Gå til innhold

Fitness har blitt for drøyt for venninna mi


inaah

Anbefalte innlegg

Oooog der er et godt eksempel.. (Mon tro om med vilje?)

Du kan ikke benekte at det fins godt voksne mennesker med livserfaring som fortsatt er alt for bastant i sine meninger og veldig lite åpne for at de kan ta feil?

På samme måte som det finnes vel så mange mindre voksne mennesker som avfeier alle skussmål fra mer voksne mennesker fordi de mener de bare har grodd fast i dem? At du blir småprovosert av min (og Sons) småvittige bemerkning her gir jo en liten indikasjon på at du kanskje står med i hvert fall ett bein i den kategorien. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På samme måte som det finnes vel så mange mindre voksne mennesker som avfeier alle skussmål fra mer voksne mennesker fordi de mener de bare har grodd fast i dem? At du blir småprovosert av min (og Sons) småvittige bemerkning her gir jo en liten indikasjon på at du kanskje står med i hvert fall ett bein i den kategorien. :p

Nei, ble ikke småprovosert - men følte meg litt skutt på for ingen grunn. Jeg sa aldri at jeg selv aldri kan opptre slik, ei heller at unge aldri gjør det, for det gjør de jo. Men jeg sier bare at alder ikke alltid er å skylde på når det kommer til å ta seg selv høytidelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som gjelder både yngre og eldre mennesker er det å være høffelig og hyggelig mot andre. Mangler du respekt så vil dette i bunn og grunn til slutt gå utover bare deg, uansett alder, livserfaringer osv.

Tviler dessuten på at en voksen/eldre er sjalu på et yngre menneske hvis de prøver å gi velmenende ord og tips, de vil nok heller la deg få unngå de samme tabbene de har opplevd. Samtidig som et yngre menneske ikke orker å høre på "gnålet" til en voksen, nettopp fordi man trenger å oppleve livet på sin måte og gjøre tabber i livet for å kunne vokse og lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange eldre er ofte sjalu på oss yngre som fremdeles har mye i vente, og kan gjøre ting uten å bli stemplet som umoden og barnslig :) Ikke at det stopper mange eldre da

Alder er bare er tall... Mental alder derimot ;-) hehe ^_^

En er ikke voksen før en finner barnet i seg selv :p

Er veldig enig i det miaheart sier. Selv om eldre mennesker gir råd og tips, for at de yngre skal unngå å gå på de samme smellene, er det en viktig del av det å vokse opp, nettopp å gå på smellen et par ganger :banghead:

Vedrørende TS og venninna di, om du føler du har prøvd alt, er det vel ikke så mye mer å gjøre enn å la hun kjøre sitt løp, og at du kjører ditt? Lurer likevel litt på hvem personen hun snakker med som kan "alt", og hvor han evnt har fått kompetansen fra? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle(?) som har en nyvunnet kjærlighet for en aktivitet og som føler mestring og erfaring i dette vil vel til en viss grad alltid kunne virke sikre, påståelige og "hektet" for ovenfor andre i en diskusjon om rett eller galt, spesielt om det angår dem selv direkte. Forumet her er et prakteksempel på dette hvor man som nybegynner ofte er i litt overkant sikker på sin egen erfaring og kompetanse (uansett hvor feilaktig den måtte være) når denne blir satt til veggen og konfrontert.

TS, du har konfrontert venninnen din med dine synspunkter, nå er det opp til henne å ta det til seg. Kanskje var det ikke riktig tid, setting eller metode for å nå frem akkurat nå. Dersom du føler det ikke når frem og det blir et problem for deg videre, anbefaler jeg å ta et steg tilbake og kanskje unngå treningsrelevante tema med akkurat denne venninnen. Bevar heller resten av vennskapet, og sett uenigheten til side enn så lenge. Kanskje kommer hun tilbake til deg om noen måneder og sier "Jøss, du hadde rett jo!". Men for all del: Ikke vent på at det skal skje, bruk heller tiden på å kjøre din greie og la henne gjøre sin.

Fra min egen erfaring var jeg verdensmester i mye da jeg var 17, men ti år senere er jeg litt klokere og kan erkjenne at jeg ikke visste særlig mye om det meste. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det klassiske spørsmålet: skal jeg blande meg i andres trening/kostholdregime/teknikk, eller fortsette med mitt eget og gi f? Hvis hun er nybegynner så er det klart at man ikke veit absolutt alt. Jeg personlig setter pris på tips fra folk, som jeg senere har undersøkt om stemmer såklart. Hvis du skal blande deg inn så vil jeg anbefale å ta en ydmyk tilnærming, og ikke den " du gjør alt feil,herregud"-typen. Du kan også sende linker til teknikkvideoer (uten jen selter!!!!) og vise henne noen forum eller nettsider som diskuterer teknikk blant annet. Du kan også finne en bra personlig trener som du og henne kan trene sammen med. Han/hun har sikkert en bedre måte å hjelpe henne på. Når det gjelder rævva oppførsel generelt kan du ta det opp, blåse i det eller blåse i henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mor sa i min oppvekst:

- Pass på deg selv, så får andre gjøre hva faen de vil.

Enkleste leveregel i verden.

Jeg er enig i utgangspunktet, men den enkleste er ikke nødvendigvis den beste. Man skal bry seg om sine venner, nok til å fortelle dem rett opp i ansiktet: "Slutt å kuke rundt. Du fortjener bedre" og så hjelpe dem.

