Jump to content
Fit mum;)

Rumpetrening

Recommended Posts

http://fitnessbloggen.no/tren-rumpa-uten-at-larene-blir-storre/ i denne linken referes det til at man bør utelukke øvelser som knebøy av ulike slag, utfall, hamstrings øvelser osv hvis man ikke vil ha større muskler i lårene eller at lårene vokser før stumpen. Jeg har endelig gått ned litt i vekt og er fornøyd med str på låra nå og vil ha fokuset rettet mot stumpen. Etter fødsel nå har jeg trent ca 3ganger i uken fullkropp men mest fokus på underkopp og kjernemuskulatur. Rumpa er så å si blitt flat og synes den aldri blir bedre, men merker resultater på alt annet.

Bør jeg kutte de vanlige benøvelsene og kjøre slik som i linken over? eller tar det bare sykt lang tid?:p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

http://fitnessbloggen.no/tren-rumpa-uten-at-larene-blir-storre/ i denne linken referes det til at man bør utelukke øvelser som knebøy av ulike slag, utfall, hamstrings øvelser osv hvis man ikke vil ha større muskler i lårene eller at lårene vokser før stumpen. Jeg har endelig gått ned litt i vekt og er fornøyd med str på låra nå og vil ha fokuset rettet mot stumpen. Etter fødsel nå har jeg trent ca 3ganger i uken fullkropp men mest fokus på underkopp og kjernemuskulatur. Rumpa er så å si blitt flat og synes den aldri blir bedre, men merker resultater på alt annet.

Bør jeg kutte de vanlige benøvelsene og kjøre slik som i linken over? eller tar det bare sykt lang tid?:p

Hva slags øvelser er det du har brukt frem til nå på fullkroppsprogrammet (underkroppen)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Knebøy med stang, gående utfall, vekslende utfall, knebøy med kettelsbells på brystet, markløft med stang strak og amerikansk markløft, glute bridge, leg curl i slynge, ettbens glute/hipthrust. har trent ca 2mnd for fullt etter fødsel nå

Share this post


Link to post
Share on other sites
Knebøy med stang, gående utfall, vekslende utfall, knebøy med kettelsbells på brystet, markløft med stang strak og amerikansk markløft, glute bridge, leg curl i slynge, ettbens glute/hipthrust. har trent ca 2mnd for fullt etter fødsel nå

Hvis rumpa fortsatt er like flat med disse øvelsene så vil jeg anbefale deg å jobbe med teknikken. Flere av disse øvelsene ville ha gitt rumpa de et løft.

Artikkelen er hovedsakelig tenkt til disse jentene hvor bare beina vokser og rumpa blir liten i forhold. For oss normale som ikke skal stille i fitnesskonkurranser så holder øvelser som knebøy, utfall, mark osv.

Ha tålmodighet (det er den viktigste faktoren), fokuser på teknikk og tren tungt. Så vil rumpa komme :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

En burde og huske på at progresjon er temmelig viktig. Løfter man de samme vektene like mange ganger dag ut og dag inn hele året igjennom, ja da gir du ikke kroppen signaler om at det skal bygges stort.

Hvis man klarer å få en høyere personlig rekord, eller klarer flere repetisjoner på en vekt i dag enn for en uke siden, da er det utvikling.

Det er bedre å gjøre EN øvelse skikkelig, enn ti øvelser halvhjertet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helt klart;) jeg prøver å legge på mer vekter nå eller ta fler reps. problemet er at skal jeg f eks gjerne ta 25kg på knebøy klarer jeg ikke få stang opp over hodet:p så da må jeg jo kjøre i smithmaskin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Helt klart;) jeg prøver å legge på mer vekter nå eller ta fler reps. problemet er at skal jeg f eks gjerne ta 25kg på knebøy klarer jeg ikke få stang opp over hodet:p så da må jeg jo kjøre i smithmaskin

Stanga opp over hodet, dvs at du ikke trener på et gym med skikkelig knebøystativ? Smithmaskin er noe tull, så i så tilfelle er det nesten så jeg ville anbefalt deg å se deg rundt etter ett annet gym.

Hvor trener du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

mener det r smithmaskin der hvor stanga sitter fast og man setter på vekter? joda, er vanlige vekter og stenger. men er for svak til å løfte mer enn 25 kg fra bakken opp på skuldrene mine for å ta knebøy. Mener det er sånt vanlig stativ der også så man kan legge på men har aldri turt å prøve det siden stanga er så sykt lang hehe.. er litt redd av meg også. Holdt meg til de små 2,5kg stengene med vektskiver (som brukes i sal)

Share this post


Link to post
Share on other sites
mener det r smithmaskin der hvor stanga sitter fast og man setter på vekter? joda, er vanlige vekter og stenger. men er for svak til å løfte mer enn 25 kg fra bakken opp på skuldrene mine for å ta knebøy. Mener det er sånt vanlig stativ der også så man kan legge på men har aldri turt å prøve det siden stanga er så sykt lang hehe.. er litt redd av meg også. Holdt meg til de små 2,5kg stengene med vektskiver (som brukes i sal)

Aner skadepotensiale når du skal løfte stanga opp fra bakken for å ta knebøy, spesielt når du føler vektene er tunge.

For all del bruk knebøy stativet :) Du blir fort vant til lengden på stangen (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smithmaskin er sånn hvor stanga sitter fast ja.

Vil på det sterkeste anbefale deg å jobbe med den frykten din for knebøyracket, det er veldig vanlig for nybegynnere å være småskeptiske til frivekter, men dette pleier å gå over så fort man innser at det ikke er på langt nær så skummelt som man trodde det kom til å bli:) det var sånn for meg og, men det gikk fort over.

Hvorfor er lengden av stanga med på å skremme deg? Det er Ingen som sier du trenger å slenge på vekter før du føler du har kontroll(:

Share this post


Link to post
Share on other sites

selvom jeg har vært vant med treningsstudio siden jeg var 16, nå 28, så har jeg styrt unna frivekter halvparten av tiden. Er ikke nybegynner, kun på tung trening,hehe. Nå elsker jeg frivekter men har aldri fått kjørt tungt nok fordi jeg har vel vært litt skeptisk til å trene sånn at alle glor å gjemt meg litt her og der eller brukt maskiner og gruppetimer. Men skjønner jo at jeg må forandre dette synet for å få fremgang.. Alt for lite av jentene som trener der disse stativene er også ,bare gutta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vil du få trent rumpa eller vil du leve i frykten mot å gå bort til frivekts avdelingen? Vil du oppleve mestring ved å møte frykten i øyet eller vil du fortsette å leve i frykten mot å gå bort til frivekts avdelingen? Når du neste gang skal på treningssenteret for å kjøre knebøy eller tilsvarende så spør du deg selv hva du ønsker mest; rumpe eller frykt ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Støl i rumpa etter knebøy og lignende øvelser?

Tålmodighet vil ikke hjelpe om du gjør øvelsene feil.

Glutebridge er en fin øvelse for å bygge rumpa uten at lårene nødvendigvis vokser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...