Gå til innhold

Turutstyrtråden.


Ojive

Anbefalte innlegg

Forsåvidt et godt poeng, men så har til gjengjeld vi jenter behov for noen ekstra ting i sekken som ikke dere mannfolk behøver - så jeg vil si at det går opp i opp. Jeg går også med mat for 2-3 uker av gangen i min sekk, og med en godt utviklet appetitt så vil jeg tro at det vil tilsvare (minst) to uker for Ojive. Tenker man vekt og størrelse når man kjøper alt av utstyr, noe han har anledning til nå, så vil jeg si at en sekk over 100 L er overkill; men det er selvsagt opp til hver enkelt hva man foretrekker der. :)

Ellers så signerer jeg både Afterall og Benksliteren; tørrmat, gjerne hjemmelaget, er gull. Har du mulighet til å få vakuumpakket ferdige porsjoner med feks. havregrøt og grønnsaker + kjøtt så er det genialt. Jeg har også med meg brødmix fra Funksjonell Mat - som jeg steker i panne, som pinnebrød eller i ovn når det er tilgjengelig (noe det er på enkelte hytter). Litt ymse suppeposer, ris (i poser) - og fallafelmix fra Helsekosten har også funnet sin vei til sekken, og det samme gjelder barer, proteinpulver, chiafrø, nøtter, tørket frukt/bær og mørk sjokolade. En liten mulepose til å hjelpe en opp de tøffeste stigninger og dagens siste mil er obligatorisk, så sjokolade er altså mer enn lov.

En teleskopstang veier ikke mange hundre grammene, og gjør seg godt bakpå sekken; jeg bruker min flittig, og det føles latterlig digg å steke egenfisket fisk til middag (og evt. frokost).

Ellers så har du jo altså anledning til å kjøpe mat på betjente - og selvbetjente DNT-hytter. Vil du ikke betale kontant (på selvbjetente hytter) så kan du også skrive ned kredittkortinformasjonen din og legge i safen, så blir du heller trukket i ettertid.

Kaffe/te er en given. Og jeg har også sneket med meg litt FRES, som jeg bruker de gangene det gjør skikkelig vondt i "vil ikke'n".

Små (supertette) beholdere med krydder og litt olje (smør) er også en given.

Turmat er gøy! :)

Tusen takk for det, du! :D

Hva slag tur(for ikke å si ekspedisjon) er du på? 3000 km...KUDOS!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fortuity.
Hva slag tur(for ikke å si ekspedisjon) er du på? 3000 km...KUDOS!!!

Norge på langs i 'Melkeruta'-stil. Har allerede gått i overkant av 200 mil, og er ikke engang halvveis, så du skal se det blir nærmere 400 innen jeg er i mål/på Lindesnes. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så alt for mye erfaring med lange skogturer, men har vært på en 29 dager lang sykkelferie hvor mange av de samme prinsippene gjelder. Det uten tvil viktigste jeg lærte var: Jo mindre drass jo bedre. Vær veldig kritisk til hva du putter i sekken. Tenk skikkerlig godt på hver enkelt ting. Keep it simple.

Pakk med akkuratt det du trenger og minimalt av "kan være kjekt om jeg møter på en bjørn og befinner meg i et tre om det er vann 10 meter unna"-ting. (du kommer langt med noen strips, strikk og litt tau uansett)

Dropp luksusting: Du trenger ikke favorittkaffekokern eller dens superhandie klappopp-stolen

Jo mer drass du har jo mer ubehag vil du ha underveis og du kan bruke tida til å nyte turen istedet for å måtte ha pause hver time for å hate.

En test på om du har med riktig utstyr: Om det har gått 3 dager og du har opplevd alle værtyper du regner med å måte og du har med deg noe utstyr du ikke har brukt: Kast det.

Det er dessuten litt spennende å måtte bruke kreativiteten til å løse problemer du støter på istedet for en gadget. Det finens sikkert mange meninger om dette, men det er min tilnærming som ga meg masse turglede og jeg sykla forbi mange som hadde med seg dobblet så mye bagasje og sleit med å komme seg av flekken.