Når det er sagt, du kan ikke hjelpe noen som ikke vil ha hjelp i utgangspunktet. I så fall, kan "de bare gjøre hva faen de vil", og det er lov å føle at det er litt kjipt, men sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke dere brydd dere om vennen deres var helt på bærtur?

Syns ikke innlegget ditt virker som angrep eller uthenging. Skjønner at du blir frustrert når hun ikke vil ta i mot velmenende råd. Dessuten nevner du jo ingen navn eller noe som kan avsløre henne. Skjønner ikke hva dere andre klager for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel det klassiske spørsmålet: skal jeg blande meg i andres trening/kostholdregime/teknikk, eller fortsette med mitt eget og gi f? Hvis hun er nybegynner så er det klart at man ikke veit absolutt alt. Jeg personlig setter pris på tips fra folk, som jeg senere har undersøkt om stemmer såklart. Hvis du skal blande deg inn så vil jeg anbefale å ta en ydmyk tilnærming, og ikke den " du gjør alt feil,herregud"-typen. Du kan også sende linker til teknikkvideoer (uten jen selter!!!!) og vise henne noen forum eller nettsider som diskuterer teknikk blant annet. Du kan også finne en bra personlig trener som du og henne kan trene sammen med. Han/hun har sikkert en bedre måte å hjelpe henne på. Når det gjelder rævva oppførsel generelt kan du ta det opp, blåse i det eller blåse i henne.

Denne er ikke siktet direkte til deg altså, Vilde! Takk for tips, vi har prøvd :)

Det er lov å lese tidligere kommentarer altså! Dere folk som bare kommer med input om hva jeg har gjort feil: vi har prøvd den ydmyke veien, og ting har eskalert seg til et nivå hvor ingen av vennene hennes gidder å trene mer med henne. JEG blander meg fordi hun er en flott person ellers. Ja, jeg var kvass da jeg skrev innlegget, slutt å heng dere for mye i det, ting står akkurat slik situasjonen er. Vi har kommet frem til en konklusjon om å la henne bare få holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alder er bare er tall... Mental alder derimot ;-) hehe ^_^

En er ikke voksen før en finner barnet i seg selv :p

Er veldig enig i det miaheart sier. Selv om eldre mennesker gir råd og tips, for at de yngre skal unngå å gå på de samme smellene, er det en viktig del av det å vokse opp, nettopp å gå på smellen et par ganger :banghead:

Vedrørende TS og venninna di, om du føler du har prøvd alt, er det vel ikke så mye mer å gjøre enn å la hun kjøre sitt løp, og at du kjører ditt? Lurer likevel litt på hvem personen hun snakker med som kan "alt", og hvor han evnt har fått kompetansen fra? ^_^

En fyr som jobber på senteret som har lært masse om trening i Brazil et år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fyr som jobber på senteret som har lært masse om trening i Brazil et år :)

Så denne personen sier altså at når hun gjør en øvelse feil, at hun gjør den riktig?

Hva kompetanse har han? .. "lært masse om trening i brasil" ..

Det kan være alt fra en profesjonell trener, til en som har vært på noe a'la "fylletur på bali i 6 mnd = utdannet PT"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du jo gjort det du kan :) kjipt når folk man er glad i ikke vil høre på velmenende råd, men det går ikke an å tvinge henne. Hun vil sannsynligvis ikke få de resultatene hun ønsker, så på et tidspunkt vil hun vel skjønne selv at noe er galt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv 17 år og kan enkelt sette meg inn i din situasjon, inaah. Ettersom vi lærer nye ting og utvikler oss oppstår det ofte skiller og vi distanserer vi oss fra hverandre. Du burde faktisk ta til deg rådene om å konsentrere deg om deg selv, ikke fordi du er en dårlig venninne, men fordi det vil være det beste for deg. Når det er sagt så vil jeg legge til at feil teknikk tross alt ofte fører til skader, og som den lille djevelen jeg er så hadde jeg tatt frem popcornet den dagen hun får beskjed av fagfolk om at hun har feilbelastet rygg/knær/hofte/skulder om jeg var deg :whistle: Alle mann for seg selv! (med mindre man har en likesinnet treningsvenninne da) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne personen sier altså at når hun gjør en øvelse feil, at hun gjør den riktig?

Hva kompetanse har han? .. "lært masse om trening i brasil" ..

Det kan være alt fra en profesjonell trener, til en som har vært på noe a'la "fylletur på bali i 6 mnd = utdannet PT"..

Jeg kjenner han ikke. Mest sannsynligvis sistnevnte siden han sier at dårlig teknikk ser riktig ut i hans øyne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på din egen evne til å ta til deg kritikk, så er det ikke så veldig mange meterene til venninnen din. Hvis du snakker til henne på samme måte som du snakker om henne, så tror jeg problemet i miskommunikasjonen ligger like mye hos deg som hos henne.

Mitt råd er at du kan prøve å se på situasjon som litt mer nyansert. Kanskje hun f.eks. har lav selvfølelse og bruker selvskryt for å bygge seg selv opp, og da hjelper det lite at du som er hennes venninne gjør deg bedre enn henne, uansett hvor godt du mener. Da blir dere to hoder på hver sin side av en vegg.

Vet ikke hva du ønsker å oppnå med å poste i denne tråden, for om hun ikke tar kritikken din, så nytter det uansett ikke å komme med "de på forumet sa at". Tipper det vil føre til at hun går enda mer i forsvarsposisjon.

Med mindre hun trener på seg varige skader så er det rett og slett ikke så farlig at hun ikke trener riktig nå, det er mange år igjen å lære på. Vil anbefale deg å fokusere mindre på hva venninna di gjør galt, og mer på hva hun gjør riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...