Gå til innhold

''Dette er samboern min, er hun ikke flott?''


Anbefalte innlegg

Kan det virkelig stemme at jeg omsider kan ta selveste Indiska på faktafeil? :)

Det kan godt hende, men det står i den nasjonale veilederen for fysisk akivitet (aktivitetshåndboka) gitt ut av helsedirektoratet, med en rapport fra WHO som kilde, så jeg antok den var rimelig sikker ;) (Det er mulig dette ikke er et øyeblikksbilde, men en prognose, det er jeg faktisk ikke sikker på, i og med at jeg bare leste aktivitetshåndboka og den formulerte det som presens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis deg feit - frem en "sunn" kropp.

Er dette virkelig en positiv trend?

Nei, men det er heller ikke poenget. Det vet du godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis deg feit - frem en "sunn" kropp.

Er dette virkelig en positiv trend?

Den her var egentlig unødvendig. Nesten jeg trur du kverulerer kun for å trolle. For det første, mener du virkelig at personen det er skrevet om her er feit???? For det andre, klarer du virkelig å tolke artikkelen dithen at StokkelandFastForm prøver å fremheve fedme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den her var egentlig unødvendig. Nesten jeg trur du kverulerer kun for å trolle. For det første, mener du virkelig at personen det er skrevet om her er feit???? For det andre, klarer du virkelig å tolke artikkelen dithen at StokkelandFastForm prøver å fremheve fedme?

Takk! Enten tror folk at jeg fremmer fedme, eller så tror folk at jeg rakker ned på tynne. Poenget er at sunnhet kan komme i alle former og fasonger. Jeg valgte å lage den saken fordi det viser en annen side enn den media fremstiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, come on.

Hvorfor er det et tegn på sunnhet å vise frem en stor mage, og et tegn på uhelse å vise frem en liten? Hva forsøker man å oppnå ved dette? Holdningene dine sitter jo ikke i fettcellene dine. Det er klart man skal være stolt av kjæresten sin - men er det virkelig nødvendig å understreke på understrekende vis at stoltheten gjelder selv med fett på magen? Er ikke dette selvsigende nyheter?

"Jeg ønsket å vise en annen side av det media gjør fordi jeg synes hysteriet på det kroppsidealet som mediene setter i fokus og det vi ser, blir feil. Det er altfor mye fokus på at man for eksempel ikke skal spise ditt og datt, det å ha lav fettprosent, matvarer som gjør deg feit eller matvarer som gjør deg tynn, forteller 23-åringen."

Jeg er enig i at mediafokuset er forvirrende og rotete for de fleste - men er løsningen å få folk opp i vekt? Hjelper det noen å vite at det går helt fint å være småtjukk? Er det en gunstig samfunnsutvikling at overvektige skal slå seg til ro med sin overvekt, uavhengig av grad? Eller er det selvbildet man må jobbe med - og ikke kroppen - og er kroppsfokus i så fall veien å gå? Forstår folk seg noe mer på kroppshysteriet og slankerådene til media av dette, eller blir det bare enda et av disse hallelujaropene? Dette var kanskje ikke hva dere ønsket å oppnå, naturligvis, men det er dette som blir resultatet, fordi det er slik kommunikasjon/støy/kultur/individ virker ikke på hverandre.

1. Hvilken store mage er det du viser til...? o_O

2. Jeg ser på det som en normalisering av kroppsbilde blant mennesker. Camilla har en fin, sunn, sterk og normal kropp, og viser at en ikke trenger å leve fitnesslivsstilen med torsk og brokkoli for å se bra ut. Skjønner ikke hvordan du tolker det som at folk nå kan slå seg til ro med overvekt uavhengig av grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spis deg feit - frem en "sunn" kropp.

Er dette virkelig en positiv trend?

Jeg tror man må evaluere sitt eget kroppssyn hvis man anser Camilla som annet enn normalvektig. Kombinert med sunt kosthold og trening, så er det en sunn kropp. Sunnere enn jenter som sulter seg 6% kroppsfett og som blir fremstilt som "sunne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, come on.

1. Hvilken store mage er det du viser til...? o_O

2. Jeg ser på det som en normalisering av kroppsbilde blant mennesker. Camilla har en fin, sunn, sterk og normal kropp, og viser at en ikke trenger å leve fitnesslivsstilen med torsk og brokkoli for å se bra ut. Skjønner ikke hvordan du tolker det som at folk nå kan slå seg til ro med overvekt uavhengig av grad.

