Gå til innhold

Mat for gutt på 19 år. 79kg. bulk


Ultraboy

Anbefalte innlegg

Hei. Trener styrke 5 ganger i uken. Har tenkte å kjøre en bulk i hele år, så deffe bort tel neste år.

M1: 100g havregryn,50g mandler,50g kokosmelk, 2 egg

M2: 140g kjøtt/fisk, 150g ris/coucoucs, 70g avokado

ET: 100g carbofuel, 50g protein, 1 banan

M4: 140g kjøtt/fisk 150g ris/couscous 40g avokado

M5: 200g kjøtt/fisk 150g ris/couscous 40g avokado

Kalorier 4015 kcal

Protein 235 g

Karbohydrat 508 g

Fett 104 g

ser dette ut som ett ok matoppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor legger du deg i et så derøyt overskudd? Du trenger maksimalt å ligge i 500kcal overskudd per dag. Noe stort over det vil lagre seg som fett. Jo mer fett du legger på deg, jo større jobb vil du få når du eventuelt skal deffe det bort. Er ikke så mange andre fordeler ved et så stort overskudd heller. Om du veier 79 kg (avhengig av høyde, og aktivitet i hverdag selvølgelig) burde vel 3000-3500 kcal være et greit overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noen at jeg spiser så mye proteiner?

Uten at jeg er noe kostholdsekspert så skal det vel ikke være noe negativt i å få i seg for mye proteiner. Du skal jo bulke, og ekstra proteiner blir "muligens" omdannet til fett, noe som i teorien ikke skal bety noe for deg under en bulkeperiode.

Googlet bare litt kjapt, og kom over den her.. Så det virker som protein fortsatt er noe av det mer fornuftige du kan få i deg ;)

http://fitnessbloggen.no/protein-feit-nei/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du deg i et så derøyt overskudd? Du trenger maksimalt å ligge i 500kcal overskudd per dag. Noe stort over det vil lagre seg som fett. Jo mer fett du legger på deg, jo større jobb vil du få når du eventuelt skal deffe det bort. Er ikke så mange andre fordeler ved et så stort overskudd heller. Om du veier 79 kg (avhengig av høyde, og aktivitet i hverdag selvølgelig) burde vel 3000-3500 kcal være et greit overskudd.

Vis jeg skal kutte ned til 3500 kcl, hva burde jeg kutte ned på? protein,karbohydrat eller fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, jeg ville kanskje kutta ut litt fett. Det trengs tross alt ikke (ut ifra hva jeg har forstått), ca mer enn 1g per kg kroppsvekt. og litt protein, og så tar du "resten" vekk fra karboene ^_^ Men igjen, Ulrik er jo Pt, så han har nok mer kjennskap til kosthold / ernæring enn meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis jeg skal kutte ned til 3500 kcl, hva burde jeg kutte ned på? protein,karbohydrat eller fett?

Det spiller i grunn ikke så alt for stor rolle, men du har en shitload med både karbo og protein.

Ulempen med såpass store mengder protein i en overskuddsfase er at man blir veldig mett av det og at det kan bli vanskelig å få i seg all maten du skal hver dag. det er strengt talt ikke nødvendig med mer enn 2-3g/kg (maks, antagelig trenger du enda mindre i overskudd) Hadde jeg hvert deg hadde jeg brukt enda mer kaloritette matvarer aka kutta ned på ris og heller kjørt på med litt mer fett.

Det aller viktigste er å finne et opplegg du faktsik klarer å leve med på sikt. Det opplegget der kommer du til å bli drittlei av etter 3 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg ville kanskje kutta ut litt fett. Det trengs tross alt ikke (ut ifra hva jeg har forstått), ca mer enn 1g per kg kroppsvekt. og litt protein, og så tar du "resten" vekk fra karboene ^_^ Men igjen, Ulrik er jo Pt, så han har nok mer kjennskap til kosthold / ernæring enn meg :)

Fett er essensielt. Kroppen MÅ ha fett for å funke. Karbo klarer kroppen seg uten. Hva som er best for å bygge muskler er litt hip som happ. Noen funker best på høye mengder karbo, mens andre på høye mengder fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller i grunn ikke så alt for stor rolle, men du har en shitload med både karbo og protein.

Ulempen med såpass store mengder protein i en overskuddsfase er at man blir veldig mett av det og at det kan bli vanskelig å få i seg all maten du skal hver dag. det er strengt talt ikke nødvendig med mer enn 2-3g/kg (maks, antagelig trenger du enda mindre i overskudd) Hadde jeg hvert deg hadde jeg brukt enda mer kaloritette matvarer aka kutta ned på ris og heller kjørt på med litt mer fett.

Det aller viktigste er å finne et opplegg du faktsik klarer å leve med på sikt. Det opplegget der kommer du til å bli drittlei av etter 3 uker.

jepp, skal prøve å kutte ned. Har spist sånn i 1,5 uke no, og er allerede dritt lei.. er bare ett ork å spise all maten. Hvorfor må ha kroppen ha fett for å funke? har mange kompiser som kun spiser protein og karbohydrater, men ikke fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, skal prøve å kutte ned. Har spist sånn i 1,5 uke no, og er allerede dritt lei.. er bare ett ork å spise all maten. Hvorfor må ha kroppen ha fett for å funke? har mange kompiser som kun spiser protein og karbohydrater, men ikke fett.

