Gå til innhold

Råd mot golfalbue


Cile

Anbefalte innlegg

Noen som har tips for å bli kvitt golfalbue?

Jeg tror hvertfall det er det jeg holder på å få. Var hos fysio med ryggen for noen måneder siden og da var det begynt å gjøre litt vondt i albuene. Så sa i fra om dette til fysioen og hun mente det mest sannsynlig var golfalbue. Hun tapet den ene (det var den som var verst da) og vi satset på at det gikk over. Men nå har det blitt verre.

Jeg får problemene av å sitte fremfor PCen 8 timer om dagen på jobb. Har et dustete skrivebord som gjør at jeg må støtte albuene på bordet. Det er på utsiden av armen, men like på innsiden av albuekulen eller hva jeg nå skal kalle det, som gjør vondt. I starten var det bare litt sårt, men nå har den ene vært mer vond å strekke ut den siste uka. Det kjennes ut om den har gangsperre på en måte. Så det er fortsatt ikke kjempevondt, men vil nå heller kvele dette ved rota enn å vente på at armene ikke kan brukes.

Spiller til vanlig håndball, men har pause frem til august nå. Det er forresten venstre albue som er verst, og jeg er høyrehendt, så tror ikke håndballen har gjort noe galt. Trener (for) lite om dagene, men må prøve å komme i gang igjen nå.

Er det noen som har noen gode råd? Øvelser? Tapemetode? Hjelper det med sånne støtter som de selger på apoteket? Nytt skrivebord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Der du kan endre fra pronert(håndflaten fra deg) til supinert(håndflaten mot deg) grep gjør det, på trening i dragøvelsen - evt også ta pauser fra pc og sitt med hendene i fanget med håndflaten opp noen minutter hvis det er virkelig ille.

Underarmscurl er også en fint tiltak, opp mot 20rep over 3serier, tre ganger daglig. Gjerne også eksentrisk arbeid og statiske hold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan kjennes sånn ut ja, og ned til lillefingeren. Ingen spesifikk bevegelse jeg gjør. Bare kjenner at dersom jeg strekker armen helt ut så er det noe rart, spesielt i den ene albuen. Om natten sover jeg med bøyde armer, så når jeg våkner kjennes albuene stive ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cubital_tunnel_syndrome_3.jpg

Tipper dette er problemet ditt. Stramme underarmer som lager krøll i cubital tunnel. Nerven der (ulnar) distribuerer også ut i ring og lillefinger og du kan føle en "prikkende" sensasjon i de første stadier. Strekk underarmene dine jevnlig og jeg tipper dette ordner seg.

Hvis du sitter mye på skrivebord foran PC, kan det hende at ekstensorer også er stramme (musklene som hever fingerne). Strekk og styrk disse også.

Merk deg at du må kjenne etter selv hva som gir mening. Umulig å gi noe 100% over internett :)

Cubital_tunnel_syndrome_pain_map.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...