Gå til innhold

Turutstyrtråden.


Ojive

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Lovisa
NOOOOO! Tvert imot føler jeg dette er øyeblikket for å få med snapchat og legge ham til :D

Han sender masse rare grimaser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at ikke tråden til Roman skal spore helt av - hund er hyggelig å ha med seg på tur! Skaff en nå, så får du den ren før høsten og den er klar for lengre turer neste år ;)

(Dette er seff etil dels en spøk, en hund er en forpliktelse mange år frem i tid, og blir sannsynligvis et av de mer langvarige forhold i et menneskeliv. Men når avgjørelsen er tatt, er de sykt trivelige turkamerater.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er skeptisk til brenneren fra Eagle. Det første eksemplaret jeg kjøpte skulle testes ut på dagstur, og når vannkjele nummer to skulle varmes opp løsnet gjengefestet på brenneren da jeg skulle skru den på gassboksen. Liten, hendig og billig brenner som jeg tar med meg på turer der det ikke er kritisk hvis den svikter, men ville tatt meg noe annet dersom turen går over flere dager.

Har lest meg til at det visstnok går begge veier; noen har ikke problemer i det hele tatt og er kjempefornøyde, andre har endt opp med mer eller mindre defekte brennere. For 149,- tok jeg sjansen.

Satser på å teste den på en enkel overnattingstur denne helga, så får vi kanskje se hva jeg har endt opp med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener nå fortsatt Bear Grylls survival kit ser utrolig artig ut :p

Settet består av 16 forskjellige komponenter. Mini-Tool (m. 10 verktøy), vanntett pose, minilykt, håndsag, signal-speil, overlevelsesduk, tennstål, fuktsikre fyrstikker, bomull, snare/felle, vokset tråd, nød tau, fiskesett og sytråd.

http://www.xxl.no/villmark/reiseutstyr/smart-a-ha-med/gerber-bear-grylls-survival-ultimate/p/1075430_b

http://www.gerbergear.com/Survival/Gear/Ultimate-Kit_31-000701

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener nå fortsatt Bear Grylls survival kit ser utrolig artig ut :p

Settet består av 16 forskjellige komponenter. Mini-Tool (m. 10 verktøy), vanntett pose, minilykt, håndsag, signal-speil, overlevelsesduk, tennstål, fuktsikre fyrstikker, bomull, snare/felle, vokset tråd, nød tau, fiskesett og sytråd.

http://www.xxl.no/villmark/reiseutstyr/smart-a-ha-med/gerber-bear-grylls-survival-ultimate/p/1075430_b

http://www.gerbergear.com/Survival/Gear/Ultimate-Kit_31-000701

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/kniv-til-utend%C3%B8rsbruk.29674/#post-1013777

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/kniv-til-utend%C3%B8rsbruk.29674/page-2#post-1013863

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt å opparbeide meg en del erfaring ifm. friluftsliv. Er fortsatt fersk men kan gi noen tips. Det viktigste tipset jeg kan gi deg er å tenke på å spare mest mulig vekt. Dette er noe du må lære deg, hva trenger du og hva trenger du ikke. I tillegg må du alltid tenke på å holde deg tørr.

1. Sekk: For en tur på opptil 17dager må du ha en stor sekk.Dvs.minst 100liter. Her bør du gå i butikken og prøve sekkene, fyll de opp med tunge ting fra butikken. Sekken skal bæres av beina - ikke skuldrene. Det finnes flere gode sekker, de fleste som produserer sekker vet nå hva som er bra.

2. Sko: Kommer for det første an på hvor sterke ankler du har. Fjellsko har god ankelstøtte, og for de som ikke har sterke ankler bør man bruke solide fjellsko dersom man bærer sekk på 25-30kg. Kommer også an på terrenget, steinete terreng eller annet ujevnt terreng krever mer støtte enn grusveier. Ta med joggesko eller andre komfortable sko + rene sokker som du kan bruke i campen.