Her er pakklista mi for 29 dager. (nå slapp jeg å tenke på mat)

Camping:

- enmannstelt (hadde ikke råd til å kjøpe et dyrt vanntett telt så det gikk i backpacker 1 til 199kr)

- vanntett trekk/tube telt

- sovepose

- liggunderlag

- hengekøye

- stormkjøkken

- rødsprit

- talerken/bestikk/kopp/boksåpner/fyrstikker

- kniv

- vanntett pose/trekk

Teknisk:

- polar sykkelcomputer (kunne droppa)

- polar pulsbelte (kunne droppa)

- koss headsett (kunne droppa)

- solcellepanel

- strømbank

- nød solcellepanel (belaga navigeringa på iphonekart aka viktig med strøm...hadde brukt kart i dag)

- nød batteri

- iPhone kabel

- iPhone

Klær:

- 3 x teknisk bokser

- 3 x teknisk sokker

- Ullsokker

- 2 x sykkelbukse

- Joggebukse

- shorts

- vindtett sykkeljakke

- vanntett sykkeljakke

- vanntett sykkelbukse

- teknisk tskjorte

- tskjorte

- flisgenser

- ulltrøye

- superundertøy sett

- hånkle

- joggesko

- sykkelsko

- sykkelhansker

Sykkelsaker:

- sykkel

- 2 x refleks

- 2 x signallys

- brakonøkler

- ekstra slange

- pumpe

- "bytte pinner"

- 3l camelback

- 1l drikkeflaske

- 0.7l drikkeflaske

- 2 x 26l sidevesker

- 10l frontveske

- liten ryggsekk

- hjelm

- div reimer/strikk/tau/strips

- sykkellås

- hengelås

Toalettsaker:

- tannbørste

- tannkrem

- 2 x solkrem høy og lav faktor

- aloe vera

- neglklipper

- førstehjelpskitt

- en halv dorull

Papirer:

- sykkelkart

- bok: 80/20 principle

- 2 x penn

- lommebok med lappen, elexiakort og 1000 lapp

- vanntett kartmappe

- vanntett mobilmappe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har laget en pakkeliste som jeg bruker på ukesturer i telt på Finnmarksvidda. Listen er blitt evaluert etter hver tur, det som ikke har blitt brukt (unntatt førstehjelpsutstyr) er blitt strøket fra neste års liste. Skal se om jeg finner den når jeg kommer hjem fra jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har laget en pakkeliste som jeg bruker på ukesturer i telt på Finnmarksvidda. Listen er blitt evaluert etter hver tur, det som ikke har blitt brukt (unntatt førstehjelpsutstyr) er blitt strøket fra neste års liste. Skal se om jeg finner den når jeg kommer hjem fra jobben.

Pakkeliste, ukestur til Finnmark:

Ryggsekk (Bergans Alpinist II, 110 l)

Regntrekk ryggsekk

Sovepose (Helsport Alta LT)

Lakenpose

Liggeunderlag (Exped Downmat XL)

Sitteunderlag celleplast (for pauser)

Telt (MSR Hubba Hubba)

Toalettsaker

Toalettpapir

Gnagsårplaster

Håndkle (turhåndkle, hurtigtørkende)

1. hjelpsutstyr (sett fra DNT)

Skalljakke (Arcteryc Theta AR)

Skallbukse

Solide fjellstøvler

Lærstøvelimpregnering

Myggmiddel (Mygga roll-on)

Notatbok + penn

Lighter/fyrstikker

Opptenningspose (never + briketter)

Tau/hyssing

Tear Aid (lappesaker)

Gaffatape/Gorillatape (reparasjoner)

Leatherman Wave

Kniv

Kompass

Kart

GPS

Turspisesett (bestikk + asjett)

Turkopp

Vannflaske

Brenner (Primus Omnifuel)

Renset bensin

Kjele/kaffekjele

Gryteskrubbsvamp og miniflaske Zalo

Fjellduk

Shorts

Feltbukse (Fjällräven)

