Gå til innhold

Frekvens diskusjon (utdrag fra" Powerlifting benkpress anbefales?" )


kl99

Anbefalte innlegg

Enig i at 50% er for mye for PL, men militærpress tar deltoids og det lange tricepshodet i mye større grad enn benk. Helt åpenbart en viktig øvelse, også for benk. Med mindre man bruker andre tilleggsøvelser for disse musklene. Styrker også serratus anterior og kjerne i stor grad. Sistnevnte har mindre overføring, men allikevel viktig å tenke over IMO.

Er nok ingen som er uenig i at benk med stopp og lignende har størst potensiale før overføring.

Lange hodet triceps er vel dynamisk stabilisator og vil derfor ikke forlenge seg i skulderpress, så press over hodet vil ikke jobbe med lange hodet. Gjerne om du har kilder på annet, men biomekanisk sett vil det ikke være slik ettersom skulderen flekteres, mens albue ekstenderes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lange hodet triceps er vel dynamisk stabilisator og vil derfor ikke forlenge seg i skulderpress, så press over hodet vil ikke jobbe med lange hodet. Gjerne om du har kilder på annet, men biomekanisk sett vil det ikke være slik.

Militærpress, overhead ext og lignende (prestretch av Caput longum) aktiverer dette i mye høyere grad, ettersom det er den eneste tricepsdelen som er festet til scapula og ikke humerus. Sunn fornuft og litt kunnskap om biomek og anatomi vil hjelpe deg å se dette. Om ikke, så kan du bare gå og kjøre 10 sett militærpress med full ROM og se om du blir sår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latsen hjelper MASSE i bunnposisjon, om man har sterk Lats og god teknikk. Basically får du en strekk i lats, og når du strammer til i bunn så vil den dra armen opp som en synergist.

Får du strekk i lats når du ekstenderer skulderen? I benkpress med drakt kan jeg se relevansen, men her må du nesten utdype.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Militærpress, overhead ext og lignende (prestretch av Caput longum) aktiverer dette i mye høyere grad, ettersom det er den eneste tricepsdelen som er festet til scapula og ikke humerus. Sunn fornuft og litt kunnskap om biomek og anatomi vil hjelpe deg å se dette. Om ikke, så kan du bare gå og kjøre 10 sett militærpress med full ROM og se om du blir sår.

A biarticulate muscle that simultaneously shortens at the target joint and lengthens at the adjacent joint with no appreciable difference in length.

Her må du nesten henvise til noen kilder. Overhead extensions er en ting, da strekker du. Det gjør du ikke i skulderpress. Ettersom du vil ha strekk i ett ledd og kontraksjon i et annet. Her tror jeg du er på ville veier, men vil endre mitt ståpunkt om evidens tilsier annet. Uten lengdeendring vil du ikke se nevneverdig arbeid. Aktivering vil du nok se, men ettersom ROM ikke vil være relevant kan jeg ikke se signifikans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du strekk i lats når du ekstenderer skulderen? I benkpress med drakt kan jeg se relevansen, men her må du nesten utdype.

Ekstender skulderen din, så stram latsen. Den flekteres. Hvorfor? Fordi lats er en adduktor og medial rotator.

Prøv nå mens humerus allerede er internt rotert. Ingen ting skjer.

Derav mitt utsagn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A biarticulate muscle that simultaneously shortens at the target joint and lengthens at the adjacent joint with no appreciable difference in length.

Her må du nesten henvise til noen kilder. Overhead extensions er en ting, da strekker du. Det gjør du ikke i skulderpress. Ettersom du vil ha strekk i ett ledd og kontraksjon i et annet. Her tror jeg du er på ville veier, men vil endre mitt ståpunkt om evidens tilsier annet.

Med mindre du kjører militærpress med elevert scapula og intern rotasjon av humerus som en noob, så er (blir) den strukket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstender skulderen din, så stram latsen. Den flekteres. Hvorfor? Fordi lats er en adduktor og medial rotator.

Prøv nå mens humerus allerede er internt rotert. Ingen ting skjer.

Derav mitt utsagn.

Ser fremdeles ikke hvordan dette skal gi en signifikant strekk i bunnposisjon i benkpress, og rollen det gir lats i en raw benkpress.

Med mindre du kjører militærpress med elevert scapula og intern rotasjon av humerus som en noob, så er (blir) den strukket.

Hvordan kan den strekkes når den forkortes fra andre siden? Her må du videre utdype poenget ditt. Her jeg en dynamisk stabilisator, ikke en synergist.

Dette er ikke et angrep, om det tolkes slik, jeg undres tankerekken din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser fremdeles ikke hvordan dette skal gi en signifikant strekk i bunnposisjon i benkpress, og rollen det gir lats i en raw benkpress.

Hvordan kan den strekkes når den forkortes fra andre siden? Her må du videre utdype poenget ditt.

Hvis fleksjon av skulderen når man strammer lats ikke er god nok forklaring for deg, så veit jeg ikke! For det er nettopp dette som hjelper med å få opp stanga.

Riktig det, men man jobber mot en forkortelse, akkurat som i OH ext. Selvfølgelig enig i at OHE aktiverer bedre (da man både har flex i skulder og i albue), men militærpress vil uten tvil aktivere longum bedre enn andre store pressøvelser, da denne er festet på baksiden av scapula mens de andre i humerus.

