Gå til innhold

Hvordan skal jeg "forsvare" at jeg går på diett?


AuroraMarie

Anbefalte innlegg

Det er i det minste sant, så kan de som vil diskutere videre gjøre det. Men hvorfor er det negativt med en diskusjon da? Spørs jo hvor godt man klarer å ordlegge seg. :)

Legger til: Hvis jeg ville ha stillhet rundt saken, så ville jeg heller gått for en ordentlig ironisk begrunnelse. Men det forsvarer ikke hennes side i saken, bare situasjonen hun er i.

Jeg er helt enig med deg, og derfor jeg forsøkte å forklare. Mitt inntrykk er at det finnes tre typer mennesker; 1. de som kjenner seg selv igjen og/eller ikke har problemer med det, 2. de som det ikke går an å diskutere med fordi de allerede har bestemt seg for å ikke akseptere det du driver med, og 3. de som tror at det eneste du lever for her i livet er å lære dem om kosthold (og så skal de sutre i etterkant over at det ikke fungerte - selv om de ikke fulgte rådene). Dersom du har møtt på andre folk så misunner jeg deg. Jeg har forsøkt både å være saklig, jeg har forsøkt ironi, jeg har forsøkt sarkasme, jeg har forsøkt å svare med samme mynt osv osv. Det eneste som til nå har fungert er å enten gå for "jeg blir skikkelig dårlig i magen" eller, enda bedre, "jeg liker det ikke". Faren er relativt stor for at "jeg blir dårlig i magen" maner frem en eller annen guru som har noen gode kjerringråd som hjelper mot det og aids. Om man ikke liker, så blir man bare sett på som sær men i det minste en som kan få lov til å ha meningene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt råd hvis valget står imellom en hvit løgn eller faren for en diskusjon, så lyv.

En studie viste at folk i følge seg selv, i snitt lyver 1, 5 ganger hver dag. Dessverre så er også det en løgn. Mennesker lyver sannsynligvis hundrevis av ganger i løpet av en dag, både for seg selv og ovenfor andre.

Vi lyver for å ivareta vårt selvbilde og verdighet. Vi lyver for å få overtaket på mennesker vi omgås, og vi lyver fordi det er lett og gjør hverdagen vår enklere. Faktisk så er selvbedrag den vanligste formen for løgn, vi lyver mest ovenfor oss selv.

Så dra en skrøne, men gjør det med klasse! :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri likt godteri, brus eller en del kjeks/ kakegreier og etter 21 år klarer fortsatt ikke familie, venner og kollegaer få det med seg/ slutte å spørre. Kjente jeg fikk lyst til å hive selvhøytideligheten på båten og ta tarmgass og avføringsvarianten neste gang. Barnslige og meningsløse diskusjoner fortjener barnslige løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...

Men - (bite-i-halen) - har du HIV/AIDS så bør du visstnok spise som en fitnessutøver:

"Spis friske råvarer med så mange livsviktige næringsstoffer og så få tilsetningsstoffer som mulig. Det kan være friske, biodynamiske grønnsaker, frukt og proteiner (fisk og kjøtt). Unngå ferdigmat og hermetikk, reduser inntaket av raffinerte karbohydrater (sukker, hvitt mel, osv.) og erstatt dem med sammensatte karbohydrater som er rike på næringsstoffer, som grønnsaker, fullkorn og bønner. Reduser forbruket av både flerumettet og mettet fett. Bruk enumettede oljer (olivenolje, peanøttolje) med spesiell vekt på omega-3 oljer (fisk, tran, visse planteoljer). Spis mindre porsjoner, og spis flere ganger i løpet av dagen for å optimalisere næringsopptaket fra maten. Forsøk å ha et variert og balansert kosthold slik at man unngår at kroppen blir overfølsom for enkelte matvarer. Sørg for å rense frukt og grønnsaker grundig for parasitter og bakterier ved å dampe dem lett før de spises. Sløyf sjokolade, koffeinholdige drikker og alkohol."

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grow a backbone. Det er ditt valg om du lar deg påvirke av den "kritikken" du får. Er det familie og bestevenninner så skal du ikke behøve å forsvare valget ditt gang på gang med mindre du bedriver noe helsefarlig eller har en oppførsel som er out of line. Er det bedrevitere og bekjente, si "du har sikkert godt av det du også!":wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På en måte synes jeg det er bra foreldrene(?) og de eldre bekjente av deg passer på - det er ikke lett å skille ut klinten fra hveten på hvem som ender opp med å overdo dietten aka ender opp med ekstremt syn på kropp og mat. Men så klart - det er din kropp og du som skal leve i den. Fortell dem at du gjerne vil spise sunt og at du styrer unna det du ikke vil spise.Du kan si du kun spiser slikt i helgene eller at du nettopp har spist (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden kan du ikke spise sukker? Er en diett på underskudd det beste for deg og dine mål, mtp høyde og vekta di? Skal du konkurrere? Jeg forstår det hvis du ØNSKER å ikke spise sukker og har et ålreit forhold til det, men hvis du hele tiden mentalt craver for det, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan unne deg moderat dose i sosiale sammenhenger eller når du rett og slett har litt lyst på en lørdag eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare slutta å bry meg om å forsvare livsstilen min her om dagen. Bare helt ut av det blå. Følte på en måte at det var da jeg skikkelig bestemte meg. Det er faen meg mitt liv. Hvorfor skal jeg gjøre alle andre tillags, som jeg alltid har gjort? Det har ikke gjort noen andre enn alle andre glade. De som ikke skjønner det, synd for dem. De kommer sannsynligvis aldri til å klare å gjennomføre det de sier de skal gjøre på #fitness - banen sin uansett. (er min erfaring hvertfall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men hvordan repsonderte du på det som kom ETTER at du sa nei for å unngå en kostholdsdiskusjon?

