Gå til innhold

Here we go again- Jørgen Foss om matpakker til barn


Anbefalte innlegg

Nok en gang går VG ut med en sak om hvordan foreldre skal ernære barna sine, i media sammen med Jørgen Foss.

Virker som det er mest for å skape overskrifter og endeløse debatter om hvor usunn/sunn en matvare er..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/helse/vil-ha-matpakkeregler-for-foreldre/a/10124463/

Jeg mener at foreldre flest har relativt grei oversikt på hva barnet skal ha av mat og ikke, og ikke trenger "retningslinjer" på hva de skal få lov til å gi barna. Tviler på de unga som var så heldig og fikk burger en dag får det HVER dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja.. Er vel en stund siden jeg har vært innenfor barneskolens vegger..

Du kan vel ramse opp noen rare du har kommet over Anreka? :p

På barneskolen var det en bekjent som hadde karamellisert brioche med sjokoladepålegg minst en gang i uka.

Dette var en person som fikk "overflødig fettvev" :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye sukkerholdig (typ nugatti hver dag), andre igjen kan ha med seg to riskjeks (og kun det til en skoledag fra 8.30-14.00...den synes jeg er verre enn sukkerholdig niste), enkelte har med sånn mr.lee-nudler og kokende vann på en termos. Nå skal det sies at mange foreldre er flinke til å sende med frukt og grønt, og skolene er flinke å oppmuntre til å ha med frukt og grønt, så tror ikke skolene her i området er verstingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man spiser hamburgere og kyllingnuggets som liten, er sjansen stor for at man gjør det senere i livet også. Derfor er det viktig å starte gode vaner tidlig i livet.

(y) De fleste foreldre er nok flinke, men det finnes nok mange unntak. Veiledende retningslinjer aka matpakkeregler skader vel ingen? Jeg er faktisk helt enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man spiser hamburgere og kyllingnuggets som liten, er sjansen stor for at man gjør det senere i livet også. Derfor er det viktig å starte gode vaner tidlig i livet.

(y) De fleste foreldre er nok flinke, men det finnes nok mange unntak. Veiledende retningslinjer aka matpakkeregler skader vel ingen? Jeg er faktisk helt enig.

Du er enig i at det skal være en ja/nei liste over hva barn kan spise på skolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode hefter fra helsedirektoratet som gir råd angående mat for yngre og ungdommer. Problemet er .. hvor er denne informasjonen? Lett tilgjengelig.. tja, ikke nødvendigvis.

Her er noe iallefall:

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/Sider/default.aspx

Dette med ernæring og ungdom omhandler også mye evnen foreldre har til å ta seg tid / bry med å finne god informasjon, i stedet for å lempe ansvaret over på andre. Det finnes veldig mye god informasjon helt fra spedbarnsalder og hele veien til graven.

Litt egeninnsats går langt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange gode hefter fra helsedirektoratet som gir råd angående mat for yngre og ungdommer. Problemet er .. hvor er denne informasjonen? Lett tilgjengelig.. tja, ikke nødvendigvis.

Her er noe iallefall:

http://helsedirektoratet.no/folkehelse/ernering/kostholdsrad/Sider/default.aspx

Dette med ernæring og ungdom omhandler også mye evnen foreldre har til å ta seg tid / bry med å finne god informasjon, i stedet for å lempe ansvaret over på andre. Det finnes veldig mye god informasjon helt fra spedbarnsalder og hele veien til graven.

Litt egeninnsats går langt!

Helt enig:)

Men det er jo nettopp dette foss mener ikke er bra nok, han mener det må være mye strengere. At det må være faste regler for hva som er greit og ikke greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er enig i at det skal være en ja/nei liste over hva barn kan spise på skolen?

Hvis man bare gjør det generelt, så kan det være ålreit. I det øyeblikk skolen bestemmer at de ikke får lov så blir det på trynet. Men å bare gjøre det tydelig at de oppfordrer til "sunnere" mat, det mener jeg er positivt. Da kan man enda tilpasse det individuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er enig i at det skal være en ja/nei liste over hva barn kan spise på skolen?

Såvidt jeg kan lese i saken, så ønsker Foss at sukkermat og generelt næringsfattig mat, skal være nei-mat og lukes bort. Det synes jeg er helt ok; ingen barn er tjent med å spise næringsfattig og sukkerholdig mat.

Budskapet hans er muligens simplifisert i saken, men jeg støtter det jeg tror han mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare gjør det generelt, så kan det være ålreit. I det øyeblikk skolen bestemmer at de ikke får lov så blir det på trynet. Men å bare gjøre det tydelig at de oppfordrer til "sunnere" mat, det mener jeg er positivt. Da kan man enda tilpasse det individuelt

Helt enig, men var ikke det jeg fikk inntrykk av at var Foss sitt ønske/mening om god løsning;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg kan lese i saken, så ønsker Foss at sukkermat og generelt næringsfattig mat, skal være nei-mat og lukes bort. Det synes jeg er helt ok; ingen barn er tjent med å spise næringsfattig og sukkerholdig mat.

Budskapet hans er muligens simplifisert i saken, men jeg støtter det jeg tror han mener.

Så hva skal læreren gjøre den dagen en 6åring kommer m sukkerholdig mat? Nekte han å spise den? Kalle inn til foreldre møte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hva skal læreren gjøre den dagen en 6åring kommer m sukkerholdig mat? Nekte han å spise den? Kalle inn til foreldre møte?

Alt er ikke så svarthvitt. Ved innføring av "matpakkeregler" blir muligens foreldre generelt mer bevisst på hva de gir til barna, og det er alle tjent med i det lange løp. Det er nok ingen lærere som har tenkt å føre matlogg for barna og rapportere til rektor hvis det er et avvik fra helsedirektoratets anbefalinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig, men var ikke det jeg fikk inntrykk av at var Foss sitt ønske/mening om god løsning;)

Jeg syns egentlig det er vanskelig å se om han mener det skal være en regel eller en guide.

Det er så få setninger som er tatt med i artikkelen :p

Men, ja. Det at informasjon er lett tilgjengelig betyr ikke at folk oppsøker det.

(eksempel; hver gang modern har et problem på pcen så setter jeg meg ned rett forran henne og bruker google til å søke, nesten ordrett, etter løsningen på problemet. Jeg er tydeligvis en datagud)

Jeg er for at det skal bli obligatorisk for barneskoler å opplyse om viktigheten av en god matpakke.

Som jeg har sagt i "satan så idiotisk den barnehagen er"-tråden, så er jeg sterkt imot å forby matvarer ukritisk og uten mulighet for å utvise skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere har veldig mye annet å tenke på og registrere i løpet av en dag. Det vi legger merke til er om alle barna spiser noe, det er viktig at de får i seg mat så mye energi som de bruker i løpet av en dag. Det skjer at enkelte elever aldri har med matpakke, eller aldri spiser matpakken de får med, det er et mye større problem. Men det er ikke dumt med noen retningslinjer på hva som går an å ha i matpakka, for eksempel kan disse retningslinjene bli presentert på begynnelsen av skoleåret når man har foreldremøte/infomøte. Men man trenger ikke gå helt nazi på det heller, si at lille Ola har en brødskive med nugatti på en dag -det trenger ikke være negativt. Men dersom lille Per har nugatti med brødskive på hver dag (ja, masse nugatti med litt brødskive til) så kan man kanskje tipse om at det går an å variere kosten littegranne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...