Gå til innhold

Hva synes dere om treningsprogrammet mitt?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en gutt på snart 15 år som trener styrketrening 5 ganger i uka. Jeg har trent i ca. 4,5 mnd. Jeg føler jeg har fått gode resultater og øker stadig i diverse øvelser, men jeg er litt usikker på om treningsprogrammet mitt er bra nok. Derfor lurer jeg på om noen her kan gi meg ris/ros om treningsprogrammet mitt.

Dag 1

Bryst og biceps

8 sett * 6/8/10 repetisjoner på benkpress.

Brysttrening med kabel, jeg er usikker på hva dette kalles, men det er en maskin det jeg har en hantel i hver hånd og drar disse to hantelene mot . Denne maskinen tar både oversiden, midten og undersiden av brystmuskelen. 5 sett * 10 repetisjoner = trening av oversiden av brystet.

3 sett * 10 repetisjoner = trening av midtre del av brystet.

3 sett * 10 repetisjoner = trening av undersiden av brystet

Tilsammen 19 sett på bryst.

Bicepscurl = 5 sett * varierer mellom 10 og 8 repetisjoner.

Forskjellige bicepsøvelser med manualer = 5 sett * 10 rep.

Dragcurl = 4/5 sett * 10/8 rep.

Dag 2:

Rygg og triceps

Markløft = 5 sett * 5 og 10 rep

Nedtrekk med smalt grep = 5 sett * 10 rep

Nedtrekk med bredt grep = 5 sett * 10 rep

(Kjører noen ganger også sittende roing)

Pushdowns med stang = 5 sett * 10 rep

Tricepsextentsion i kabel = 5 sett * 10 rep

(Det gender jeg kjører franskpress 3 sett * 10 rep, men jeg er redd det blir for mye?)

Dag 3:

Bein og skuldre

Knebøy = 6 sett * 6 rep

Utspark/framside av lår = 5 sett * 10 rep

Lårcurl/bakside av lår = 5 sett * 10 rep

Stående tåhev med massevis av vekter på skuldrene(dette er altså en maskin)

Skulderpress = 5 sett * 10 rep

Arnoldpress = 5 sett * 10 rep

Stående Militærpress = 5 sett * 10/8 rep

Jeg kjører alltid disse økter på rullering. Hver eneste øvelse jeg gjør presser jeg meg slik at jeg enten ikke klarer den siste repen eller at jeg får krampe. Jeg kjenner også i etterkant at jeg har trent alle muskelgruppene, stivhet osv.

Men det jeg er usikker på om treningsprogrammet mitt et bra nok, vil gjerne ha et program som fører til utmattelse etter hver økt. Og dette treningsprogrammet fører til det.

Men hva synes dere om treningsprogrammet mitt? Burde jeg ha færre sett, flere øvelser, mer variasjon osv?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg er ikke den som kan mest om dette, men jeg synes kanskje det virker som du har litt mange sett og litt mange øvelser til og kun ha holdt på i 4,5 mnd. Stort sett anbefaler mann å trene et fullkropps program tre-fire ganger i uken frem til en har trent i kanskje ett år om ikke mer. Jeg ville nok kuttet ned på antall øvelser, og i stede velge ferre, men mer inkluderende øvelser. Foreksempel i stede for å kjøre tre ulike øvelser på triceps, kan du kjøre smale dips og få med alle tre hodene i muskelen. I tillegg er det veldig intenst om en skal trene til en stuper hver enda trening, ofte er det greit å variere i antall repetisjoner, sett og motstand for å få en dynamisk treningsform. For at musklene dine skal bli større og sterkere, trenger de også masse hvile, variasjon og ikke minst næring.

Jeg antar at siden du er såppas ung at planen din kanskje er å øke volum? I såfall kan du jo sjekke utprogrammet x-size som ganske mange innpå her bruker. Dette er et program som er utviklet av profesjonelle og er lagt opp slik at en kan bli større, sterkere, men er samtidig balansert slik at en kan yte maks uten at en bli overtrent.

http://fitnessbloggen.no/x-size/

Helst vil jeg egentlig anbefale deg å starte på dette programmet, men jeg er redd for at det kanskje ikke er kult nok. Les igjennom artikkelen vertfall. Tar du deg tid til ett slikt program, vil du få mye tilbake for det i fremtiden.

http://fitnessbloggen.no/starting-strength/

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...