Fleecegenser/ullgenser

Lue

Hansker

Buff

Ullundertøy x 2

Ullsokker x 4

Undertøy

Cap

Bok

Crocs (til campbruk og elvekryssinger, fikk tipset tidligere i denne tråden :) )

Oppblåsbar pute (ikkelike nødvendig for alle, men nakken min krever det)

Fiskeutstyr (stang, snelle, reservespole, slukboks)

Lommelerke med kvalitetsdråper fra det skotske landbruket

Hodelykt/lommelykt

Fiiskekort

I tillegg kommer mat etter behov

Ikke helt nødvendige ting:

Sovemaske (fint i Finnmark med midnattssol)

Myggnett hode (Finnmark og andre mygghelveter)

Exped chair kit (ikke nødvendig, men deilig rundt leirbålet)

Kamera

Kikkert

Liten reiseradio

Jeg har med 1 slukstang, 2 fluestenger og masse fiskestasj, men fiske er ofte en veldig vesentlig del av turen for meg :)

Syntetisk undertøy (superundertøy) lukter dritt etter et par dager, for lengre turer er ULL=GULL. De siste årene har jeg også brukt ullboksere fra Devold og Smartwool som er veldig fine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik Har du forslag til solcellepanel osv? Hvordan fungerte det for å holde telefonen din i livet?

For å være helt ærlig: Det sugde maks, men dette er 2 år sida så det finnes sikkert bedre teknologi nå. Dette var billigsaker fra dealxtream. Om du søker litt rundt finner du sikkert noe bedre. Det jeg ente opp med å bruke var en usb-batterilader fra clas olson til 99kr. Den gikk på 4 AAA(vanlig størrelse?)-batterier og fungerte stabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den kan bli med på de kortere turene. De turene der man verken trenger ta med telefonen lade batteriet ;)

Min løsning har blitt å ta med en eldgammel nokiagreie med batterilevetid på en halv mannsalder. Regner med det bare er et spørsmål om tid før jeg brekker beinet på tur, så er greit å slippe å sende røyksingaler til AMK for å bli henta ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å fyre opp min pakkliste også, varierer ganske lite fra korte til lengre turer. Dette er altså for en vanlig tur, ikke de gangene jeg går full retard og reiser med bare øks og kniv eller andre idiotiske prosjekter. Hva jeg kommer på i farta:

- Sovepose

- Liggeunderlag (Vanlig grått skumunderlag fra Mammut). Ser ut som et jævla månelandskap etter litt for mange litt for lange kvelder rundt bålet. Jeg synes disse har kanonkomfort og herlig antiskli om man ligger i litt helling. Har sovet under åpen himmel på dette i -25 uten å kjenne kulde fra underlaget i det hele tatt.

- Tarp. Telt er helt forferdelige greier. Brukes kun om det er EKSTREMT med mygg, og bruker da helst bare innerteltet (evt med tarp over).

- Kniv

- Øks/sag. Her varierer det litt. Er det vinter eller klissvått er øks og buesag gull, om sommeren kan det være like greit med en liten foldesag.

- Multitool. Ikke nødvendig, men superkjekt noen ganger. Avbiteren på tanga kan være fin om du fisker deg selv.

- Svartkjele. Har glemt denne noen ganger og får alltid like mye kjeft. Går greit å koke kaffe/mat i ølbokser, men sjarmen er ikke helt den samme.

- Spisesaker. En spork, en tallerken og en snyltekopp. Termokopp er kjekt på vinteren, da kaffen blir kald på et minutt i snyltekoppen.

- Litt rep. En rull bankline er genialt og holder lenge. Brukes om vi trenger ekstra barduner til tarpen, små reparasjoner og mest til lek (lage feller, bue, buedrill osv)

- Liten rull duct tape. Til å tette om det går hull på tarpen.

- Bålgreia mi. Denne er med mest fordi jeg liker å leke med ulike måter å tenne bål på. Den består av et stk hudsons bay tobacco tin med forstørrelsesglass som inneholder ca: noen fliser tyrived, litt never, charcloth og charred punk wood, litt dunkjevledun, kvae, et par flak flintstein. Om du ikke er bålretard tar du med den en lighter eller fyrstikker, det funker hver gang. Er du usikker tar du med deg noe surefire som micr-/mini inferno eller lignende så er du bombetrygg. Eller lag selv med vaselin og bomull om du liker sånt. Har også med tennstål og fyrstikker.

