Gå til innhold

Greyskull LP


Tronaldo

Anbefalte innlegg

No prob, dude :)  JP skriver strengt tatt ikke at GSLP kan kjøres i all evighet, men heller at tankegangen om å gjøre jevnlig framgang på et eller annet vis med enkel programmering fortsatt gjelder for mer viderekomne utøvere. Han har egne program for viderekomne, alt avhengig av mål. Jeg tolker innlegget som et innspill mot tendensen til å ville seg på seg selv som "viderekommen" for tidlig, og dermed kanskje gå for unødvendig komplisert programmering med tregere framgang enn det man kan få til med enklere programmering.

 

Trenger folk som f.eks. har knebøy under 1,5 x kroppsvekt egentlig periodisering? IMHO: Nope. Keep it simple.

 

Kjør på med GSLP! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Liten oppdatering fra meg: jeg har kjørt GSLP i ca 10 uker nå. Det er helt klart det programmet jeg liker best av de jeg har kjørt, og jeg kommer nok til å fortsette med det en (god) stund. Det at man (forhåpentligvis) ser framgang hver gang og potensielt setter ny rep/vekt-pers hver trening er en enorm motivasjonsfaktor for min del.

Jeg har også kjørt push ups og chin ups som frequency method i rundt 7 uker. Jeg begynner å bli ganske sår i musklene, og jeg kjenner at det går utover de store løftene. Jeg tror jeg skal ta en pause fra FM en liten stund. Det er vel greit å lytte til kroppen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Gammel tråd, men jeg gjør nå et forsøk. Er det noen her som er forbi nybegynnerstadiet som har kjørt dette programmet og opplevd progresjon. Kjører en variant av Dietmar mengde om dagen, men forsøker å finne noe mindre tidkrevende som fortsatt gir progresjon. Kjenner at jeg er litt skeptisk til å trene til RPE@9,5 tre ganger per uke med tanke på restitusjon. Løftene mine ligger på ca 2x kroppsvekt i bøy, 1,5x kroppsvekt i benk og 2,5x kroppsvekt i mark. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21. mai 2016 at 10:03 AM, Fenris said:

Gammel tråd, men jeg gjør nå et forsøk. Er det noen her som er forbi nybegynnerstadiet som har kjørt dette programmet og opplevd progresjon. Kjører en variant av Dietmar mengde om dagen, men forsøker å finne noe mindre tidkrevende som fortsatt gir progresjon. Kjenner at jeg er litt skeptisk til å trene til RPE@9,5 tre ganger per uke med tanke på restitusjon. Løftene mine ligger på ca 2x kroppsvekt i bøy, 1,5x kroppsvekt i benk og 2,5x kroppsvekt i mark. 

Sannsynligvis lite å hente for deg med GSLP med de løftene der. Det kommer dog helt an på hvor viderekommen du er med tanke på ditt potensiale, ikke generelt styrkenivå.

 

Eksempel: Justin Lascek fra 70sbig og forfatter av et par bøker om Texas Method fikk knebøyen sin opp fra 145kg for 3x5 til 200kg i løpet av 8 uker vha. Starting Strength da han trente under Rip. Han hadde allerede løftet vekter i flere år, men hadde fortsatt potensiale til å øke fra økt til økt i et par måneder. 55kg på bøyen i løpet av to måneder er slettes ikke dumt, spesielt ikke for en som i utgangspunktet er på viderekomment nivå (da ikke ut fra sitt eget potensiale, men generelt nivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...