Gå til innhold

Hvordan skal jeg "forsvare" at jeg går på diett?


AuroraMarie

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har ikke jeg heller problemer med å forstå, men når samme person(er) fortsatte å kommentere hver eneste dag selv etter tre måneder (og fortsatt gjorde det etter to år) så var det faktisk vanskelig å ikke plassere et par kjappe albuer i munnen på dem etterfulgt at å stikke dem med skjeen. ;)

Ja nei da blir det jo selvfølgelig helt annerledes ! Glad jeg slipper det. Får gjerne en kommentar, men det er alltid utav overaskelse og så droppes det fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hvorfor i all verden kan du ikke spise sukker? Er en diett på underskudd det beste for deg og dine mål, mtp høyde og vekta di? Skal du konkurrere? Jeg forstår det hvis du ØNSKER å ikke spise sukker og har et ålreit forhold til det, men hvis du hele tiden mentalt craver for det, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan unne deg moderat dose i sosiale sammenhenger eller når du rett og slett har litt lyst på en lørdag eller noe.

Haha seriøst??

Føler grunnene til at jeg har kutta ut sukker er ganske åpenbare. Jeg klarer rett og slett ikke å sukker i kostholdet mitt uten å gå bananas. Jeg trives hundre ganger bedre i min egen kropp (fysisk) når jeg ikke spiser sukker, og savner det aldri. Det pleier å gå greit med sjeldne engangstilfeller, me viss det blir flere ganger i løpet av en periode sliter jeg veldig. Går også ut på byen eller på fest 1-3 ganger i mnd, det pleier også å gå greit, men mye mer enn det så sliter jeg generelt med cravings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også; selv om dette ligger langt unna spørsmålet ditt vil jeg føye til at du har mange år fremover å vie til dietter og kutting av matvarer - du er 17 og har de beste årene i livet foran deg (russetid,fester, byturer) Personlig har jeg kastet bort 3 år av livet mitt på dietter og eventuelt spiseforstyrrelser som har det sosiale livet mitt utrolig kjipt og vanskelig.. Du vil ikke se tilbake på ungdomstiden og huske hvordan du var den eneste som ble hjemme en lørdagskveld eller se bilder av venninner på kafeer og vite at du var den eneste som ikke var der pga du ikke kunne spise/drikke det de gjorde:/

Tro meg jeg går ikke glipp av noe som helst. :) Tok meg en del tid å finne balansen med å være "sunn" og allikevel nyte livet, og jeg leter fremdeles etter den "perfekte" balansen, men jeg føler absolutt ikke at jeg går glipp av noe på grunn av kostholdet mitt. Heller tvert i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ordet diett er vel forbunnet med slanking for mange og ikke helse.

Personlig styrer jeg unna dette ordet, men sier sannheten når jeg blir spurt om jeg vil ha is/ godis, nemlig at jeg enten ikke har lyst på, skal sies at jeg spiser godis svært sjeldent så jeg har faktisk ikke lyst på det... eller at jeg bare får lyst på mer når jeg først har begynt, noe som også er sant.

de fleste sier "ok", de andre som sier "neeeei da...det er noe du innbiller deg", får svaret "ehhh....jo, det er helt sant". *ferdig snakka*.

et annet litt teit svar jeg kan si er at jeg orker ikke trimme det av igjen....sagt med humor selvfølgelig, men dette er også en sannhet. Men nå skal jeg ned vekt, så det å sabotere for meg selv, prøver jeg å unngå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk har d med å kommentere på alt som er ulikt deres egne oppfatning av NORMALT. Jeg har feks med lunsj pp jobb istedenfor å spise jobbens brødskiver. I dag hadde jeg bønner, steinbit og wok. "Æææææsj! Skal du seriøst spise det der?!"

Hvorfor tror folk at dette er greit å si?! Mulig jeg er i overkant hårsår men jeg blei faktisk ganske lei meg, jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har d med å kommentere på alt som er ulikt deres egne oppfatning av NORMALT. Jeg har feks med lunsj pp jobb istedenfor å spise jobbens brødskiver. I dag hadde jeg bønner, steinbit og wok. "Æææææsj! Skal du seriøst spise det der?!"

Hvorfor tror folk at dette er greit å si?! Mulig jeg er i overkant hårsår men jeg blei faktisk ganske lei meg, jeg

Er det godt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har d med å kommentere på alt som er ulikt deres egne oppfatning av NORMALT. Jeg har feks med lunsj pp jobb istedenfor å spise jobbens brødskiver. I dag hadde jeg bønner, steinbit og wok. "Æææææsj! Skal du seriøst spise det der?!"

Hvorfor tror folk at dette er greit å si?! Mulig jeg er i overkant hårsår men jeg blei faktisk ganske lei meg, jeg

Skjønner deg veldig godt! Det er kjipt å føle seg "rakket ned" på bare fordi man spiser litt annerledes. Det kommer ofte an på hvordan man sier ting også. Noen har en bedre tone enn andre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det er mye lettere å bli "angrepet" hvis du kaller det diet. Kaller du det kosthold eller livsstil så er min erfaring at mange bare godtar det, uten å spørre så mye mer. Diet er som mange sier litt negativt ladet, og er derfor i mine øyne noe folk hakker mer på.

