Gå til innhold

Sliter du med å bli stor og sterk?


Myr

Anbefalte innlegg

Du nevner at søvnkvalitet er en av tingene med størst påvirkning på dagliglivet og generell helse. Har du noen kilder? Hadde satt pris på å ha disse. :)

Trenger du virkelig kildehenvisning på temaet ??? Lærte du ikke noe om viktigheten av søvn på PT kurset ditt ??

Krev kursavgiften tilbakebetalt..... Herrekongsverre !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BP:95

KB:135

ML:170

Da er du nok i gråsonen mtp å følge progresjonen til SS, ta en titt på Madcow og 531 (mange varianter). Ellers har vel Tronaldo en veldig bra tråd som er til hjelp for deg her: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/basisinfo-for-vurdering-av-treningsprogram.29227/

Madcow http://stronglifts.com/madcow-5x5-training-programs/

531 http://www.strstd.com

Når du har klemt ut det meste av nybegynnergains (du har kanskje gjort det nå?) og det går sakte fremover, så kan du ta en titt på programmer som er mer avanserte der det er mye mer spesialisering. Feks dietmar mengde, sheiko, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hiver denne inn her. Garantert det beste tipset jeg har fått ever for å fortsette å bli sterk, eventuelt stor! Tipset fikk jeg i 2011.. Fungerer den dag i dag.

- De fleste har langt bedre av å gjøre en øvelse bedre enn å bytte øvelse når de treffer på sticking points eller stagnerer. Hvis ikke er det lett å komme inn i en sirkel der du gjør øvelser til teknikken begrenser vektene du kan bruke, du tar det som stagnasjon, bytter en øvelse, blir motivert pga midlertidige tilpasninger til den nye øvelsen som for det meste har med nervesystemet å gjøre, og gjør det samme når du stagnerer her..Muskelvekst tar tid, og å stimulere til vekst av kontraktilt protein tar lengre tid enn enkle nevrologiske tilpasninger. Derfor er det en ide å holde ut når en treffer en liten hump i veien - kroppen må få tid til å bygge nok kontraktilt protein til at du blir sterkere, noe som tar tid, og i mellomtiden kan du forbedre teknikk slik at du belaster musklene optimalt i forhold til bevegelsesbanen i øvelsen.

Sitat av en veldig erfaren styrkeløfter. (Asle Bøe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Genialt innlegg!

Har et lite spørsmål ang. deload når det kommer til isolasjonsøvelser med hensikt å øke i muskelmasse. Trener en PUSH-PULL-LEGS splitt som har fokus på styrke (baseøvelser) og volum (isolasjonsøvelser).

Programmet ser slik ut:

 

Økt 1 - PUSH

- Benkpress, 5x5

- Militærpress 4x5

- Skråbenk manualer, 3x8-12

- Dips, 4xMAX

- Pushdown 3x8-12

 

Økt 2 - PULL

- Markløft, 1x5

- Stangroing, 3x6-8a

- Lat pulldown 3x8-12

- Pullups 4xMAX

- Bicepscurl, 3x8-12

- Rygghev, 3x10-15

 

Økt 3 - LEGS

- Knebøy/frontbøy 5x5

- Strake markløft, 3x5

- Bulgarske utfall, 3x8-12

- Beinpress, 4x8-12

- Standing calf raise, 5x15



I baseøvelsene kjører jeg samme deload-metode som i stronglifts 5x5. Øker 2,5kg hver økt og deloader 10% når jeg ikke klarer mer.

Det jeg lurer på er hva som vil være best å gjøre i isolasjonsøvelsene når jeg ikke klarer å øke mer. 
 

Har fått høre to forskjellige ting:

 

- Det første jeg har hørt er at det beste for å øke i muskelmasse når man trener 8-12 reps er å øke ca 1kg hver økt i hver øvelse, helt til man ikke klarer å øke mer. Da bør man ta 1 ukes pause fra de øvelsene man ikke klarer å øke i mer. For så å begynne på nytt igjen, og gjøre det samme igjen.

 

- Det andre jeg har hørt er at man bør øke ca 1kg i hver øvelse helt til man ikke klarer å øke mer, for så å deloade. 

F. eks hvis jeg trener med 8 kg i bicepscurl, så øker jeg 1kg hver økt helt til jeg ikke klarer 8-12 reps x 3 (f. eks på 15kg). Da har jeg fått høre at jeg bør f. eks gå ned til 9kg, for så å øke 1kg igjen hver økt, også bare fortsette slik.

 

Noen som har en formening om hva som vil fungere best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Annonse

Den 3.4.2016 at 14.43, Jeanette89 skrev:

Hei :)

Jeg ønsker å få større lår og legger. Veier 60 kg å er 170. Ønsker å gå opp i vekt mens jeg bygger muskelmasse da gjerne på beina. 

