Gå til innhold

Hold/vondt under ribbeina


Anbefalte innlegg

Hver gang jeg løper/jogger så pleier jeg å få hold og vondt under ribbeina. Vet du hvordan jeg kan få slutt på disse plagene?

Det går utover treningsøkten og da klarer jeg ikke å gi alt jeg har.

Jeg våknet 09.00 i dag, spiste havrepannekaker 10.00 og gikk ut for å trene 12.00, men med en gang så fikk jeg hold og vondt i ribbeina. Jeg ventet to timer etter frokost før jeg gikk ut for å trene.

Det samme skjedde i går, men i går ventet jeg 3 timer før jeg gikk ut for å trene, og da fikk jeg vondt igjen.

Det er virkelig plagsomt..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke vitenskapelig bevist hva hold kommer av, men etter noen år med friidrett har jeg erfart at det hjelper å være obs på pusten. Prøv å pust godt, og gjerne overdriv, med magen. Dersom du "puster med skuldrene" vil du lettere få hold. En ujevnt pust vil også påvirke dette, så snakking prøv å unngå snakking.

Altså: en jevn og god pust helt fra magen har hulpet de fleste jeg vet om.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Det er vel ikke vitenskapelig bevist hva hold kommer av, men etter noen år med friidrett har jeg erfart at det hjelper å være obs på pusten. Prøv å pust godt, og gjerne overdriv, med magen. Dersom du "puster med skuldrene" vil du lettere få hold. En ujevnt pust vil også påvirke dette, så snakking prøv å unngå snakking.

Altså: en jevn og god pust helt fra magen har hulpet de fleste jeg vet om.

Takk for tips!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hold kommer sannsynligvis av for dårlig tilgang på oksygen. Altså at kroppens behov er større enn det du klarer å puste inn, eller er tilgjengelig.

Merket når jeg var i Bogota (2600 moh) at jeg fikk hold av omtrent ingen ting, og dette ble bedre etter tilpasningsarbeid i høyden, som lettere jogging osv.

Derfor mistenker jeg at problemet forsvinner når kroppen din øker lungekapasiteten.

Diafragmatisk pusting blir nevnt ovenfor,

og er meget viktig. Brystpusting vil både føre til en ustabil kjerne og dårligere oksygenopptak.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...