Jump to content
brukernavn

Tips til øvelser?

Recommended Posts

Planen er å trene i garasjen da jeg ikke har mulighet/tid til å kjøre på studio på kvelden. Har handla dette: benk (ikke justerbar), stang, vektskiver, benkpress (med mulighet for knebøy og dips), TRX, 2x16kg kettlebells, og sånn rullehjul til mage.

Trenger noen kreative sjeler til å hjelpe meg komme på så mange øvelser som mulig. Det vanskeligste er armer og skuldre. Dette er det jeg har kommet på til nå:

Bein

Knebøy, frontbøy, strakmark, utfall, tåhev.

Rygg

Markøft, foroverbøyd roing, chins/hangups i trx, omvendt roing trx, rack chins, t-bar row.

Bryst

Benkpress, dips, pushups med vekter, pushups trx

Skuldre

Militærpress, borgepress, upright rows, fronthev med stang(?)

Armer

Bicepscurl stang, smalbenk.

Mage

Turkish getup, magerullehjulting, planke i trx.

Fortsetter under...

Hvorfor trenger du så mange øvelser som mulig? Ti forskjellige typer curlz gir deg ikke mer effekt enn to,gitt at det gjøres skikkelig.

Armer; Benkpress, dips, skulderpress, Pullups og curlz.

Skuldre; Dips, skulderpress, klokovpress,sidehev/fronthev

Et program med hovedfokus på benk,bøy,mark, pullups,dips og skulderpress vil dekke det aller aller aller aller meste av det du trenger. Hvorfor gjøre ting vanskeligere enn nødvendig?

Fordi jeg vil ha så mange alternativer som mulig før jeg setter sammen et program. Det jeg lista opp der er ikke et program, bare en liste med tilgjengelige øvelser :) Jeg liker å variere hver 2. måned ca. Ikke pga progresjon, men fordi jeg kjeder meg fort med samme program/øvelser.

For skuldre og øvre rygg kan du kjøre Y og T i TRX. Farmers walk med en hantel så jobber du med anti-sidebøy også :)

Hmm franskpress har jeg aldri prøvd med rett stang, så den må testes. Er sugen på å trene olympiske løft, men skeptisk til teknikken min.

Viljar, har du eksempler på Y og T? Nytt for meg. Har dessverre ikke hantler :)

Annonse

Y og T er de 2 første i denne videoen:

Farmers walk kan utføres ved å holde en stang eller vektskive også! =)

Og om du virkelig vil gå hardt til verks kan du kjøpe Bill Pearls The Keys to the Inner Universe, der er det listet opp noe sånt som 1700 forskjellige øvelser man kan ta.