Jump to content
vilblisterk

Mobilitet/ bevegelsestrening

Recommended Posts

Lurer på om noen har noen gode tips/programmer for økt beveglighet i spes hofteleddsbøyer og setemusklatur.. Er ekstremt stram i musklaturen og sliter med gode løfteteknikker så nå må det gjøres noe før jeg går videre i styrketreningen. Blir økt fokus på beveglighet + core.

Er det noen som har erfaringer på dette hos naprapat? skulle gjerne hatt noen til å hjelpe meg igang med øvelser og lage en plan på dette:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Lurer på om noen har noen gode tips/programmer for økt beveglighet i spes hofteleddsbøyer og setemusklatur.. Er ekstremt stram i musklaturen og sliter med gode løfteteknikker så nå må det gjøres noe før jeg går videre i styrketreningen. Blir økt fokus på beveglighet + core.

Er det noen som har erfaringer på dette hos naprapat? skulle gjerne hatt noen til å hjelpe meg igang med øvelser og lage en plan på dette:)

Hei

Jeg har gått naprapat i forbindelse med en vond lysk. Dette kom pga rar aktivering og stram setemuskultur.

Fikk der flere øvelser for aktivering + tøe øvelser for rumpa.

Her er en del øvelser:

- (På denne linken må du bla så og si helt i bunn) http://prehabtrening.no/ovelser/

-

-

- http://www.dbtv.no/3457302834001#Vil_du_ha_sprettrumpe_m%E5_du_huske_disse_triksene

Har også en øvelse jeg fikk der, men den har jeg aldri sett på YouTube før. Så kan alltid få den filmet. Den er fin for aktivering blant annet.

Ellers så tror jeg du kan komme deg i gang selv med en god oppvarmingsdrill og fokus på å tøye rumpa (link nr.2).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Squats, rocking squats, runners stretch, side-lunge, priformis-strekk (gjerne på ball, lettere å justere), downward dog, camel-stretch, pigeon og ymse diverse andre yoga-øvelser :)

Jeg har slitt med mye det samme selv, og har fått fryktelig mye utav aktiv strekking (hold i noen sekunder, resett, hold i noen sekunder, reset, osv) kombinert med noen mer statiske.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du duckfeet? Altså føtter som peker overdrevent utover?

Kan hende du er en butt-gripper (dysfunksjon i glute maximus som medfører at de nesten alltid er sammentrukket). Kan føre til anterior femoral glide og kroniske strammheter i hofte, Sacroilliac dysfunksjon m.m. Ikke minst vil også alle øvelser som involverer fremovertiltet bekken bli et problem og kan føre til stygge ryggproblemer om det ikke adresseres.

Never dette da det ikke er så ofte man møter noen med kronisk stramme hamstrings, og grippingproblematikk kan være årsaken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...