1. Subjektivt.

2. Fin? Subjektivt, ergo uargumenterbart. Sterk? Enig! Normal? Antakeligvis, dersom normalitet forstås som det gjennomsnittlige. Sunn? Det vet jeg ikke. Vet ingenting om Camilla sitt kosthold, men jeg vet at hun trener. Gjør den gjennomsnittlige overvektige det, eller har den gjennomsnittlige person med litt ekstra på magen en inaktiv livsstil med for mye sukker, salt og mettet fett? Som sagt - jeg tviler ikke på intensjonen, men denne artikkelen faller bare inn i suppen av halleluja-former-bølgen om dagen. Den fokuserer på at det er greit å ha fett på magen, ikke hvor viktig det er å være aktiv og variert i kostholdet. Hvem gavner dette fokuset?

Å si at det viser at man ikke trenger å leve fitnesslivsstilen for å se bra ut, blir et fåfengt argument, da hva som ser bra ut er 100% subjektivt. Det er ikke disse variablene jeg argumenterer mot.

3. Jeg sa aldri at det var dette jeg tolket det som, jeg sier at dette blir et middel for å oppnå denne roen for folk som er overvektige, og at jeg er uenig i virkemiddelet (kropp).

Jeg tror man må evaluere sitt eget kroppssyn hvis man anser Camilla som annet enn normalvektig. Kombinert med sunt kosthold og trening, så er det en sunn kropp. Sunnere enn jenter som sulter seg 6% kroppsfett og som blir fremstilt som "sunne".

Mellomting finnes mellom alt, man kan ikke argumentere polarisert i enhver sammenheng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Subjektivt.

2. Fin? Subjektivt, ergo uargumenterbart. Sterk? Enig! Normal? Antakeligvis, dersom normalitet forstås som det gjennomsnittlige. Sunn? Det vet jeg ikke. Vet ingenting om Camilla sitt kosthold, men jeg vet at hun trener. Gjør den gjennomsnittlige overvektige det?

Å si at det viser at man ikke trenger å leve fitnesslivsstilen for å se bra ut, blir et fåfengt argument, da hva som ser bra ut er 100% subjektivt. Det er ikke disse variablene jeg argumenterer mot.

3. Jeg sa aldri at det var dette jeg tolket det som, jeg sier at dette blir et middel for å oppnå denne roen for folk som er overvektige, og at jeg er uenig i virkemiddelet deres.

Mellomting finnes mellom alt, man kan ikke argumentere polarisert i enhver sammenheng :)

Du skal ha for poenget om at kroppsfokus som middel mot kroppsfokus er lite fruktbart. Egentlig skjønner jeg ikke helt hva som er så spesielt med dette bildet. Det eneste jeg ser er en fyr som er stolt av sin kjæreste. At hun er normalvektig er.. vel normalt. At disse to kanskje vanker i miljøer hvor trening, kosthold og kropp er i sterkt fokus, gjør kanskje at denne normale kroppen ikke "oppfyller" det kroppsmålet som enkelte setter?

Når alt kommer til alt så er vi alle forskjellige som du sier og noen liker ensifret fettprosent, mens andre liker mer å ta i. Poenget her er vel også at det mange forskjellige kroppstyper som kan være sunne, (selv med tosifret fettprosent!). Hvis du oppriktig anser at dette bildet er et "middel" for overvektige til å finne roen til å ikke reise seg fra sofaen, tror jeg du bommer litt. De fleste overvektige vil anse Camilla som ganske tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker hvordan fokuset er fortsatt på fettprosent og ikke sakens kjerne....som f.eks. det å ta vare på seg selv.

- Men på den annen side syns jeg det er synd at folk nesten er mer opptatt av den lave fettprosenten enn å ta vare på kroppen sin, mener 25-åringen.

og å forebygge problemer ved å ta de opp før de oppstår:

Man ser jo jenter mellom 12 -14 år som begynner å stille spørsmål om hva som kreves for å stille i en fitnesskonkurranse.

Igjen, forebygging:

Jeg tror også at en konsekvens av å være i den «fitnessbobla» er at det er så mange som stiller i en konkurranse som plutselig blir ansett som både ernæringsfysiolog, personlig trener, osteopat og så videre uten å ha utdannelse eller fagkunnskap. Når deres påstander blir tatt for god fisk og spredd videre skaper det konsensus rundt feilinformasjonen, sier Camilla.

Dette er ikke en sak om fettprosent, det er en sak om personlig utvikling, og diskusjon om holdninger som fremmer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler artikkelen (bildet) om at det er lov å være stolt av seg selv og den man er, uansett form, kjønn, vekt osv. Det skal være lov å poste bilde av seg selv med bar mage uavhengig av om man har sixpack, fourpack, twopack, onepack, nopack and what not.

Det er ikke alltid man trenger å overtolke alt og vri det om til å handle om noe som er uvesentlig i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Subjektivt.

