Gå til innhold

denne treningstrenden har eksplodert - kan føre til alvorlige helseskader


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det handler ikke lenger å trene for å forbedre fysiske egenskaper, bedre helse eller for velvære, det er kun fokus på fettprosent nå... Kjenner jeg blir oppgitt over enda en ny jente på gym'n som trener for å stille til bikinifitness i høst, og trøkker i seg pakke med kalkunfilet-pålegg, ørten speltlomper og kesam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest QueenWinther
Get fit or die tryin, liksom. Halloen dere... :facepalm:

jeg ville heller dødd enn å bli avbildet mens jeg trente bicepcurl, hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Infa her. Poenget er ko ikke å kritisere det at flere ønsker å spise sunt og trene styrke. Poenget i mine øyne er at fitnesstrenden er med på å legitimere spiseforstyrrelser. Plutselig er det greit å veie all maten sin og sørge for at bollen med havregryn er 30 og ikke 31 gram, pinlig nøyaktig telle opp 5 1/2 mandler til frokost og glede seg som barn til å "synde/ha spisedag" med et helt eple og en halv protinbar på lørdag. (Ja jeg settr det på spissen, skyt meg). Samtidig er det plutselig greit å miste mensen og ha fettprosent på 9 bare fordi en hqr mer muskelmasse under. De samme menneskene snakker oft også ned de "stygt tynne catwalkmodellene som ikke engang har sixpack og bqre sulter seg tynne, æsj". Mens de selv tilstreber et ideal som fysiologisk sett også er vandrende skjeletter bare at bulken på biceps er større.

Det som er skremmende med den trenden er at de proklamerer sunnhet, nettfora som her er med på å forherlige og bygge opp under trenden og normaliserer en overopptatthet av mat, kropp, estetikk og utseende som kan bryte ned selv den sterkeste. I likhet med pro-ana-sider er også fitnessider med på å forsterke hverandres iver ettr tilstrebelsen av et fysiologisk sett ideal som ikke er sunt. En fjerner seg fra "den normale verden" ved å forherlige, og dermed ufarliggjøre, egen livsstil ved å samtidig snakke nedlatende om de andre feite/dvaske/late/rare menneskene som ikke har forstått det. Veldig mye av de samme signalene, mentaliteten osv som jeg opplevde på proana-liknende sider når jeg slet som verst med anorexi kan jeg spore må på sider som denne.

Og nei - jeg sier ikke at fokus på sunn mat og trening er feil. Jeg forherliger ikke de som spiser usunt og ikke trener. Jeg er jo selv på denne siden og synes det er svært mange reflekterte, sunne, oppegående mennesker som lever balanserte og sunne liv her inne! Men - unntak osv finnes andre steder og det er dessverre litt for mange ganger alarmklokkene ringer hos meg med flere innlegg her inne, spesielt av unge jenter helt ned i 15-16-17årsalderen som søker råd om å "bygge muskler og gå ned i fettprosent" samtidig... Jeg utviklet anoreksi i senere alder, rundt 21, og til og med ikke jeg vqr så sykelig opptatt av fettprosent på den alderen. Jeg visste knapt hva det betydde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men - unntak osv finnes andre steder og det er dessverre litt for mange ganger alarmklokkene ringer hos meg med flere innlegg her inne, spesielt av unge jenter helt ned i 15-16-17årsalderen som søker råd om å "bygge muskler og gå ned i fettprosent" samtidig... Jeg utviklet anoreksi i senere alder, rundt 21, og til og med ikke jeg vqr så sykelig opptatt av fettprosent på den alderen. Jeg visste knapt hva det betydde...

Du har enda favoritten min.

"Jeg har ikke en spiseforstyrrelse, for BMIen min er i normalsjiktet". Og all kritikk av dem tilskrives at man er "antifitness" :p

For det er jo en kjent sak. Man kan ikke ha et forstyrret forhold til mat og trening hvis kroppen er i normalsjiktet.

(på samme måte som at man ikke kan være depressiv hvis man er fysisk frisk, har mye fritid og godt med penger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester

Saken er jo egentlig fra Mars i år, vært diskutert her før også. Men ja, alltid noe feil med alt, hele tiden. Nyanser og individuelle forskjeller finnes ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest =xXx=

Vel, heller ha vondt i kroppen etter ei real treningsøkt, enn vondt i bryst/hjerte på grunn av inmobilitet og fedme…;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...