Gå til innhold

Pappa på sykehus, kaloriholdig mat.


Anbefalte innlegg

Hei!

Min far ligger på sykehus og har der vært sengeliggende siden 3 april. Han har vært i koma og respirator flere uker, men er nå i god form og i gang med opptrening igjen. Grunnet sengeligging er musklene nå så godt som ikke eksisterende. Han er fortsatt sengeliggende, og klarer verken sette sette seg opp i sengen, eller gjøre annet enn lette arm/fotbevegelser i liggende stilling. Han får vanlig sykehusmat, men har problemer med å få i seg nok kcal da han er skikkelig matlei og føler han ikke gjør annet enn å spise.. Og uten nok kcal blir ikke akkurat opptreningen enklere.

Derfor lurer jeg på om noen kan hjelpe meg å bidra med oppskrifter som gjerne har høyt kaloriinnhold. Med tanke på at han er i gang med opptrening av alle mulige muskler, så må jo dette være rette stedet å spør :-)

Han får spise det han vil, så jeg tenker at jeg kan lage maten og ta med inn. Besøker han daglig, så er ikke avhengig av at maten kan fryses.

Alle oppskrifter og alt av inspirasjon tas i mot med stor takk!

Hilsen av følelsesladet og bekymret datter som veldig gjerne vil ha pappaen sin ut av senga snart...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her kan kanskje Vegard L komme med noen innspill.

Ellers kan du vel kanskje spørre legene om noen tips?

Legene mener han vil få den næringen han trenger dersom han spiser mer av det han gjør nå. Altså, helt vanlig mat type brød, pålegg, grønnsaker, kjøtt, fisk ol. Problemet er jo at han ikke klarer spise mer og har liten magesekk etter over en måned i respirator med sondemat :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Ser det går mye i å øke vekt her, med mye fløte ol. Blir dette det samme når personen skal øke i muskler? Er litt grønn her, men er det slik at kcal er kcal, samme hva de brukes til? Mye gode oppskrifter var det ihvertfall :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en opptreningsfase er det viktigste å få i seg nok mat. Selv om du sier at han skal øke i muskler er nok førsteprioritet å få kroppen i gang igjen etter en inaktiv periode, og da vil det nok være mindre viktig hvor kaloriene kommer fra. Masse god bedring til faren din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det første jeg tenker er at han burde få prøve næringsdrikker, som er energitette og proteinrike. Det er masse ulike smaker å velge i, så det kan være lurt å prøve seg frem. De som er melkebasert er mye bedre næringsmessig enn de som er jus/saft-basert. Det neste hjelpemiddelet hadde vært calogen, som er en ren fettemulsjon som bidrar med mye energi på lite volum. Begge disse to er ganske standard, så det kan du nevne for legen. Disse kan man også få på resept slik at man får de billigere på apotek om det skulle være behov for det. Det finnes også en del næringstette supper og puddinger.

Som Nicolai foreslår er Tine E+ også et veldig godt alternativ, nesten like energitett som næringsdrikkene. Denne skal de nok ha tilgjengelig på sykehuset. Det kan være kronglete å få tak i privat, men jeg vet hvertfall at de noen steder selger det i sykehuskantinen. Som XtrM sier så er energitett mat som nøtter og avocado også gull verdt. Kjeks, sjokolade og annet som kan spises mellom måltidene kan også bidra til å øke energiinntaket, som er det viktigste for å komme seg på bena igjen. Som Bompi sier så er det viktigste å få i seg kalorier, ikke nødvendigvis hvor de kommer fra i en slik overgangsperiode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding som jeg liker godt er kokkosolje, grøntpulver og sjokoladeproteinpulver blandet i varmt vann(fra springen, trenger ikke være kokvarmt). Slike supermat pulver kan være en grei måte å få si seg næringsstoffer når man ikke klarer å spise så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blanding som jeg liker godt er kokkosolje, grøntpulver og sjokoladeproteinpulver blandet i varmt vann(fra springen, trenger ikke være kokvarmt). Slike supermat pulver kan være en grei måte å få si seg næringsstoffer når man ikke klarer å spise så mye.

