Gå til innhold

Til jentene - Hva betyr det å være en mann?


Bro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å være mann vil si at du er flink til å bake og hente barna hennes i barnehagen.

..men bare om du kombinerer den med markløft og skjegg. Kriteriene dine kan også omfatte Jan Thomas, og alt mulig av dørmatte-dotter som dilter etter "bestevenninna" si der ute. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvordan man definerer å "å være mann".

En såkalt ordentlig mann bør tilegnes ett ganske stort sett med egenskaper, deriblant forsørgerevne, beskyttelsesevene og div sånn. En mann som har en miks mellom myke og litt mer barske egenskaper er under tittelen mann.

Min ex er MANN, med stor M. Men i en liten annen betydning. Han er barsk, kraftig og brautende. Sånn type som slår seg på brystet og klør seg på ballene. Leser ikke bruksanvisninga og anser at teltturer ikke er ordentlige når jenter er med. Velte ned fjellskråninga er en fin ting og øl og grill er verdens beste egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være mann, det er å kunne kjøpe tamponger for sin kjære. Og samtidig kjøpe en sjokolade, selv om hun ikke sa hun skulle ha en.

Haha, husker bestemor fortalte at damene på landet ble så imponert over at bestefar (født i 1920) ikke hadde noe problem med å handle "sanitærutstyr" til henne da de var unge. Ene venninna sa "Jeg får ikke mannen min til å kjøpe ei trådsnelle for meg engang!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig ser jeg etter de samme kvalitetene hos menn og kvinner. Intelligens, humor, ansvarsfølelse, ærlighet, nysgjerrighet, rettferdighetssans, integritet, tålmodighet blabla. Kan liksom ikke si at jeg liker samboeren mer fordi han klarer å slå med en hammer eller mindre fordi han ikke tør å kjøre karusell, da slike egenskaper de facto er irrelevante for om jeg åpner glufsa (takk for ordet, Dag) eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med spørsmålet er (muligens) å skaffe seg en forståelse for hvor grensene går for det spenningsfeltet som finnes mellom kjønnene. Min oppfatning er at dette spenningsfeltet muligens var større før, (Jada, jeg er gammel) og at det kan oppleves å være større i en del andre kulturer enn det nordiske. Det er da nærliggende for mange å komme trekke med en forklaringsmodell som legger skylden på likestilling og kvinnefrigjøring.

Det er i så fall helt feil, etter mitt skjønn. Problemet er ikke at vi i dag har sterke, selvsikre kvinner som vet hva de vil (ingenting er mer sexy) - men at menn, som mer eller mindre har ønsket utviklingen velkommen, har mistet forståelsen for sin egen rolle, har blitt usikre og ikke lenger er trygg på sin verdi. Det er ikke kvinnens feil - hun vet hvem hun er. Hun vet også hvilken mann hun vil ha. Lur er hun også - for hun sier ikke noe - hun bare plukker ham, som et jordbær, oppi Lauvåsen, finner et strå og trer ham på.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det betyr å være mann?

Du har penis og føler deg som en mann.

Hvis en av de to overnevnte mangler, så er du ikke en mann (i beste fall en guttetass).

Jeg føler meg støtt og stadig som en mann, men har ikke penis. Ergo er jeg ikke en mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva det betyr å være mann?

Du har penis og føler deg som en mann.

Hvis en av de to overnevnte mangler, så er du ikke en mann (i beste fall en guttetass).

Jeg føler meg støtt og stadig som en mann, men har ikke penis. Ergo er jeg ikke en mann.

Hvor passer transpersoner inn?

Eller de som er intergender hvor kjønn blei bestemt for dem da de var spedbarn?

Kjønn er ikke så enkelt som bare x og y -kromosomer. Man har også xxy. Og variasjoner av hva slags type y man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor passer transpersoner inn?

Eller de som er intergender hvor kjønn blei bestemt for dem da de var spedbarn?

Kjønn er ikke så enkelt som bare x og y -kromosomer. Man har også xxy. Og variasjoner av hva slags type y man får.

De (få) transpersonene jeg kjenner kan heller ikke si at de er begge deler.

Kvinnekropp: føler seg som mann, har ikke penis.

Mannekropp: føler seg ikke som en mann, har penis.

Jeg har tatt høyde for både kromosomer OG subjektiv følelse. Er godt fornøyd med mitt eget svar.

Kan selvsagt ha en lengre utbrodering om hva JEG mener er mandige trekk som JEG verdsetter ved en mann og som JEG mener gjør en mann til en mann. Men nei. Kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da snakker du enda bare om kropp, men ikke hva det betyr å "være mann" :p

Hvis man skal definere hva en mannekropp er så er ting forholdsvis enkelt. Men det er altså ikke spørsmålet

Åh, hvorfor må du kverrulere og gjøre dette vanskeligere enn det er?

Mann, slik jeg ser det: Et vesen med penis og forholdsvis flate pupper som har dypere stemme enn meg. Dette vesenet velger å gjøre praktiske ting for å forsørge seg selv og eventuell partner/avkom. Praktiske ting innebærer: fikse mat på bordet (enten via grei økonomi(les:jobb) eller jakt), sørge for at man har et sted å bo, fikse ting som går i stykker og som kan fikses.

MEN DET FYSISKE ER JO HELT VESENTLIG!!! Resten av lista oppi der kan jeg jo klare sjæl :D

Oh lord, jeg skjønner ikke hvorfor jeg skrev i denne tråden. Ferdig nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...