3. Telt eller tarp(presenning): Telt er som oftest tyngre enn tarp, men er bra å ha dersom det er innsekter. Er du på fjellet bør du uansett velge telt. Velger du telt bør du ha et 1,5manns - 2manns telt, tyngde bør ikke være mer enn 2,5kg. Det bør ha god vannavstøting, det bør ha fortelt. Kuppeltelt har god takhøyde og tåler vind bra. Din lengde i forhold til teltet er viktig - du bør ikke være så lang at soveposen kommer borti "veggen". Da bør du i tilfelle velge tunneltelt. Alternativet til telt er altså tarp. Det er kun en presenning som skal verne for regn og vind. Krever litt mer erfaring i forhold til oppsett, men er altså mye lettere. Tarp + hengekøye er også en god kombinasjon, men hengekøye krever at du sover i en stilling hele natta. Tarp + hengekøye er lettvekternes førstevalg.

4. Sovepose: Om våren kan temperaturen synke, og jeg vil anbefale et 3-sesongs sovepose. Komfortemperatur på -2 til -5 (på soveposen står det som regel komforsonen + ekstremsonen (f.eks. -2 og ekstrem = -18). Med ekstrem menes at du mest sannsynlig vil overleve dersom det er minus 18, men du vil ha ditt livs verste natt.

5. Liggeunderlag: Her ville jeg valgt et skumgummi underlag + et lite oppblåstbart liggeunderlag for komfort. Det oppblåsbare kan være 1meter, og brukes i teltet for ekstra komfort. Veier nesten ikke noe og rulles sammen med skumgummiunderlaget. Skumgummi underlaget kan du også bruke ute ved bålet.

6. Kokeutstyr: Er det minusgrader må du ha en brenner som fungerer når det er kaldt. Men når det er varmt er det helt greit med en liten gassbrenner. Bruker du mest bål til oppvarming sparer du mye vekt, mens kokeutstyr vil være et nødvalg. i tillegg trenger du en svartkjele til å varme vann i.

Tilleggsutstyr:

Dasspapir (bør ligge i en vanntett pose).

Fyrstikker (bør ligge i en vanntett pose). I denne posen kan du også legge tørr never o.l som du finner på veien til din neste camp.

Lett regnutstyr (pass på at dette ligger lett tilgjengelig, kjipt å bli overrasket av en byge).

Ekstra skift som brukes i campen av undertøy. Det er viktig å skifte fra det klamme/våte du går med. Bruk alltid skiftet i campen, ikke når du går. Prøv å tørk klærne du går med, men selv om det er halvtørt er det bedre å gå med dette og ha et tørt skift når du kommer frem. bruker du ikke dette tipset vil du sikkert lære av erfaring :D

Hodelykt

Gåstaver? Er egentlig for gamle folk :D Men kan ha ekstra funksjoner og er en veldig hjelp for dem med dårlige knær.

Vanntett pose til tørre klær.

Lue

Vanter

Solbriller

Fiskeutstyr (får du fisk skal jeg love deg at du kan spare mye vekt ifm. mat).

Mat: Tørrvarer, havregryn, ris, melblanding for å lage pinnebrød+ tørrfryst ferdigmat som nødproviant.

Såpe og hygiene utstyr.

er flere ting men, dette er en begynnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Terskeltrening

Kniv: Jeg er veldig glad i samekniven 9'' versjonen, da denne fungerer som en multitool til alt fra lettere kapping, graving, hammer, og de vanlige kniv funksjonene. Jeg har også en liten kniv med meg som er sylskarp som skal fungere til finarbeid.

Om du skal i skogen å gå hadde jeg byttet ut samekniven med en øks, da den gjør jobben bedre og beholdt den lille skarpe.

Telt: Kjøp et telt som passer til ditt bruk. Jeg bruker sjeldent telt på vinteren, derfor kjører jeg et veldig lett 2 manns telt på under 1,3 kilo.

Sovepose: Kjøp etter bruk og pris. Dun fungerer dårlig om du skal på lange våte turer uten mulighet for tørking, men utenom denne bruken så er dun fantastisk. Lettest og varmest.

Liggeunderlag: Kjøp et som ikke er for tungt, men som beskytter deg fra bakken. Bamse liggeunderlag er jeg glad i.

Sko/støvler: Prøv disse i butikk først. Har du 20 kilo pluss og går i vanskelig terreng bør du ha noen solide støvler som støtter ankler osv. Min favoritt er lette joggesko for turer med mindre pakkning, men bruker Crispi Besseggen på tyngre dager. Veldig fornøyd.

