Gå til innhold

''Dette er samboern min, er hun ikke flott?''


Anbefalte innlegg

http://www.side2.no/helse/dette-er-samboeren-min-er-hun-ikke-flott/6809777.html

Denne syntes jeg fortjente å være her inne og. Fy søren for en fin artikkel, og for en fantastisk bra ting å poste på facebook. Kudos som faen til StokkelandFastForm og CamillaLor (forresten, jeg er enig til tusen. du ser smashing ut)

Jeg synes dette budskapet er så bra rett å slett, hvertfall for min del var det godt å lese dette - at ikke hele samfunnet kryr av meninger om at kvinnekroppen skal ha en fettprosent nesten på minussiden.. Å se at gutter, folk som skriver kommentarer og de fleste synes litt former er fint - og at det viktigste er en sunn og sterk kropp til å leve seg gjennom livet med gir en god følelse. Da er det lettere å skulle akseptere å få litt høyere fettprosent enn det idealet ''er'' eller mange tror det er!!

Hva tycks dere? Det er slikt som dette jeg mener samfunnet trenger mer av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk for det.

Bare litt synd at mange kommenterer uten å lese artikkelen. Men morsomt å se responsen. Virker som det er mange som føler og mener det samme, men er redd for å si det. Man er vel redd for å gå i mot det som er "trendy"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sittende å lese igjennom kommentarer på selve artikkelen igår, og helt ærlig skjønner jeg ikke hva enkelte folk tenker med (og da spesielt når de skriver ting som virkelig kan være sårende - som om det ikke er en reell person på bildet som kan lese hva de skriver under sine anonyme navn) Det er ekkelt å se hvor mange som enten bare har slike meninger som da kommer fram på en umenneskelig måte - eller som kun vil gå imot artikkelens forfatter eller deg for å være trassig..

(heldigvis ser man de bra kommentarene overskride de dårlige med god margin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble sittende å lese igjennom kommentarer på selve artikkelen igår, og helt ærlig skjønner jeg ikke hva enkelte folk tenker med (og da spesielt når de skriver ting som virkelig kan være sårende - som om det ikke er en reell person på bildet som kan lese hva de skriver under sine anonyme navn) Det er ekkelt å se hvor mange som enten bare har slike meninger som da kommer fram på en umenneskelig måte - eller som kun vil gå imot artikkelens forfatter eller deg for å være trassig..

(heldigvis ser man de bra kommentarene overskride de dårlige med god margin)

Absolutt. Syntes Camilla talker det veldig bra. Nettopp derfor hun er så awesome. Jeg bryr meg null og niks. Om folk kaller meg feit, chubby, tynn eller fit. Kunne ikke brydd meg mindre.

Problemet blir som tidligere nevnt, folk tolker alt i egne retninger uten å lese artikkelen skikkelig. At man har forskjellig syn på hva som er en sunn kropp er helt greit. Men de fleste som kommenterer negativt klarer ikke skille mellom sak og person, noe som er litt synd. Får bare akseptere at noen er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Much approve og forhåpentligvis bidrar dette til en nødvendig avslapping i dagens treningsmiljø! Og som andre har påpekt; that babyface på Andreas! :snaphappy:

Alpha male level: 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Det å fortelle meg selv at jeg er bra nok, men kan bli bedre, og at jeg kan velge å bruke denne dagen til å trykke meg selv ned eller til å jobbe meg opp og frem. Jeg tror jeg har et helt greit forhold til kroppen min. Det er morgener jeg våkner og føler meg helt forferdelig utseendemessig, men det gjør vel de fleste?

Hun tror noe av det viktigste for å få god selvtillit og godkjenne sin egen kropp er å slutte å sammenligne seg med andre.

Det er så mye bra i den artikkelen, og jeg kan relatere meg mye med det som står merket med uthevet skrift her. Det er helt utrolig hvor mye sånne ting kan hjelpe på selvfølelsen, selvtilliten og stressnivåer generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er litt sånn ambivalent. Siden jeg har møtt deg før Camilla, satser jeg på at du ikke blir batshit crazy sånn med engang - for det er ikke en angrep på deg eller Andreas - men på sakens kjerne. Det kan godt hende vi har ulike grunnsyn, men uansett er jo dette internett og jeg kan si nesten hva jeg vil å sånn dah.