Alle kropper fungerer forskjellig :p eksempel (ikke beste eksempelet, men u get my point)

http://fitnessbloggen.no/psmf-ekstremdiett/

Har og kompiser som er 25-27 år, lever på junk, frossenpizza, statoilburgere. og har fettprosent under 10%...

Mens andre igjen går på nazidiett + hyppig trening og likevel ikke kommer lavere enn 16-18%.

Finnes både lavkarbodietter, lavfett dietter, sikkert lavproteindietter og xP Men for din del ville jeg hørt på Ulrik , da du faktisk har konkrete mål du vil nå (y)

Eminator : er så vittig : Servings per container approximately 3 :p haha

Ser for meg en fyr skal bruke dette til bulk, og må ha med seg 12 paller gainer over grensa .. bare

Det er til personlig bruk, inntil 3 mnd (lovlig import av kosttilskudd).. bare 30 bokser med gainer :p

Lurer på hva tollerne hadde sagt :p

4 Lbs

Ice Cream Chocolate

Serving Size5Scoops(approx. 635gm)

Servings Per Container~3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jepp, skal prøve å kutte ned. Har spist sånn i 1,5 uke no, og er allerede dritt lei.. er bare ett ork å spise all maten. Hvorfor må ha kroppen ha fett for å funke? har mange kompiser som kun spiser protein og karbohydrater, men ikke fett.

I grove trekk: Fett er essensielt som betyr at kroppen ikke klarer å produsere fett på egenhånd (altså omega 3. De andre fettsyrene klarer kroppen å lage med annet fett). Om man ikke spiser karbohydrater vil kroppen omdanne proteiner til karbohydrater. En sånn mekanisme har vi ikke for fett.

Vi trenger fett for at hjernen skal funke, imumforsvaret skal funke og for hud og hår. (and the list goes on and on).

Hva er grunnen til at vennene dine har kuttet ut fett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du deg i et så derøyt overskudd? Du trenger maksimalt å ligge i 500kcal overskudd per dag. Noe stort over det vil lagre seg som fett. Jo mer fett du legger på deg, jo større jobb vil du få når du eventuelt skal deffe det bort. Er ikke så mange andre fordeler ved et så stort overskudd heller. Om du veier 79 kg (avhengig av høyde, og aktivitet i hverdag selvølgelig) burde vel 3000-3500 kcal være et greit overskudd.

Blir litt broscience, men virker som kroppen tåler mye mer trening ved større overskudd. Mtp at det er såppas lett for de fleste gutter å gå ned i vekt sier jeg bare kjør på med 4000kcal om dagen. Ikke krisemye det, men nok til å tvinge igang en forandring både i styrke og størrelse.

Skal du bli svær så finn noe du liker og spis mye av det, går du lei går du over på neste rett til du blir lei den.

Bulking er ett helvette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt broscience, men virker som kroppen tåler mye mer trening ved større overskudd. Mtp at det er såppas lett for de fleste gutter å gå ned i vekt sier jeg bare kjør på med 4000kcal om dagen. Ikke krisemye det, men nok til å tvinge igang en forandring både i styrke og størrelse.

Skal du bli svær så finn noe du liker og spis mye av det, går du lei går du over på neste rett til du blir lei den.

Bulking er ett helvette.

Jeg ser ikke fordelene ved et så stort overskudd. Du vil ikke restituering raskere og heller ikke ha mer trykk da det allerede er på max. Du kan riske å bli trøtt/slapp, alltid være stappmett og drittlei av mat. Bedre med en plan som er levbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke fordelene ved et så stort overskudd. Du vil ikke restituering raskere og heller ikke ha mer trykk da det allerede er på max. Du kan riske å bli trøtt/slapp, alltid være stappmett og drittlei av mat. Bedre med en plan som er levbar.

Og dessuten mer økonomisk (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke fordelene ved et så stort overskudd. Du vil ikke restituering raskere og heller ikke ha mer trykk da det allerede er på max. Du kan riske å bli trøtt/slapp, alltid være stappmett og drittlei av mat. Bedre med en plan som er levbar.

Stappmett og drittlei av mat er livet på bulk etter min erfaring. Telle makroer når man likavell får i seg nok av alt er bortkastet energi i mitt hodet.

Hvis man håper å få noen faktiske resultater ikke bare skrape litt i overflaten har jeg større tro på ordentlig overskudd. Ser nok av folk som "bulker" på 500kcal overskudd og det blir ikke rare økningene. Hvertfall ikke nok til at det er verdt en deff etterpå.

Hver sin smak selvfølgelig. Er bare å prøve en måte og se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stappmett og drittlei av mat er livet på bulk etter min erfaring. Telle makroer når man likavell får i seg nok av alt er bortkastet energi i mitt hodet.

Hvis man håper å få noen faktiske resultater ikke bare skrape litt i overflaten har jeg større tro på ordentlig overskudd. Ser nok av folk som "bulker" på 500kcal overskudd og det blir ikke rare økningene. Hvertfall ikke nok til at det er verdt en deff etterpå.

Hver sin smak selvfølgelig. Er bare å prøve en måte og se hva som skjer.

What the fuck?

500 kcal overskudd per dag = 0.5kg vektøkning i uka = 12kg på 6 måneder.

Du tror sjansen er stor for at potensialet til TS er større enn 12kg muskelmasse på et halvt år? Om ikke: hvorfor gå i et større overskudd? Svaret er nei og alt som er over blir til fett og det er meningsløst.

Enig i at det er unødvendig å telle kcal og makroer i et overskudd fordi det ikke spiller noen rolle om overskuddet kommer av prot, fett eller karbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...