Gå til innhold

Dere fitnessjentene


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dere jenter som trener mye, og gjerne stiller i konkurranser. Et spørsmål jeg ønsker å få et grundig og godt svar på, ikke bare ironiske og teite svar.

Hvordan trener dere når dere ikke vil/skal bli "større"?

For eksempel: du er i en kjempe god form og superfornøyd med akkurat slik du er, du har greit med muskler og en fantastisk fit kropp. Du vil ikke bli/skal ikke bli større. Hva gjør du da? Slutter å løfte med tyngre vekter? Hva, hvordan, hvorfor? Tell me :joyful:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

For eksempel: du er i en kjempe god form og superfornøyd med akkurat slik du er, du har greit med muskler og en fantastisk fit kropp. Du vil ikke bli/skal ikke bli større. Hva gjør du da? Slutter å løfte med tyngre vekter? Hva, hvordan, hvorfor? Tell me :joyful:

Jeg har aldri truffet noen som har kommet i mål enda, så jeg tviler på om du vil få så mange svar. Det er alltid noe som kan forbedres, styrkes, defineres, tydeliggjøres, harmoniseres litt bedre og dermed gjøre helheten et hakk vassere. Å ikke bli større er ikke så vanskelig - slikt styres av reps.antall, frekvens og forholdet til kjøleskapet. Det er mye vanskeligere å faktisk bli større i de deler av muskulaturen som henger litt etter uten at en også bygger seg større på de deler som allerede er "store nok".

:)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

En blir ikke stor av (styrke)trening, en blir stor av å spise mer enn en forbrenner over tid ;)

Tror kanskje det var et spørsmål som gikk på noen som skulle konkurrere i en klasse der det var en slags "makskrav" til muskulaturen.

(eksempelvis bikinifitness)

En kommer til et punkt hvor en vet at man vil bli trukket dersom man blir "større"/hardere/somethingere.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er altså ingen ekspert, men tenker at det er logisk at man spiser like mye som man forbrenner sånn ca, med andre ord - ikke kalorioverskudd, eller underskudd for den saks skyld. I tillegg til at man har et par kardioøkter i uken. MEN som sagt, jeg bare synser nå - har ikke så godt grunnlag bak det jeg sier :) Mitt opplegg styres heldigvis av en person som kan dette (y)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 måned senere...

Det er vel svært få som stiller i fitness som betegner seg selv som "for stor". Og dersom de blir det velger de enten å gå opp en klasse som f.eks fra bikini til body fitness, eller så gjør de som Astrid sier: slutter å øke. Det å trene uten å kunne øke noe særlig vil jo fort gå utover motivasjonen, så det er vel noe de fleste unngår.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Annonse

J Du vil ikke bli/skal ikke bli større. Hva gjør du da? Slutter å løfte med tyngre vekter? Hva, hvordan, hvorfor? Tell me :joyful:
Trener styrke og eksplosivitet, eksplisit. Noe mer volum vil du få av naturlige årsaker.. Eller legge fokus ene og alene på prestasjoner. For min del løfter jeg tyngre, raskere og bedre - og lar fokuset ligge der.

Hilsen en som har hatt den samme "formen" i snart to år og klager ikke ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Trener styrke og eksplosivitet, eksplisit. Noe mer volum vil du få av naturlige årsaker.. Eller legge fokus ene og alene på prestasjoner. For min del løfter jeg tyngre, raskere og bedre - og lar fokuset ligge der.

Hilsen en som har hatt den samme "formen" i snart to år og klager ikke ;)

Hvorfor i all verden kom ikke det svaret der tidligere? Alle kommer med piss om at man aldri kan bli stor nok når løsningnen er tyngre vekter og færre reps aka trening for styrke ikke hypertrofi. Er det rart forlk blir forvirra.

Løft hovedsaklig mellom 1-4 reps med tunge vekter eller explosivt. Ha flere sett og lengre pauser (2-4min) og du vil bli sterkere uten å bli nevnverdig større om du inntar like mye kcal som du bruker.

Tadaaaaaa. Problem solved. NEEEXT.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
^^ Jeg har lest mye ( om en ikke praktisert så konsekvent), men dette var jaggu nytt!

Så, om jeg akkurat nå, er fornøyd med mine muskler og vil beholde de og konse mer på cardio/vekt, så gå ned til 1-4 reps, gjerne eksplosivt? Hadde vært fantastisk!

Stemmer. Noe volumøkning må du påregne, men sett i lengden er det ingenting som burde plage noen :)

Merk at de største øvelsene er 1 - 4 reps, gjerne eksplosiv. Alt mellom 5 til 8 sett og variabel belastning.

Assistanseøvelser fortsetter som normalt.

Luksusproblem å ikke skulle bli større ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...