Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest

Det viktigste er vel å vurdere om du skal ha skøyteski eller klassiskski.

Jeg synes å skøyte er mye morsommere enn klassisk, men det er en smaksak, samt at du får velge det som er mest relevant for deg...

Teknikkmessig er det jo de samme punktene som ved vanlig langrenn, men dersom du går klassisk skal du være obs på at du har 100% feste hele tiden på rulleski. Pass på så frasparket ikke kommer for sent, for da vil du slite med festet når vinteren kommer =)

Ellers er det også her fint å gå uten staver for å trene vektoverføring, balanse og fraspark =)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes også kombiski!(y) Tykkere dekk enn de rene skøyteskiene, men med "stoppen" bak, slik at det er mulig å gå diagonalgang. Dersom du er nybegynner ville jeg anbefalt deg å kjøpe kombiski. Da kan du variere stilarten på øktene (uten at du behøver å kjøpe to par ski). De er også mer stabile når du skøyter også;) Det du da må være litt obs på er stavlengden. Optimalt sett kortere staver til klassisk enn til skøyting. Holder å kjøpe rulleskipigger, så kan du bare bytte pigger på de stavene du bruker om vinteren. Trenger ikke å kjøpe "rene" rulleskisko" heller. Kan fint bruke et gammelt par. Men det er smak og behag, samt hvor mye du ønsker å legge i det/investere i. Er klart at dersom du skal trene rulleski aktivt (mer enn 3-4 ganger i uken), så ville jeg nok vurdert å legge litt mer i det;)

Ellers i forhold til teknikk, så er det de samme prinsippene som ved langrenn. Utforkjøringene er nok det eneste som ikke er "likt". Ploger du for hardt, går du på tryne..:whistle: Anbefaler å ta noen korte testturer og bli kjent med skiene og føle deg litt frem. Gjerne start flatt, før du prøver videre med noen korte/slake bakker. Er heller ikke noe skam i å ta av seg skiene ned de verste utforkjøringene. Det har jeg gjort flere ganger. Heller det enn å slå meg skikkelig i asfalten..

Ellers så er rulleski en fantastisk treningsform, som jeg virkelig anbefaler! Kan trene det meste. Alt i fra langkjøringer, til styrkestak, til intervaller(motbakker, stakeintervaller, korte, lange, etc.), samt at du bygger god overkroppsstyrke:). Og ikke minst så kommer man seg ut i frisk luft. Mestringsfølelsen når du nailer den ekle unnabakken, er det heller ikke noe å si på:cool: Vær dog obs på at det kan være litt hardt til skuldrene/armene i starten, da det er atskillig tøffere å stake på asfalten, enn det er i snøen.

Råder deg til også til å forhøre deg litt i sportsbutikken om hvilket utstyr de anbefaler og mener du bør ha.

Lykke til! Kjøper du og starter du å bruke/får dreisen på rulleski, så kan jeg love deg at du ikke kommer til å angre;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...