Noen som har tips til hvordan jeg kan få til dette? 

Hvis du ikke har trent noe særlig før så er Stronglifts 5X5 absolutt å anbefale! Det er en perfekt balanse mellom Volum og Intensitet. Her bygger du muskler, blir sterkere og går ned i fettmasse. Om du tar en kikk på selve programmet kan du se at du tar knebøy hver eneste treningsøkt. Når du er ferdig med Stronglifts 5X5 kan du kanskje begynne med et program med litt høyere volum, en Bodybuilding rutine altså. Dette vil forsikre at du vil bygge muskler, ikke bare i beina men i både skuldrene, armene, bryst, rygg, rumpe osv. Legger en link til 5X5 her: http://stronglifts.com/5x5/

Der kan du også laste ned en spreadsheet du kan åpne i word som vil vise deg akkurat de vektene du skal bruke. Når du er ferdig med Stronglifts 5X5 kan du f.eks prøve denne rutinen:

Mandag: Knebøy 4X8, Benkpress 4X8, Pull ups 4X8, Curls 4X8, Militærpress 4X8

Onsdag: Markløft 5X5, Pendley Roing 5X5, Skråbenk med Dumbells 4X8, Strakmark 4X8 

Fredag: Knebøy 5X5, Utfall 4X12, Pull ups 3X12, Tåhev 3X12

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Den 23.1.2016 at 21.31, haakon95 skrev:

Genialt innlegg!

Har et lite spørsmål ang. deload når det kommer til isolasjonsøvelser med hensikt å øke i muskelmasse. Trener en PUSH-PULL-LEGS splitt som har fokus på styrke (baseøvelser) og volum (isolasjonsøvelser).

Programmet ser slik ut:

 

Økt 1 - PUSH

- Benkpress, 5x5

- Militærpress 4x5

- Skråbenk manualer, 3x8-12

- Dips, 4xMAX

- Pushdown 3x8-12

 

Økt 2 - PULL

- Markløft, 1x5

- Stangroing, 3x6-8a

- Lat pulldown 3x8-12

- Pullups 4xMAX

- Bicepscurl, 3x8-12

- Rygghev, 3x10-15

 

Økt 3 - LEGS

- Knebøy/frontbøy 5x5

- Strake markløft, 3x5

- Bulgarske utfall, 3x8-12

- Beinpress, 4x8-12

- Standing calf raise, 5x15



I baseøvelsene kjører jeg samme deload-metode som i stronglifts 5x5. Øker 2,5kg hver økt og deloader 10% når jeg ikke klarer mer.

Det jeg lurer på er hva som vil være best å gjøre i isolasjonsøvelsene når jeg ikke klarer å øke mer. 
 

Har fått høre to forskjellige ting:

 

- Det første jeg har hørt er at det beste for å øke i muskelmasse når man trener 8-12 reps er å øke ca 1kg hver økt i hver øvelse, helt til man ikke klarer å øke mer. Da bør man ta 1 ukes pause fra de øvelsene man ikke klarer å øke i mer. For så å begynne på nytt igjen, og gjøre det samme igjen.

 

- Det andre jeg har hørt er at man bør øke ca 1kg i hver øvelse helt til man ikke klarer å øke mer, for så å deloade. 

F. eks hvis jeg trener med 8 kg i bicepscurl, så øker jeg 1kg hver økt helt til jeg ikke klarer 8-12 reps x 3 (f. eks på 15kg). Da har jeg fått høre at jeg bør f. eks gå ned til 9kg, for så å øke 1kg igjen hver økt, også bare fortsette slik.

 

Noen som har en formening om hva som vil fungere best?

Ha fokuset på å øke i hovedøvelsene som benk,militærpress,markløft og knebøy samt tilleggsøvelser som stangroing, strak mark, pullups og dips. Små isolasjonsøvelser trener du bare på dagsform hvorpå over måneder og år vektene økes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Er du lei av negative fordommer mot steroider? 

Vi ønsker innblikk i hvordan det oppleves å ta testosterontilskudd og/eller anabole steroider. Universitetet i Oslo og Ullevål sykehus ønsker innsikt i hvordan bruken endrer tanker, følelser og atferd. Vi vil undersøke motivasjon og opplevelsedimensjoner ved aas-bruk.

  • Undersøkelsen er anonym.
  • Undersøkelsen tar kun et par minutter. 
  • Undersøkelsen er åpen for alle, også de som ikke har brukt, de som har brukt tidligere, og de som bruker nå. 

https://no.surveymonkey.com/r/fitnessbloggenaas

BLI MED I ET VIKTIG FORSKNINGSARBEID!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...