Jump to content
Teff

Erstatning for knebøy

Recommended Posts

Hei

Overalt hvor jeg leser, så står det at en av de viktigste øvelsene å ha med i treningsprogramet er knebøy. Uansett hvilket program, så bør du ha med denne øvelsen.

Pga en skade, har jeg ikke mulighet til å gjøre akkurat denne øvelsen. Jeg lurer trenger derfor tips til hva som kan være den beste erstatningsøvelsen til knebøy:)

Tips mottas med stor takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Tja, det er litt vanskelig å si.

Problemet mitt er at det er akkurat som en sene på innsiden av låret strekker seg hver gang jeg tar knebøy.

Da sliter jeg med å gå på to dager. Dette problemet har vart i sikkert 10-år, og det er ingen som finner ut hva som gjør det(n)

Egentlig er det ikke et stort problem heller, da det bare dukker opp om jeg løfter litt tungt i knebøy.

Derfor hadde det vært veldig kjekt om noen hadde noen gode erstatninger(y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Hei

Overalt hvor jeg leser, så står det at en av de viktigste øvelsene å ha med i treningsprogramet er knebøy. Uansett hvilket program, så bør du ha med denne øvelsen.

Pga en skade, har jeg ikke mulighet til å gjøre akkurat denne øvelsen. Jeg lurer trenger derfor tips til hva som kan være den beste erstatningsøvelsen til knebøy:)

Tips mottas med stor takk!

Knebøy er ikke virkelig viktig med mindre du er aktiv styrkeløfter. Så det kommer da selvsagt ann på hva du ønsker oppnå! en alternative øvelser jeg bruker er bulgariske utfal med/uten belastning, med/uten ene foten på stepper. Syk øvelse som fremmer styrke og gaiiinnzzz.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei!

Det eneste jeg ønsker, er å minske fettprosenten. Den ligger sikker på rundt 20% og har et sterkt ønske om å få denne ned i 12-15%.

Prøver å sette sammen et treningsprogram(styrke) som jeg kan kjøre 3 ganger i uken. Da har jeg 40 min til rådighet og ønsker å bruke denne mest mulig effektivt;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
Hei!

Det eneste jeg ønsker, er å minske fettprosenten. Den ligger sikker på rundt 20% og har et sterkt ønske om å få denne ned i 12-15%.

Prøver å sette sammen et treningsprogram(styrke) som jeg kan kjøre 3 ganger i uken. Da har jeg 40 min til rådighet og ønsker å bruke denne mest mulig effektivt;)

Da har du ikke behov for knebøy. Ikke missforstå, knebøy er en bra øvelse både for styrke, muskelvekst og fettbrenning. Men viss det er vanskelig for deg å ta knebøy så er det flere gode alternatiove øvelser.

Jeg har nettopp fullført Erik Sandviks Supercuts program, som tar for seg de fleste slike øvelser og der fettbrenning/cutting er målet. Den kan jeg med glede anbefale.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Guest

En ting jeg glemte: Hvor gammel er du? treningsbakgrunn osv?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei!

Det eneste jeg ønsker, er å minske fettprosenten. Den ligger sikker på rundt 20% og har et sterkt ønske om å få denne ned i 12-15%.

Prøver å sette sammen et treningsprogram(styrke) som jeg kan kjøre 3 ganger i uken. Da har jeg 40 min til rådighet og ønsker å bruke denne mest mulig effektivt;)

Hvorfor har du bare 40min til rådighet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Antakelig fått en strekk enten i hamstrings eller i adductors, som ikke har grodd skikkelig. Du bør slutte å provosere skaden. Kom deg til noen som kan gjøre active release techniques på deg, det fungerer bra på slike skader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg er 33 år gammel, og har bakgrunn fra fotball/håndball. Trent hele livet, men litt dårlig de siste årene. Har også vært veldig dårlig med kosthold i en periode, men dette har vært mye bedre de siste årene. Når det gjelder trening, så har jeg trent en del vekter før - så vil si at jeg er "middels"

I en travel hverdag har jeg klart å få til å bruke 40 min i selve treningstudioet 3 ganger i uken. Når jeg har lest forskjellige artikler, har jeg tolket det slik at 3x40 min med styrketrening skal være nok for å komme i god form. Det eneste jeg vil er å gå ned ca 8-10 kg (helst i fett og ikke muskelmasse).

Når det gjelder skaden, plager den meg kun når jeg tar knebøy. Derfor gidder jeg ikke bruke tid på å prøve å finne ut hva som har skjedd. Bruker heller tiden til å finne alternative treningsmetoder;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Prøvd knebøy varianten goblet squat?

Man trenger absolutt ikke knebøy for å oppnå din målsetning, selv om mange vil foretrekke det i et program. :)

Benytter du deg av hoftedominante øvelser som markløft eller lignende?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Det burde nevnes(overraskende at ingen har gjort det enda) at om du vil ned i vekt, ja da er det kostholdet du må se på først.

Du kan trene så mye du bare vil, men hvis kostholdet består utelukkende av cola og grandis i overflod , så blir det ikke mye vektnedgang.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er klar over at kostholdet har mest og si, og føler jeg er ganske bra på det. Er ikke slavisk, så tar meg gjerne en is av og til i sommervarmen.

Kostholdet på en dag er stort sett:

- Om jeg trener styrke før jobb, så tar jeg en proteinshake rett etter trening

- Frokost: Havregrøt m/skummet melk (porsjonspakke)

- Mellom: Banan

- Lunsj: Tunfisk i olje (3/4 boks); Mager cc med litt sweet chili, agurk og et knekkebrød.

- Mellom: Eple

- Middag: Vanlig middag med familien - f.eks pasta med kjøttdeig, kjøttkaker, fiskekaker, fisk, kylling, fiskegrateng, hamburger og wok osv. Her bruker vi stort sett kyllingkjøttdeig elelr karbonadedeig. Har også alltid med grønnsaker og bruker fullkornpasta. Lager alltid kjøttkaker og hamburger selv, men en kombinasjon av kylling og karbonadedeig.

- Ettermiddag/kvelds: Litt varierende. Kan bytte mellom to stk rugsprø med skinke, tunfisk med mager CC, bare en shake med protein.

Når det gjelder knebøy, så har jeg funnet ut at markløft går heller ikke. Jeg må rett og slett trene bein i maskiner, men det fungerer fint. Har funnet et fint treningsprogram som jeg bruker nå.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det går også fint an å bruke maskinøvelser, til dette formålet. En eller annen form for benpress fungerer fint. Jeg måtte kutte ut knebøy i 6 mnd i sommer/høst, og brukte benpress i stedet, som til min forbauselse fungerte bedre enn knebøy. Vi er alle forskjellige...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...