Gå til innhold

5x3 eller 5x5


Anbefalte innlegg

Har holdt meg til 5 repetisjoner over 3 sett i mange måneder nå. Veksler ofte mellom 4-7 repetisjoner men har alltid holdt meg til 3 sett. Hva kan jeg tjene på med å gå opp med flere sett med tanke på styrke? Går ut fra at jeg må senke kiloene betraktelig for å bli vant til å ta flere sett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge har du trent, erfaring/programmet ditt, maksløft. Osv?

Tatt i perspektiv av slik jeg trener så ligger man som regel rundt 2-4 reps, 4-6 sett på baseøvelser. Arbeidsvekt er varierende (% av 1RM).

Aner ikke hva jeg tar maks. Trener slik at jeg med nød og neppe klarer 4 repitisjoner. Neste trening tar jeg 5-6, og legger på vekt på neste trening om jeg klarer målet mitt. Har trent i snart ett år og har et program som inneholder benkpress, militærpress, knebøy, markløft, roing, hangups og dips.

Jeg lurer bare på hva slags konkrete fordeler og ulemper som oppstår om man legger til flere sett.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett fra et rent styrkeløfterperspektiv, trener man med lavt antall reps og høyt antall sett for å bygge styrke. Finn ut hva maksløftene dine er, og tren rundt 80-90% derfra. Man bygger styrke med lave reps mens man trener hypertrofi(vekst) på høyt antall reps.

(de lærde strides osv.)

Forøvrig er det utrolig nyttig informasjon om du vet/sier nøyaktig hvilket program du trener.

Om du ser i treningsprogram/styrketrenings-kategoriene får du enklere svar der.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Erfaringsmessig vil 5x5 først og fremst gi et større restitusjonsbehov enn 3x5 hvis du satser på å trene så tungt som mulig på hver trening slik du gjør, noe som egentlig er ganske intuitivt. En økning fra 3x5 til 5x5 jevnt over vil sannsynligvis ikke hjelpe deg å bygge mer styrke fortere, og hvis du fortsatt har fremgang på 3x5 med høy intensitet hver dag ville jeg ikke ha byttet rutine riktig ennå. Når du stagnerer, vil det være aktuelt å legge endre programmet slik at du har en tung dag hvor du løfter deg gradvis oppover mot et enkelt toppsett i tillegg til en litt lettere dag hvor du får inn mer volum med 5x5 (slik som i Texas Method-programmet).

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Erfaringsmessig vil 5x5 først og fremst gi et større restitusjonsbehov enn 3x5 hvis du satser på å trene så tungt som mulig på hver trening slik du gjør, noe som egentlig er ganske intuitivt. En økning fra 3x5 til 5x5 jevnt over vil sannsynligvis ikke hjelpe deg å bygge mer styrke fortere, og hvis du fortsatt har fremgang på 3x5 med høy intensitet hver dag ville jeg ikke ha byttet rutine riktig ennå. Når du stagnerer, vil det være aktuelt å legge endre programmet slik at du har en tung dag hvor du løfter deg gradvis oppover mot et enkelt toppsett i tillegg til en litt lettere dag hvor du får inn mer volum med 5x5 (slik som i Texas Method-programmet).

Takk for et opplysende svar :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes altfor mange fokuserer på antall repetisjoner, det burde være mer fokus på å holde øvelsen gående i ca. 30-60 sekunder, hvor hver repetisjon varer fra 2-5 sekunder. Mindre enn 30 sekunder mener jeg gir liten belastning på muskulaturen. Sett bort i fra når man trener maksstyrke.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg syntes altfor mange fokuserer på antall repetisjoner, det burde være mer fokus på å holde øvelsen gående i ca. 30-60 sekunder, hvor hver repetisjon varer fra 2-5 sekunder. Mindre enn 30 sekunder mener jeg gir liten belastning på muskulaturen. Sett bort i fra når man trener maksstyrke.

Time under tension er absolutt en viktig del av det å tilrettelegge for muskelvekst, men hvis man ikke har all verden av grunnstyrke og ønsker å bli sterkere er det stort sett mer produktivt å tenke mest mulig vekt på stanga over tid fremfor å bry seg om hvor lenge settene varer.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg syntes altfor mange fokuserer på antall repetisjoner, det burde være mer fokus på å holde øvelsen gående i ca. 30-60 sekunder, hvor hver repetisjon varer fra 2-5 sekunder. Mindre enn 30 sekunder mener jeg gir liten belastning på muskulaturen. Sett bort i fra når man trener maksstyrke.

Dette er styrkeløftforumet.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...