Gå til innhold

Pluselig overdrevent sliten og tungpustet ved trening/anstrengelse. Hva kan det være? Frustrert!


SofieS

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen! Jeg har fått et frustrerende problem, og håper noen kan dele sine erfaringer/tips med meg.

Atter en gang kommer jeg lei meg hjem fra trening fordi pusten har blitt så dårlig, og styrketreningen gjør meg mer ubehagelig sliten enn det som er normalt. Dette har holdt på ca. siden mai. Eksempelvis kan et eneste sett med tung markløft gjøre meg helt kjørt. Det føles som at pusten ikke kommer lenger enn til mellomgulvet når jeg trekker den inn. Å gå opp en lang trapp/bakke har samme effekten, det føles som jeg har et oksygenopptak på - 4 (n) Jeg trodde det var eksamensstress, og tok en pause fra treningen i 3 uker. Idag på trening oppdaget jeg at det dessverre var like ille.

Slik var det ikke før, og jeg har trent jevnlig styrke i 1 år. Er forøvrig 22 år, 176 høy og ca 70 kg. Kosthold er normalt/bra. Jeg har aldri hatt problemer med hverken allergier eller astma. Jeg skal selvsagt gå til legen og be om blodprøver og slikt, men dette tar jo et par uker å få svar på. Jeg vil gjerne høre om andre har opplevd det samme, og ellers hva som kan gjøres/hva slags prøver som kan tas.

Dette er ikke særlig gøy, spesielt fordi det går utover treningen :cry: Jeg er glad for alle erfaringer og forslag som kommer inn her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest =xXx=

Pri 1: kom deg til legen. Få tatt blodprøver, lungetest og EKG. Sånn, det var det viktigste;)

Det er flere som ETTER legebesøket forsøker kiropraktor, fordi det KAN være låsninger i rygg som hemmer respirasjonsbevegelsen. Men utelukk at det ikke er noe lunge/hjerteproblematikk først;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest =xXx=

Skjønner det;) det som hjelper er å komme seg over "dørstokkmila" og bort til legen, da finner du roen igjen. Ta det lungt frem til da. God bedring;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe lignende for noen år siden. Begynte en periode hvor jeg trente ganske mye (skulle spille student-em i portugal til sommeren). Endte opp med at hver gang jeg løp føltes det som om halsen knyttet seg sammen. Fikk inhalator av legen, men hjalp ikke. Tok det ganske rolig, og i løpet av vinteren gikk det over. Fant aldri ut hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 3 måneder senere...

Fant du ut av det med legen?

Jeg har sliti med panikkangst i 4 år nå, og det er slik et anfall starter for meg - før det går over til mer ubehagelige symptomer.

Kanskje det var det? Noe du har angst for som du egentlig ikke forstår selv... Hjernen vår er ganske merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...