Jump to content
Tina Tran

knekkelyd og smerte når jeg roterer skulder

Recommended Posts

Jeg har en tendens smerter i venstre skulder. Når jeg sender arma i en 360-grader rotasjon(opp foran ned bak) oppstår det en knekk (lyd og følelse) halveis på vei ned.

Hva kan dette være? Burde jeg oppsøke lege?

Burde jeg hvile til det går over eller kan jeg trene øvelser som "face pulls" og rotator-øvelser?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Føles det ut som at beinet til overarmen løsner litt fra sporet, eller lager det bare ulyd?

Foreslår at du styrker rotatorcuffen din (intern +ekstern rotasjon og abduksjon), da svakheter i denne ofte fører til at musklene rundt må ta over, og kan da dra overarmsbeinet ut av socketen (glenoid fossa) og irritere vevet rundt.

Her er et godt illustrerende bilde:

shoulderexercises-1.gif

Hvis du driver med en spesiell sport, så kan det hende at det er noe som har blitt tight ifobm dette, ta en tur til en naprapat f.eks.

Ta med noen scapular pushups også, da serratus anterior er et svakt ledd man ser ofte.

exercise_scapula-pushup.jpg

Push-up-Finish-Position.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Føles det ut som at beinet til overarmen løsner litt fra sporet, eller lager det bare ulyd?

Foreslår at du styrker rotatorcuffen din (intern +ekstern rotasjon og abduksjon), da svakheter i denne ofte fører til at musklene rundt må ta over, og kan da dra overarmsbeinet ut av socketen (glenoid fossa) og irritere vevet rundt.

Her er et godt illustrerende bilde:

shoulderexercises-1.gif

Hvis du driver med en spesiell sport, så kan det hende at det er noe som har blitt tight ifobm dette, ta en tur til en naprapat f.eks.

Ta med noen scapular pushups også, da serratus anterior er et svakt ledd man ser ofte.

exercise_scapula-pushup.jpg

Push-up-Finish-Position.jpg

Tusen takk for råd:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sannsynligvis samme problemstilling. Teknikk kan også være medvirkende, men det skal ikke føre til knekking på den måten i en sunn skulder.

Kjør øvelsene ovenfor, mistenker inaktivitet i rotatorcuff. Albuen skal være inntil kroppen og kun armen skal bevege seg, så bruk veldig lette vekter.

Pass på at du bretter skulderbladene bak og ned, før tar stanga.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...