- Dassrull. I brødpose med fyrstikker. Dasspapir som slenger i skauen er udelikat, så det brennes opp. The shit itself skyver vi nedi et hull, under en stein/stokk, legger mosedott over eller noe som får den ut av syne. Om jeg er et sted det aldri er folk gir jeg litt mer faen, alle de andre dyra driter i skauen.

- Førstehjelpsutstyr: Plaster, enkeltmannspakke, sportstape, desinfiseringsservietter, smertestillende. Sportstape og duct tape er utprøvd som strips, fungerer utmerket.

- Fiskeutstyr

Klær:

På kropp:

- Turbukse (Noe fjellrävengreier, med elegant øksehull på leggen)

- Sokker. Jeg er en enkel mann, så blir som regel vanlige tennissokker. For tiden har jeg en svart og en hvit. Skal du gå lenge og langt er tekniske sokker verdt å investere i.

- T-skjorte eller superundertøy avhengig av temperatur.

- Bokser. Vanlig bokser, helst en av de godt brukte med punghull for ekstra lufting.

I sekk:

- Skalljakke

- Regnbukse

- Buff

- Myggnett. Brukes bare i påsan om natta, hvis det er mye mygg.

- Ekstra par sokker og bokser

- Fleecejakke (Ullgenser om vinteren)

- Om vinteren: Lue, gode votter, lette hansker, ullundertøy over og under, ullsokker.

ØL OG COGNAC

Mat:

Kan være alt mulig, varierer veldig ut ifra om det skal være komfortkosetur eller lettere oppakning.

Frokost: Enkelt: Polarbrød med tubeost/knekkebrød med frokostsalat. Kos: brød som ristes over bålet med tykke skiver kvitseidsmør, ferske feite pølser fra slakteren, bacon, egg, tomat og bønner. Noen skiver av en god ost.

Lunsj: Brød eller knekkebrød. Ved luksusfrokosten er vi mette til middag.

Middag: Enkelt: Real turmat, pølser, pasta med skinke. Kos: Biff, grillmat, en svær og feit stek bakt i kokegrup med varme steiner. EGENFISKET FISK.

Kokekaffe.

Godis:

- En walters mandler. Blir aldri spist opp.

- En pose potetgull. Blir spist opp til pilsen ved bålet første kveld.

- Any kind of spekemat eller jerky. Blir alltid spist opp. En god spekepølse skjært med kniv ved bålet med en kald pils til er legendarisk. Prøv å grille noen biter over bålet for variasjon.

Har sikkert glemt noe, men det gjør jeg alltid på tur også. Har aldri vært noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi kommet til side 4 i denne tråden, da må det være lov å gå litt OT på turutstyr! :)

Er det noen av dere som har erfaring med Kelly Kettle?

Det er ikke det jeg vil ta med meg som eneste kokeapparat på langtur, men genial og koselig dings på dagsturer i skogen der jeg bare trenger varmt vann.

http://kajakkspesialisten.no/kellykettle.php

Jeg har den minste varianten, med den koker jeg vann på 2 minutter. Jeg tror faktisk jeg fikk vannet til å koke ørlite raskere med Kelly´n enn med Primus Omnifuelen på flat pedal når jeg testet dem mot hverandre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa

Alle de "galne" turfolk :), kor/korleis har de lært alt de treng for desse turane dykkar?

Det eg er på jakt etter er korleis kjem ein dit at ein kan holda seg sjølv i live f.eks. ei veke ute i naturen når ein ikkje har lagt i telt sidan ungdomsskolen, og det var på leirskole med mat i spisesal og toalett osv. Ein ting er å ha rett utstyr, det kan alle kjøpa...men korleis opparbeider ein seg den "kompetansen" ein treng? Det frister veldig, men eg trur ikkje eg hadde klart meg gjennom første natta ein gong... :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...