"Andreas mener kjæresten representerer en sunn holdning med en sunn og fin kropp, en holdning han ikke synes alltid kommer frem når det gjelder kroppsfokuset i mediene."

Det er jeg enig i, men jeg er svært uenig i kroppsfokus som middel mot kroppsfokus. Hva skiller deg fra fitnessfolkene som viser frem magen sin? Hvorfor er det nødvendig med et korrektiv? Hvorfor er det et tegn på sunnhet å vise frem en stor mage, og et tegn på uhelse å vise frem en liten? Hva forsøker man å oppnå ved dette? Holdningene dine sitter jo ikke i fettcellene dine. Det er klart man skal være stolt av kjæresten sin - men er det virkelig nødvendig å understreke på understrekende vis at stoltheten gjelder selv med fett på magen? Er ikke dette selvsigende nyheter?

"Jeg ønsket å vise en annen side av det media gjør fordi jeg synes hysteriet på det kroppsidealet som mediene setter i fokus og det vi ser, blir feil. Det er altfor mye fokus på at man for eksempel ikke skal spise ditt og datt, det å ha lav fettprosent, matvarer som gjør deg feit eller matvarer som gjør deg tynn, forteller 23-åringen."

Jeg er enig i at mediafokuset er forvirrende og rotete for de fleste - men er løsningen å få folk opp i vekt? Hjelper det noen å vite at det går helt fint å være småtjukk? Er det en gunstig samfunnsutvikling at overvektige skal slå seg til ro med sin overvekt, uavhengig av grad? Eller er det selvbildet man må jobbe med - og ikke kroppen - og er kroppsfokus i så fall veien å gå? Forstår folk seg noe mer på kroppshysteriet og slankerådene til media av dette, eller blir det bare enda et av disse hallelujaropene? Dette var kanskje ikke hva dere ønsket å oppnå, naturligvis, men det er dette som blir resultatet, fordi det er slik kommunikasjon/støy/kultur/individ virker ikke på hverandre.

Til slutt må jeg si det selvsigende, nemlig at hva som er tiltrekkende varierer fra individ til individ. Skik utviklingen går nå, blir det rett og slett tabubelagt å like en kropp med BMI i normalsjiktet (eller normalvekt - men dette er et vanskelig begrep). Det er tabubelagt å innrømme at man liker slanke mennesker - for da fremmer man uhelse - og det er tabubelagt å ønske å holde seg slank - for da er man ubalansert i forhold til kosthold og trening. Det er flere mennesker som spiser seg ihjel enn mennesker som dør av sult, og det er en utvikling jeg aldri kan stille meg bak. Det er mellomtingene jeg savner i denne debatten. At motsetningen til det ene ikke er det andres ytterpunkt - og at det ene ikke er synonymt med uhelse. Man kan mene så mye man vil hva som er sunt å gått, det er nå engang sånn at fysisk helse er fullstendig uavhengig av hvor mye man mener.

Peace out.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt sånn ambivalent. Siden jeg har møtt deg før Camilla, satser jeg på at du ikke blir batshit crazy sånn med engang - for det er ikke en angrep på deg eller Andreas - men på sakens kjerne. Det kan godt hende vi har ulike grunnsyn, men uansett er jo dette internett og jeg kan si nesten hva jeg vil å sånn dah.

"Andreas mener kjæresten representerer en sunn holdning med en sunn og fin kropp, en holdning han ikke synes alltid kommer frem når det gjelder kroppsfokuset i mediene."

1. Det er jeg enig i, men jeg er svært uenig i kroppsfokus som middel mot kroppsfokus. Hva skiller deg fra fitnessfolkene som viser frem magen sin? Hvorfor er det nødvendig med et korrektiv? Hvorfor er det et tegn på sunnhet å vise frem en stor mage, og et tegn på uhelse å vise frem en liten? Hva forsøker man å oppnå ved dette? Holdningene dine sitter jo ikke i fettcellene dine. Det er klart man skal være stolt av kjæresten sin - men er det virkelig nødvendig å understreke på understrekende vis at stoltheten gjelder selv med fett på magen? Er ikke dette selvsigende nyheter?

"Jeg ønsket å vise en annen side av det media gjør fordi jeg synes hysteriet på det kroppsidealet som mediene setter i fokus og det vi ser, blir feil. Det er altfor mye fokus på at man for eksempel ikke skal spise ditt og datt, det å ha lav fettprosent, matvarer som gjør deg feit eller matvarer som gjør deg tynn, forteller 23-åringen."