2. Fin? Subjektivt, ergo uargumenterbart. Sterk? Enig! Normal? Antakeligvis, dersom normalitet forstås som det gjennomsnittlige. Sunn? Det vet jeg ikke. Vet ingenting om Camilla sitt kosthold, men jeg vet at hun trener. Gjør den gjennomsnittlige overvektige det, eller har den gjennomsnittlige person med litt ekstra på magen en inaktiv livsstil med for mye sukker, salt og mettet fett? Som sagt - jeg tviler ikke på intensjonen, men denne artikkelen faller bare inn i suppen av halleluja-former-bølgen om dagen. Den fokuserer på at det er greit å ha fett på magen, ikke hvor viktig det er å være aktiv og variert i kostholdet. Hvem gavner dette fokuset?

Å si at det viser at man ikke trenger å leve fitnesslivsstilen for å se bra ut, blir et fåfengt argument, da hva som ser bra ut er 100% subjektivt. Det er ikke disse variablene jeg argumenterer mot.

3. Jeg sa aldri at det var dette jeg tolket det som, jeg sier at dette blir et middel for å oppnå denne roen for folk som er overvektige, og at jeg er uenig i virkemiddelet (kropp).

1. Irrelevant. 'Stor' er et begrep som ikke omfatter subjektet i denne diskusjonen.

2. Jeg vet ellers lite om den gjennomsnittlig overvektige, men jeg anser det heller ikke som relevant, da jeg har vanskelig for å se at hun er overvektig. Dermed irrelevant.

Denne artikkelen hyller ikke fedme. Den sier at det er greit å ha en normal kropp og oppfordrer folk til å heller føle seg bra uten å sikte mot fettprosent på 15. Den viser at aktive, treningsglade mennesker (PTer og treningsinstruktører sådan) fremstår som godt trente mennesker uten å være i sceneform.

3. Nevnt av andre tidligere, men Camilla fremstår ikke som en forkjemper for overvekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Dette er ikke en sak om fettprosent, det er en sak om personlig utvikling, og diskusjon om holdninger som fremmer det.

(y)

Det er silk jeg og ser det.

Det er ikke engang om å være complacent, men om å godta seg selv og jobbe videre ut fra de forutsetningene man da har uten å bli forstyrret.

Det er vel slik det er å være i media, folk misforstår det de vil..

Og det kan hende det kanskje lettere å forstå hva dere mener når man "kjenner" dere slik som vi gjør her inne som kanskje har fulgt Camilla litt?

Jeg heier på dere og deres holdninger. :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg også ser det sånn. Hadde Camilla latt være trene, satt seg i sofaen og sutre og ikke vært ei positiv jente som tydeligvis Andreas er head over heels forelska i hadde jeg ikke sett saken på måten jeg gjør. Det er kombinasjonen av å være stolt av dama si selv om hun ikke har hennes og mauritzkropp, eller er med i fitnesskonkurrranser, eller er overvektig og skaffer parkeringsplasser. Det handler om å like en person for mer enn bare kropp - og at når man digger noen så digger man hele dem uansett hvor liten eller stor fettprosent man har.

Jeg er sikker på at det fins mange fitnesskarer som liker bubble buts fra årevis av squats og nok mat - men om de forelsker seg i noen med fettprosent på såppass lite at denne ræva ikke er der ville det vært like fint å fremme hvor glad man er i jenta på tross av at hun ikke er '''idealdama'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

post-4-14440979915985_thumb.jpg

"Dette er marsvinet mitt. Er det ikke fint?"

Dette bildet har fått massevis av likes, delinger og kommentarer på sosiale medier. Mange synes det er fint at marsvin som ikke kan eller ikke ønsker å gå selv kan bli trillet, men noen mener bildet stigmatiserer marsvin som ikke kan få sine egne traller på grunn av årsaker. Det nevnes at dette skaper falske forventninger om at alle marsvin skal få røde traller, når de fleste traller egentlig er i andre farger. Andre mener også at marsvin helst burde gå så de ikke dør av livsstilssykdommer, at marsvin med traller ikke må ta parkeringsplasser fra andre marsvin, og at saken vil variere fra marsvin til marsvin fordi alle er forskjellige. Noen påpeker også at dette bildet er urettferdig for marsvin uten hår, og at marsvinet bare er ute etter oppmerksomhet. I tillegg noe om janteloven.

Hva mener du? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener absolutt damen på bildet er overvektig, om hun sees på som normal i dagens samfunn, så har denne antifitness trenden gått alt for langt. Men hver sin smak i guess.

Hvorfor bytter du ikke navn til trollmadeus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor roper alle troll så fort noen sier seg uening med deres egne påstander? Hva er det du mener med at jeg troller? Er det så hinsides at jeg mener hun har for mye fett på kroppen til å kunne gå som et ideal innen sunnhet? Er det å trolle?

Overvekt er et definisjonsspørsmål. Pr.def ikke overvektig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...