Det som kom etter? Jeg sa nei til kake, fikk ikke kjeft, vi tok hver vår kaffekopp og gikk hvert til vårt. Jeg fikk spørsmål om jeg ikke var for sunn til å spise is, ble ikke fornærmet, sa at jo, jeg spiser sånt noen ganger iblant og én kroneis med sjokolade, takk. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spør hvordan, jeg spør hvorfor ;)

Skal du forklare alle dine valg til alle som spør så får du ikke gjort annet. Om jeg takker nei til noe jeg blir tilbudt og de aksepterer det - problem solved. Gjør de ikke det, er det heller ingen automatikk i at de vil akseptere (og respektere) en eventuell utredning jeg gir dem. Jeg kan strekke meg til en "passer inntaket litt", men alt beyond det er fullstendig uaktuelt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men også; selv om dette ligger langt unna spørsmålet ditt vil jeg føye til at du har mange år fremover å vie til dietter og kutting av matvarer - du er 17 og har de beste årene i livet foran deg (russetid,fester, byturer) Personlig har jeg kastet bort 3 år av livet mitt på dietter og eventuelt spiseforstyrrelser som har det sosiale livet mitt utrolig kjipt og vanskelig.. Du vil ikke se tilbake på ungdomstiden og huske hvordan du var den eneste som ble hjemme en lørdagskveld eller se bilder av venninner på kafeer og vite at du var den eneste som ikke var der pga du ikke kunne spise/drikke det de gjorde:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvor mange av måltidene dine du får servert av andre, men trolig er du som de fleste andre, at flesteparten av gangene du spiser, er det du som bestemmer hva du skal lage eller i det minste forskyne deg med. De fleste ødelegger dietten sin på grunn av egne valg, ikke på grunn av at de blir prakket på usunn mat av bekjente noen ganger i uka. Jeg tror det beste er å bare forskyne seg litt av det man blir tilbydt i sosiale sammenhenger, og heller være nøye med de måltidene man selv bestemmer. Man sparer seg for mange plagsomme spørsmål og ubehagelige situasjoner på denne måten, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men også; selv om dette ligger langt unna spørsmålet ditt vil jeg føye til at du har mange år fremover å vie til dietter og kutting av matvarer - du er 17 og har de beste årene i livet foran deg (russetid,fester, byturer) Personlig har jeg kastet bort 3 år av livet mitt på dietter og eventuelt spiseforstyrrelser som har det sosiale livet mitt utrolig kjipt og vanskelig.. Du vil ikke se tilbake på ungdomstiden og huske hvordan du var den eneste som ble hjemme en lørdagskveld eller se bilder av venninner på kafeer og vite at du var den eneste som ikke var der pga du ikke kunne spise/drikke det de gjorde:/

been there done that. I feel ya:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro deg baller nok til å stå for det du gjør? Helt hypotetisk ofc, du hadde ikke kledd baller. Syns mange her er utrolig feige og velger den enkle veien ut. Mener ikke at man skal stå å forklare hvorfor og ende opp i en diskusjon, det er svært enkelt å svare noe som får folk til å slutte.

"Hvorfor spiser du det der og ikke det andre?" - Fordi jeg har lyst.

"Vil du ikke ha kake?" - Nei, jeg har ikke lyst på. Hvorfor? Fordi vel?

"skal du ikke spise det samme som resten?" Nei, jeg er sær og vil ha min egen mat.

Svar/snakk kort og med selvtillit og de færreste vil følge opp med flere kommentarer. Skulle de fortsatt ikke gi seg, gjenta svaret igjen. Prøv. Folk viker fra ubehagelige situasjoner så langt det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro deg baller nok til å stå for det du gjør? Helt hypotetisk ofc, du hadde ikke kledd baller. Syns mange her er utrolig feige og velger den enkle veien ut. Mener ikke at man skal stå å forklare hvorfor og ende opp i en diskusjon, det er svært enkelt å svare noe som får folk til å slutte.

"Hvorfor spiser du det der og ikke det andre?" - Fordi jeg har lyst.

"Vil du ikke ha kake?" - Nei, jeg har ikke lyst på. Hvorfor? Fordi vel?

"skal du ikke spise det samme som resten?" Nei, jeg er sær og vil ha min egen mat.

Svar/snakk kort og med selvtillit og de færreste vil følge opp med flere kommentarer. Skulle de fortsatt ikke gi seg, gjenta svaret igjen. Prøv. Folk viker fra ubehagelige situasjoner så langt det lar seg gjøre.

Banalt å tro at ingen andre har forsøkt dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banalt å tro at ingen andre har forsøkt dette ;)

Ja + unødvendig å være krass. Noen er faktisk av og til bare nysjerrige og. Tror det kommer veldig mye på hvem man omgås med. Det eneste jeg har fått kommentar på er cottage cheese + proteinpulver, og det forstår jeg faen meg :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja + unødvendig å være krass. Noen er faktisk av og til bare nysjerrige og. Tror det kommer veldig mye på hvem man omgås med. Det eneste jeg har fått kommentar på er cottage cheese + proteinpulver, og det forstår jeg faen meg :p

Det har ikke jeg heller problemer med å forstå, men når samme person(er) fortsatte å kommentere hver eneste dag selv etter tre måneder (og fortsatt gjorde det etter to år) så var det faktisk vanskelig å ikke plassere et par kjappe albuer i munnen på dem etterfulgt at å stikke dem med skjeen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...