Jump to content
Jonas Klemetsrud - PT

Innspill til beinhinnebetenelse.

Recommended Posts

God aften godt folk.

Jeg har nå nylig bestemt meg for å begynne å ta løpingen litt mer seriøst igjen.

For rundt 2 år siden pådro jeg meg en relativt heftig beinhinnebetennelse. Det var ubehagelig/små vondt å løpe. Kunne lett ha presset meg igjennom det, men jeg var ikke interessert i få mer vondt og var keen på å bli ordentlig flink til å løpe. Så jeg sluttet 1 år og prøvde å bygge meg opp sakte, men det skal ikke mye til før jeg trykker inn på siden og leggen og jeg merker at det er på vei tilbake igjen..

Så spørsmålet er:

Når skal jeg slutte å løpe?

Har nettopp begynt på overgang til barefoot shoes hvor jeg løper korte økter. 10-15min for å vende meg til det. Nå løper jeg 2-3 ganger i uken ganske rolig, enten på mølle (dempe, pronerings sko), asfalt (barefoot) eller gress (begge).

Håper på godt innspill. :barefoot:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Ankle%20Movement_23.JPG

Har du pronasjon eller supinasjon i føttene?

Let etter triggerpoints i tibialis anterior, massér disse hardt og trykk på dem til de forsvinner. Det er ikke smertefritt ;)

Se også etter triggerpoints i øvrige deler av leggen.

Du bør også øke arbeidskapasiteten til denne muskelen.

Du bør føle bedring ganske raskt etter at du har arbeidet med spenningene i muskulaturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg pronerer ganske heftig. Men har nylig lest at det er stridig om dette har noe si?

Skal prøve massasjen, men det ser ut som på videoen at det blir massert på utsiden av leggen? Der er det jo ikke noe vondt og ganske hardt hos meg i hvertfall? :confused:

Folk er uenige om mye rart. Men en kraftig pronasjon vil forlenge tibialis anterior (utvilsomt), og om du løper slik er den konstant under stress. Har den dårlig arbeidskapasitet (som de fleste har) i tillegg til forlengelse ifobm pronasjon, vil dette helt klart kunne irritere. Det kan etter mitt synspunkt definitivt være årsaken til at det 'aldri gror', i enkelte tilfeller.

leg_shinsplints_anatomy02.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
God aften godt folk.

Jeg har nå nylig bestemt meg for å begynne å ta løpingen litt mer seriøst igjen.

For rundt 2 år siden pådro jeg meg en relativt heftig beinhinnebetennelse. Det var ubehagelig/små vondt å løpe. Kunne lett ha presset meg igjennom det, men jeg var ikke interessert i få mer vondt og var keen på å bli ordentlig flink til å løpe. Så jeg sluttet 1 år og prøvde å bygge meg opp sakte, men det skal ikke mye til før jeg trykker inn på siden og leggen og jeg merker at det er på vei tilbake igjen..

Så spørsmålet er:

Når skal jeg slutte å løpe?

Har nettopp begynt på overgang til barefoot shoes hvor jeg løper korte økter. 10-15min for å vende meg til det. Nå løper jeg 2-3 ganger i uken ganske rolig, enten på mølle (dempe, pronerings sko), asfalt (barefoot) eller gress (begge).

Håper på godt innspill. :barefoot:

Om du først skal ta overgangen til minimalistiske løpesko kan det være greit å ta det sakte, samt putte de andre skoene i bosset. Det er ikke veldig lett å opprettholde løpestilen du opparbeider deg i store tunge sko. Man kan gjerne tror man klarer det, men ofte blir steget for langt og man vil lande på hælen. Selv om man er overbevist om at man løper på fremfot. Jeg fikk en aha opplevelse etter å ha sett bilder av meg selv etter konkurranse hvor jeg brukte sko med medium hæl-tå dropp. På hvert bilde var hælen først i bakken.

Så skal man først ligge om løpesettet, kan man like gjerne ta det rooolig og gjøre det skikkelig. Da vil føtter styrkes og bli vant til belastningen over tid, og man kan øke lengden på løpeturene over tid.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...