Jeg er enig i at mediafokuset er forvirrende og rotete for de fleste - men er løsningen å få folk opp i vekt? Hjelper det noen å vite at det går helt fint å være småtjukk? Er det en gunstig samfunnsutvikling at overvektige skal slå seg til ro med sin overvekt, uavhengig av grad? Eller er det selvbildet man må jobbe med - og ikke kroppen - og er kroppsfokus i så fall veien å gå? Forstår folk seg noe mer på kroppshysteriet og slankerådene til media av dette, eller blir det bare enda et av disse hallelujaropene? Dette var kanskje ikke hva dere ønsket å oppnå, naturligvis, men det er dette som blir resultatet, fordi det er slik kommunikasjon/støy/kultur/individ virker ikke på hverandre.

Til slutt må jeg si det selvsigende, nemlig at hva som er tiltrekkende varierer fra individ til individ. Skik utviklingen går nå, blir det rett og slett tabubelagt å like en kropp med BMI i normalsjiktet (eller normalvekt - men dette er et vanskelig begrep). Det er tabubelagt å innrømme at man liker slanke mennesker - for da fremmer man uhelse - og det er tabubelagt å ønske å holde seg slank - for da er man ubalansert i forhold til kosthold og trening. Det er flere mennesker som spiser seg ihjel enn mennesker som dør av sult, og det er en utvikling jeg aldri kan stille meg bak.

Peace out.

Du har misforstått.

Peace out

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moden forklaring. Du kan ikke forvente 100% støtte, og dermed implisitt møte all tilbakemelding som ikke er støtte med "du har misforstått". Jeg er antakeligvis ikke den eneste som "misforstår", men den eneste som kanskje tørr å si det jeg mener. Du kommer mye lenger med eventuelt å fortelle meg hvor jeg har misforstått, og hvorfor jeg i så fall sitter alene i den båten. Jeg er ikke bombastisk i at jeg har rett, jeg sier utelukkende hva slags refleksjoner jeg sitter igjen med.

Jeg gjorde det klinkende klart innledningsvis at dette handler om sak og ikke person, så ikke bli offensiv før du har prøvd å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moden forklaring. Du kan ikke forvente 100% støtte, og dermed implisitt møte all tilbakemelding som ikke er støtte med "du har misforstått". Jeg er antakeligvis ikke den eneste som "misforstår", men den eneste som kanskje tørr å si det jeg mener. Du kommer mye lenger med eventuelt å fortelle meg hvor jeg har misforstått, og hvorfor jeg i så fall sitter alene i den båten. Jeg er ikke bombastisk i at jeg har rett, jeg sier utelukkende hva slags refleksjoner jeg sitter igjen med.

Jeg gjorde det klinkende klart innledningsvis at dette handler om sak og ikke person, så ikke bli offensiv før du har prøvd å forstå.

Les kommentarfeltet på saken. Der står det fint forklart

NB: Aldri forventet full støtte heller. Flere som drar frem spørsmålene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les kommentarfeltet på Side2, da vil du finne en saklig og ikke minst balansert debatt, ført av modne mennesker - sa ikke en vis mann engang.

I know, glad jeg aldri har påstått det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere mennesker som spiser seg ihjel enn mennesker som dør av sult, og det er en utvikling jeg aldri kan stille meg bak.

Kan det virkelig stemme at jeg omsider kan ta selveste Indiska på faktafeil? :)

Det dør ca 7,5 millioner mennesker årlig av sult og sult-relaterte sykdommer. Det dør i underkant av 3 millioner mennesker årlig (tall fra 2008) av fedme og fedme-relaterte sykdommer.

Når det er sagt, så syns jeg @Stokkeland sin post faktisk er et friskt pust inn i alle reportasjer og artikler som omtaler hvordan man skal få hollywoodbrystkassen og sommermagen. Ja, vi har et fedmeproblem (kvalmende first world problem), men det bør være mer fokus på hva som er sunne kropper og holdninger i stedet for den klassiske bikiniformen.

Men skjønner tankegangen din også Indiska, det har nesten blitt litt "populært" å rakke ned på mennesker som er godt trent og har et fokus på kosthold og kropp.. Spesielt når det er saker som angår fitnessdamer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...