Gå til innhold

Strekk(?) på bakside lår


Stimla

Anbefalte innlegg

Hadde en treningsøkt forrige mandag hvor jeg trente knebøy, markløft og gående utfall med vekt, skulle prøve bulgarske utfall men fikk da skikkelig krampe i låret og ga meg dermed med bentreningen. Denne krampen kom helt øverst og på innsiden av høyre lår.

Det som var så rart var at litt utpå dagen på onsdag fikk jeg så innmari vondt på baksiden av begge lår og nesten ned mot knærne. Det var ekstremt vondt å strekke ut bena skikkelig og det var vondt å gå og sette seg ned. Det ga seg litt til dagen etter. Har også trent, med god oppvarming og ikke altfor tungt, i etterkant. Men det er fortsatt helt håpløst å strekke ut benene skikkelig for det er så vondt. Er litt vanskelig å beskrive smerten, men det kjennes liksom helt stivt og verker om kan si det.

Er det bare stiv muskulatur så jeg bare kan rulle og tøye litt eller? Ettersom det har sittet i en uke nå og jeg har trent uten forverring av problemet så er det vel ikke noe som burde undersøkes nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke strekk beina, la det være flektert så vevet kan binde seg igjen. En vanlig feil er å begynne å strekke, etter en strekk, og det blir verre(pga forlengelse av avrevet fibre, ref min fysioterapaut)! Du må ta det med ro en ukes(avhegig av hvor drøy strekken er) tid og la det gro sammen, så kan du begynne å rehabilitere. Kompresjon og styrketrening fungerer fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er noen av disse nye øvelser for deg? Høres ikke ut som en veldig alvorlig strekk, men som at problemet er like mye en overbelastning. Generelt etter strekk bør du starte å tøye fra første dag. Tøy veldig forsiktig en gang eller maks et to ganger til dagen de første to-tre dagene, etterhvert kan du ta mer i. Etter en til to uker bør du være mer progressiv og jobbe for at muskelen skal få tilbake normal bevegelighet både med tøyning og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av øvelsene var nye, men bulgarske utfall klarer jeg ikke og det var kanskje de som gjorde det. Pleier å ta de andre øvelsene til vanlig. Har prøvd å la de være mtp strekking.og kun trent styrketrening siden det ble sånn. Det har jo gradvis blitt bedre så det er nok ikke så alvorlig.

Hvordan skal jeg unngå dette senere? Noen gode tips til oppvarming? Pleier å ro for å bli varm før jeg gjør forskjellige tøyeøvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knebøy, markløft, gående utfall med vekt og bulgarske utfall på en trening høres mye ut. Slitne og varme muskler revner lett. Samme gjelder når du tøyer, vær spesielt forsiktig etter en hard trening.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...