Varmt vann fra springen er ikke bra da det ligger en del grums i varmtvanns-tanken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener dette er en ypperlig mulighet til å lage masse god mat med kjærlighet til fyren. Baking av kaker og diverse er helt sikkert supert, hvis det kun handler om å få pappaen din opp i vekt. Mener ikke at han skal hylle innpå med bare cola og sjokolade, men jeg ser ingen grunn til å ikke spe på med godteri/feit mat, så lenge han får i seg adekvate mengder med protein. Siden pappaen din er på sykehus og sikkert får grei oppfølging tviler jeg veldig sterkt på at han klarer få livstilssykdommer eller kardiovaskelære problemer som følge av at famlien disker opp lekre retter og tar med til far i huset for å få han på beina!

Kjør på sier nå jeg. Nå handler det om å få pappaen din opp og stå, kan like gjerne kose seg med boller og brus!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte mer kobber i en varmtvannstank som kan føre til diaré og forgiftninger. Og det kan være slam som fører til bakterier i berederen

Var ikke dette et problem før, og ikke nå?

Leiligheten min er et halvt år gammel, så regner jo med at varmt vann fra springen skal være go? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke dette et problem før, og ikke nå?

Leiligheten min er et halvt år gammel, så regner jo med at varmt vann fra springen skal være go? o_O

Det er jeg litt usikker på, men etter som jeg har skjønt riktig, så er det ikke bra uansett. Har ikke lest hele linken, men det står ca det jeg har blitt fortalt før...

http://www.dagbladet.no/2012/08/28/tema/sykdom/klikk/helsekost/helse/23151015/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg litt usikker på, men etter som jeg har skjønt riktig, så er det ikke bra uansett. Har ikke lest hele linken, men det står ca det jeg har blitt fortalt før...

http://www.dagbladet.no/2012/08/28/tema/sykdom/klikk/helsekost/helse/23151015/

Jeg forstår meg aldri på dette her :

http://www.forskning.no/artikler/2012/april/319400

Mener en kyndig kokk alltid koker vann av kaldt vann. Gordon Ramsay skjeller folk ut om de bruker kaldt vann, siden dette tar lengre tid å koke opp (og han er vel en kyndig kokk)

Klikk.no mener og at det er farlig (selv om det står mye svada på den siden).

http://www.kk.no/livsstil/ikke-bruk-varmt-springvann-til-matlaging-22230

NRK derimot mener dette gjaldt gamle typer varmtvannstanker og at det ikke er noe problem (litt fare er det jo) (NRK er mye mer troverdig enn klikk)

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1679294.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår meg aldri på dette her :

http://www.forskning.no/artikler/2012/april/319400

Mener en kyndig kokk alltid koker vann av kaldt vann. Gordon Ramsay skjeller folk ut om de bruker kaldt vann, siden dette tar lengre tid å koke opp (og han er vel en kyndig kokk)

Klikk.no mener og at det er farlig (selv om det står mye svada på den siden).

http://www.kk.no/livsstil/ikke-bruk-varmt-springvann-til-matlaging-22230

NRK derimot mener dette gjaldt gamle typer varmtvannstanker og at det ikke er noe problem (litt fare er det jo) (NRK er mye mer troverdig enn klikk)

http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/spor_legen/1679294.html

Det står jo på alle linkene at det kan være en viss fare, og da denne tråden handler om en som allerede er syk, så ser jeg ikke poenget i å ta sjansen. Det tar jo ikke all verdens tid å koke kaldt vann.

Jeg har en kompis som installerte beredere og rør, og han sa noe av det samme som står i disse linkene, men at man kan aldri vite, så det blir ett prøv og feil forhold med kjipe utfall dersom det går galt.

For meg så er diaré en kjip ting, så jeg tar ikke sjansen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...