Gå til innhold

Proteinpulver og gainer


Anbefalte innlegg

Hei, lurer på om noen har et program på bruk av protein og gainer? Hvor mye jeg må ta om dagen og hvor ofte? Tidspunkt(etter trening osv)? Og hvordan jeg skal bruke protein og gainer iforhold til hverandre?

Er 180høy 75kg , vil gjerne opp i masse!

Kan noen svare meg på dette?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, lurer på om noen har et program på bruk av protein og gainer? Hvor mye jeg må ta om dagen og hvor ofte? Tidspunkt(etter trening osv)? Og hvordan jeg skal bruke protein og gainer iforhold til hverandre?

Er 180høy 75kg , vil gjerne opp i masse!

Kan noen svare meg på dette?

Tjenaaa!

Som kjent så er det jo bare et noe en supplerer med, så tar for gitt at basic som mat og trening er på plass så du ikke kaster penger i dass her, men jeg kan bare si det som har fungert for meg da:

30 gr whey (litt over 1 full scoop) sammen med 5 dl styrk med en gang jeg står opp

2 scoops gainer (mutant mass) + 1 scoop whey ether trening

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt over er proteinpulver og gainer bare for å supplere med. Så for å finne ut om du trenger protein eller gainer, så må du se om det vanlige matinntaket dekker behov ditt.

Om vi tar utgangspunkt i denne artikkelen, http://fitnessbloggen.no/8-tips-til-deg-som-vil-opp-i-vekt/, trenger du mellom 75g-150g protein, 300g-450g karbohydrater og 75g-150g fett. Dekker du behovet ditt, trenger du ikke kosttilskudd. Om du ikke får i deg nok protein eller karbohydrater, kan du supplere med nødvendig kosttilskudd, eller ligge til mer mat som dekker det inn, mange gode matvarer som er foreslått i artikkelen!

En ting som er greit å vite er at en servering med gainer, f.eks Mutant Mass, inneholder 26g protein, 85g karb og 9g fett, så gaineren kan også være med å dekke inn protein behovet ditt.

Når du skal opp i masse er det anbefalt å ligge 500kcal i overskudd hver dag. Vet ikke hva kcal behovet ditt er i løpet av en dag, men det kan du regne ut med kcal kalkulatoren til Fitnessbloggen, og plusse på de 500kcal til overskuddet.

Om du ikke allerede vet, så er:

1 gram protein = 4 kcal

1 gram karbohydrat = 4kcal

1 gram fett = 9 kcal

Så for å finne ut om antall gram protein, karb og fett, dekker kcal behovet ditt kan du regne det ut som eksempelet under:

(Protein) 2g x 75 = 150g x 4 kcal = 600 kcal

(Karb) 6g x 75 = 450g x 4kcal= 1800 kcal

(Fett) 2g x 75 = 150g x 9kcal = 1350 kcal

Totalt = 3750 kcal

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...