Crocs: Veier ingenting og er helt konge å ha i camp. HATER å ta på meg støvler eller våte joggesko når en skal en liten tur ut av teltet for å pisse eller liknende.

Ryggsekk: Her er det drøss å velge mellom, men velg en som passer til din rygglengde med nok tilpassningsmuligheter. Synes selv det er digg med ramme på de store sekkene, kan anbefale Nørrønna sin Para Ranger/Recon Pack, eller Arcteryx sin 90l + som jeg har. Husker ikke modellen:)

Snacks: Alltid ha klart snacks til når du blir sur og lei. Komapose er digg å ha når ting ikke går som det skal og du er veldig sliten og lei.

First aid kit: Utrolig viktig å ha med litt stash. Kan anbefale en støttebandasje i tilfelle du tråkker over eller liknende, kompress ved kutt, Ibux, og evt andre ting en ønsker å ta med.

Ellers spar vekt på alt som ikke har med sikkerhet å gjøre. Erfarne folk har svært lite med seg ut på tur og sparer utrolig mange kilo på dette. Luksus i teig koster kilo i sekken. Opp til deg å veie for og imot:) Men gå over pakklisten din et par ganger før du pakker.

Lykke til, kjente jeg ble lysten på tur selv nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode tips fra Afterall, vil understreke dette med god sekk. Og skotøy, tilpass etter terrenget du skal i, og ha gjerne med et ekstra par. Tunge, motstandsdyktige sko kan bli veldig tunge, og er absolutt ikke alltid det behøves. Kan jo like gjerne bare gå i stykker et par sko når du først skal langt ;)

Og når vi først er inne på det, pliz pliz pliz gå deg noen ordentlige turer før du begir deg ut på mange dager. Det høres gøy ut, men tro meg, det kommer øyeblikk da alt ikke er like moro, og da er det innmari kjekt å ha smakt litt på kjiphetsfølelsen på forhånd. Så får du gått inn de nye skoene dine også!

Sportsteip/plaster/gnagsårplaster, noe for å beskytte utsatte deler. To par sokker, eller nylonstrømper innerst, som didi sier. Har også hørt triks som plastposer mellom sokkene, for ikke å bli våt tvers gjennom. Dog ikke selvtestet.

Dessuten, når du pakker, husk 80/20-prinsippet. 20 % av det du pakker kommer du til å bruke 80 % av tiden. Resten er dødvekt i sekken, vonde knær, blemmer på føttene. Less is more!

Unntatt sokker. Og mat. Noen ganger er more akkurat passe.

Trust me, på ingen måte har jeg tenkt til å bare hoppe ut i en 350km tur. Selv om jeg gir uttrykk for en god dose YOLO og tøying av komfortsonen med en elefantdildo, så er det (fortsatt) en del tenking bak det. Det er en grunn til at denne tråden eksisterer.

Når jeg først skal ut på noe sånt så vil jeg ta babysteps fremover. Igår gikk jeg rundt 10km for å kjenne hvordan det er (sliten, gitt) og jeg kommer til å fortsette å gå og følge med på kroppen/formen/følelsen og justere mat osv deretter.

Poenget med tråden er å finne utstyr som ikke er FirstPrice som kan funke fint på en dagstur et random sted, men som kan fungere over flere uker. Og når man kaster seg ut i noe som går over flere uker, så må man også ta stilling til veldig mye (sanitære forhold, kosthold, klær, vekt/størrelse på absolutt alt, takling av "oh shit" situasjoner, osv).

Så mens jeg blir vant til større belastninger med tiden, bruker jeg tiden til å undersøke hva jeg bør ha med, og hvilket produkt som er best innenfor sine kategorier til mitt bruk. Research research research.

Vaskenøtter btw, var et hinsides fett forslag i denne tråden :D Aldri hørt om, og det er definitivt en nødvendighet på en 2 ukers tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lovisa

Ang. turkler som f.eks. turbukser. Kva treng ein der?

Det finnst jo "vanleg", vatnavstøtande, vatntett og regnbukse - kva treng ein dersom ein vil kunna gå tur i allslags ver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...