Alt i orden! Gøy å Snakke teknikk og anatomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis fleksjon av skulderen når man strammer lats ikke er god nok forklaring for deg, så veit jeg ikke! For det er nettopp dette som hjelper med å få opp stanga.

Riktig det, men man jobber mot en forkortelse, akkurat som i OH ext. Selvfølgelig enig i at OHE aktiverer bedre (da man både har flex i skulder og i albue), men militærpress vil uten tvil aktivere longum bedre enn andre store pressøvelser, da denne er festet på baksiden av scapula mens de andre i humerus.

Alt i orden! Gøy å Snakke teknikk og anatomi.

Fleksjon når man strammer lats? Om du strammer lats vil du få en ekstensjon. Mener du å si at lats hjelper ut fra en bunnposisjon i benken? Jeg føler du har noen tanker du ikke har skrevet ned helt enda, derfor snakker vi trolig rundt hverandre.

Jeg er enig i siste poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lange hodet jobber etter min forståelse av biomekanikk, lite når det kommer til skulderpress. Det er liten bevegelse der, den er en stabilisator. Du jobber mest med det kort og mediale hodet når det kommer til triceps. Men den er involvert.

Det mediale (korte) hodet arbeider mest i f.eks dips, ikke i OHP. Albuene bak kroppen tar med på det mediale hodet, akkurat som albuene høyt tar mer på det lange hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mediale (korte) hodet arbeider mest i f.eks dips, ikke i OHP. Albuene bak kroppen tar med på det mediale hodet, akkurat som albuene høyt tar mer på det lange hodet.

Albuene høyt, ja, men det må også en strekk i albueleddet til, som stående fransk press. Uten strekk i albuleddet jobber iallefall jeg fint lite med det lange hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksjon når man strammer lats? Om du strammer lats vil du få en ekstensjon. Mener du å si at lats hjelper ut fra en bunnposisjon i benken? Jeg føler du har noen tanker du ikke har skrevet ned helt enda, derfor snakker vi trolig rundt hverandre.

Jeg er enig i siste poenget.

Skal forklare nærmere.

Ja, lats er offisielt en skulderekstensor. Men, akkurat som at piriformis blir en intern rotator ved fleksjon i hofta, så kan lats fungere som en skulder FLEKSOR dersom det er lateral rotasjon i humerus.

Gjør dette: se for deg at du benker med den ene armen, senk med mot brystet (husk ekstern rotasjon (Bend the bar)). Når du er i bunnposisjon, stram latsen din. Kjenner du at den flekterer skulderen frem noen CM? Om lats er sterk så kan dette gi jævlig POWER i bunnposisjon. Avgjørende, vil jeg si! Derfor så mange PL som sier "Bench with your lats"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Albuene høyt, ja, men det må også en strekk i albueleddet til, som stående fransk press. Uten strekk i albuleddet jobber iallefall jeg fint lite med det lange hodet.

Det er riktig det. Men det er ikke i full ekstensjon før man riktignok har full ROM. og da er allerede albuene langt oppe og aktiveringen i longum er større enn når de er lave.

Som sagt, isolasjonsøvelser som OHE vil maksimalt aktivere denne, men militærpress vi ta mer enn vanlig benk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forklare nærmere.

Ja, lats er offisielt en skulderekstensor. Men, akkurat som at piriformis blir en intern rotator ved fleksjon i hofta, så kan lats fungere som en skulder FLEKSOR dersom det er lateral rotasjon i humerus.

Gjør dette: se for deg at du benker med den ene armen, senk med mot brystet (husk ekstern rotasjon (Bend the bar)). Når du er i bunnposisjon, stram latsen din. Kjenner du at den flekterer skulderen frem noen CM? Om lats er sterk så kan dette gi jævlig POWER i bunnposisjon. Avgjørende, vil jeg si! Derfor så mange PL som sier "Bench with your lats"

Er det egentlig noen uenighet i det? Du skal jo bruke latsen for å DRA stanga ned, og stramme den i bunnposisjon...ettersom jeg har skjønt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig det. Men det er ikke i full ekstensjon før man riktignok har full ROM. og da er allerede albuene langt oppe og aktiveringen i longum er større enn når de er lave.

Som sagt, isolasjonsøvelser som OHE vil maksimalt aktivere denne, men militærpress vi ta mer enn vanlig benk.

Der er vi enige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noen uenighet i det? Du skal jo bruke latsen for å DRA stanga ned, og stramme den i bunnposisjon...ettersom jeg har skjønt.

Vi vil vel gjerne ha stanga opp også. Temaet er hvorvidt lats assisterer skulder fleksjon i bunn.

Det å dra stanga NED, føler jeg er mer aktuelt om man benker med skjorte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vil vel gjerne ha stanga opp også. Temaet er hvorvidt lats assisterer skulder fleksjon i bunn.

Stanga kan partneren dra opp (ofte ser det sånn ut). Ellers føler jeg det er vanskelig å argumentere mot det du sier, du har en eksepsjonell god kontroll på det du påstår. Jeg forbeholder meg retten til å virke lur, og holder derfor kjeft her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga kan partneren dra opp (ofte ser det sånn ut). Ellers føler jeg det er vanskelig å argumentere mot det du sier, du har en eksepsjonell god kontroll på det du påstår. Jeg forbeholder meg retten til å virke lur, og holder derfor kjeft her.

Haha, thanks buddy!! Har ikke lært av meg selv, kommer fra mange sterke kilder. Så skal ikke ta credit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...