Har også merket at det er veldig stor forskjell på de som spør. Noen er nysgjerrige, noen er misunnelige, mens resten bare er litt retard. Det jeg pleier å gjøre er å svare litt "overlegent" med noen enkle svar. Typ: "ok" eller greit, hvis noen spør om hvorfor du har med en matboks med mat på jobb/skole. Evt går det an å svare med et spørsmål. Da vrir du situasjonen over på de. Bare ha litt glimt i øyet og litt humor.

Mine foreldre, når jeg er å besøker de, sliter fortsatt med å skjønne hvorfor jeg ikke spiser brødmat, og har "middag"(kjøtt, fisk ) til alle måltidene. "frokost" kl 1400 er også helt på bærtur i følge de. Selv om jeg har gjort det i noen år. :)

Skal teste TEW sitt svar på side 1. Det kan bli morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha seriøst??

Føler grunnene til at jeg har kutta ut sukker er ganske åpenbare. Jeg klarer rett og slett ikke å sukker i kostholdet mitt uten å gå bananas. Jeg trives hundre ganger bedre i min egen kropp (fysisk) når jeg ikke spiser sukker, og savner det aldri. Det pleier å gå greit med sjeldne engangstilfeller, me viss det blir flere ganger i løpet av en periode sliter jeg veldig. Går også ut på byen eller på fest 1-3 ganger i mnd, det pleier også å gå greit, men mye mer enn det så sliter jeg generelt med cravings.

Haha, javisst er jeg seriøs! Og nei - det er ikke åpenbart. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt av trikset er å ikke gjøre sitt eget kosthold til en så utrolig big deal. Ta fram maten din uten å gjøre noe stor ståhei utav det. For all del, jeg sier ikke at du skriker "SE PÅ MEEEEEEG!!!" på lunsjrommet, men veldig mange kostholdsfriker/treningsfolk/helseopptatte har en tendens til å overdrive fokuset på kosthold og trening noe sykt, for så å sutre over den uønskede oppmerksomheten i etterkant.

Dette er like mye en tale til meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har d med å kommentere på alt som er ulikt deres egne oppfatning av NORMALT. Jeg har feks med lunsj pp jobb istedenfor å spise jobbens brødskiver. I dag hadde jeg bønner, steinbit og wok. "Æææææsj! Skal du seriøst spise det der?!"

Hvorfor tror folk at dette er greit å si?! Mulig jeg er i overkant hårsår men jeg blei faktisk ganske lei meg, jeg

Ser den! Får den typen av kommentarer jeg å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AuroraMarie, har du lest denne her?

Jeg tror litt av trikset er å ikke gjøre sitt eget kosthold til en så utrolig big deal. Ta fram maten din uten å gjøre noe stor ståhei utav det. For all del, jeg sier ikke at du skriker "SE PÅ MEEEEEEG!!!" på lunsjrommet, men veldig mange kostholdsfriker/treningsfolk/helseopptatte har en tendens til å overdrive fokuset på kosthold og trening noe sykt, for så å sutre over den uønskede oppmerksomheten i etterkant.

Dette er like mye en tale til meg selv.

Kanskje det virket sånn på måten jeg skrev det på (?) men jeg ganske sikker på at jeg ikke gjør det der. Gjorde det litt før, men har heldigvis venner som er ærlige med meg haha.

Som tidligere skrevet er det gjerne de spesielle tilfellene der folk blir utrolig bedrevitende og skal fortelle meg hva jeg bør gjøre som jeg reagerer på. En liten prosent liksom, de fleste bryr seg ikke så mye om hva andre spiser etter min erfaring. Jeg syns bare at det er vanskelig når man blir presset i en forsvarsposisjon, spesielt på et slikt tema som kosthold.

Men jeg har fått mange gode råd her, tusen takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar "nei takk"

noen kolleger eller andre semi-bekjente kan slenge inn "Du trenger da ikke å slanke deg" eller "er det sånn proteinopplegg elns?"

Hvis jeg bare smiler litt, eller sier "hehe" også er stille og går over til et annet tema, så blir det liksom ikke noe mere ut av det. Jeg skjønner godt at folk spørr egentlig, når du sier at du ikke spiser sukker så kan det ringe en bjelle, spiseproblemer er et veldig vanlig problem, og det er ikke så lett å se hva som er hva.

Det at de spørr betyr kanskje bare at de bryr seg :)

I noen sosiale settinger kan det lureste trikset være å bare ta en bit, det er faktisk ikke så farlig, et kakestykke på 500kcal er ikke bare 500kcal som legger seg på låra, det gir faktisk metthetsfølese og energi også.

Også gir det faktisk ganske mye livssglede å ha et avslappet forhold til mat.

Jeg synes det høres litt ekstremt ut at du ikke spiser sukker, og selvom jeg har full forståelse for fitness-folk og de som har sære mat-vaner, så ville jeg nok reagert litt på det hvis noen sa det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres litt ekstremt ut at du ikke spiser sukker, og selvom jeg har full forståelse for fitness-folk og de som har sære mat-vaner, så ville jeg nok reagert litt på det hvis noen sa det.

For meg er det blitt helt naturlig. Har kanskje lyst på sukker 1-2 ganger i måneden, men bare i sammenheng med at jeg har spist for lite resten av dagen. Så på normale dager craver jeg aldri sukker, eller noe annet heller egentlig.

Pleier å høre på kroppen og gi den det den trenger.

Har vanskelig å se hvorfor jeg skal trykke i meg sukker på jevnlig basis (f.eks hver lørdag).. Det er bare ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...