Gå til innhold

Kjøpe ny bil!(brukt)! Hjelp?


Langsiktig

Anbefalte innlegg

Er nå i den situasjonen at jeg flytter hjem etter studier og skal etter all sannsynlighet begynne i lære.

Jeg trenger da bil.

Spørsmålet er bare: Skal jeg satse på å få lån 100 000kr+ 100 000kr EK. slik at jeg kan kjøpe meg "den bilen" jeg vil ha? F.eks Audi A4 sedan 2009+++, evt BMW 3/5serie 2007+++?

Eller bør jeg satse på det billigere sortimentet under 100 000kr?

Blir min første forsikring som er på meg selv, og vurderer derfor å ta en "roligere" bil i 1-2år, for å evt oppnå bedre bonus/billigere forsikring senere.

Er 23år. Noen råd ?

Dere som er bil kyndig, jeg satser på å få en BMW 3/5serie eller(helst) Audi A4, 143diesel+automat til under 200 000kr og under 100 000km kjørt. Er dette ok?

Eller er det gode "gamle" golfen å gå for i denne pris klassen? Kan jo få 1.9/2.0 TDI med 140hk ish, automat kasse og ca 2011+- for oppunder 200 000kr.

Hva bør jeg se på av de "billigere"? Ser jeg kan få Ford Fiesta til under 100 000kr og 100 000km kjørt 2010 modell. Noen råd?tips?

Rotete tråd, men ja. Kriteriene mine er vel:

Ok motor+

relativt billig i drift+forsikring

helst kjørt så lite så mulig selvfølgelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å ha særlig peiling på bil så tenker jeg at så lenge du "bare" er 23 er det nok mye å spare på å ta en "roligere" bil frem til du kommer over grensen mange forsikringsselskaper har satt (tror det er 25 år hos mange før forsikringen blir markant billigere).

(Kjøpte forøvrig selv bil før jul, men sparer 17 000 i året på å ha den i pappas navn fremfor mitt eget, så forsikringsselskapene er drøye ift. unge førstegangseiere. Er selv 23, og tenker vinningen ville gått opp i spinningen ift. bonusen hvis jeg skulle hatt bilen i eget navn. Bare et innspill)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha særlig peiling på bil så tenker jeg at så lenge du "bare" er 23 er det nok mye å spare på å ta en "roligere" bil frem til du kommer over grensen mange forsikringsselskaper har satt (tror det er 25 år hos mange før forsikringen blir markant billigere).

(Kjøpte forøvrig selv bil før jul, men sparer 17 000 i året på å ha den i pappas navn fremfor mitt eget, så forsikringsselskapene er drøye ift. unge førstegangseiere. Er selv 23, og tenker vinningen ville gått opp i spinningen ift. bonusen hvis jeg skulle hatt bilen i eget navn. Bare et innspill)

Stemmer nok dette. En Audi A4 143hk TDI gir meg(raskt søk) ca 17-22 000kr i forsikring i året.. Kjøper jeg "GTI/ST" osv, med 170-250hk blir det 30-40 000kr året. Så er mye å spare, synes for øvrig ikke at 17-22 000kr er så altfor gale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å tipse deg om en bil og merke jeg er fornøyd med, men ser at motoren ikke er i nærheten av hva du forespeiler. Og så har jeg bare medium peiling på bil haha. Eier en Toyota Aygo 2009 modell med 1liters motor. bilen er 900kg og går på 0.5ish mila. ga 65k da var den gått 87k. Tikker å går som ei klokke. Jeg forsikret den på meg, har ikke eid bil før og det ble ganske så billigt.

Men den er treig. Og liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle til å tipse deg om en bil og merke jeg er fornøyd med, men ser at motoren ikke er i nærheten av hva du forespeiler. Og så har jeg bare medium peiling på bil haha. Eier en Toyota Aygo 2009 modell med 1liters motor. bilen er 900kg og går på 0.5ish mila. ga 65k da var den gått 87k. Tikker å går som ei klokke. Jeg forsikret den på meg, har ikke eid bil før og det ble ganske så billigt.

Men den er treig. Og liten.

Hehe ja. Tror fiesta faktisk er en smule større enn Aygo?

Men takk for tipset! Hvor lenge har du hatt den? Hvordan har servicene gått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe ja. Tror fiesta faktisk er en smule større enn Aygo?

Men takk for tipset! Hvor lenge har du hatt den? Hvordan har servicene gått?

Har ikke peiling, er bare å google. Det er en liten lett bybil, parkerer der audier og bmwer må kjøre videre :D

har hatt den siden desember, skal snart inn på service tror jeg, må se gjennom manualen. Servicehistorikken dens viser noen reklamasjoner, ellers er det vanlige slitedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest MrWednesday

Hvorfor kjøpe noe med "ok motor+" mens du skal bygge opp bonus?

Jeg ville heller gått for noe vesentlig billigere (maks 50K) og funnet et eller annet som vanligvis kjøres av folk på 50+, (f.eks. Toyota Avensis) med "strikkmotor". Nei, spesielt morsomt er det ikke, men du kan spare MYE penger på det. Og om du er fornuftig nok til å faktisk legge tilside pengene du sparer (eller noe av det vertfall) så har du råd til desto bedre bil den dagen du ikke straffes for å være ung lenger. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw er dyre å forsikre. eg snuser på en 5 serie nå, siden eg blir 28 til sommer...og får ENDELIG bonusen opp til 70%, såhar eg funnet ut at det vil koste meg 8300 kr å forsike en bmw 520 d, 2010 mod :)

hadde anbefalt deg å kjøpe en kurant bil først.

og "trikse" litt med forsikringen.

du forsikrer bilen hos 1 forsikringselskap, etter litt over 6 måner- bytter du til et annet og gjør dette i 2-3 år..så vips har du 70%- Dette er fullt lovlig. Fordi du har hatt forsikringen i 6 måner så kan du bli bumpa opp til neste bonussteg når du bytter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe noe med "ok motor+" mens du skal bygge opp bonus?

Jeg ville heller gått for noe vesentlig billigere (maks 50K) og funnet et eller annet som vanligvis kjøres av folk på 50+, (f.eks. Toyota Avensis) med "strikkmotor". Nei, spesielt morsomt er det ikke, men du kan spare MYE penger på det. Og om du er fornuftig nok til å faktisk legge tilside pengene du sparer (eller noe av det vertfall) så har du råd til desto bedre bil den dagen du ikke straffes for å være ung lenger. :)

Greit er det jo også at man kan selge bilen lett. Oppfatter at toyota generelt er biler som er lett å selge. Ser hva jeg kan få får min nå og ligger på samme pris som når jeg kjøpte den. ER vel også noe å tenke på om man bare skal bygge bonus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit er det jo også at man kan selge bilen lett. Oppfatter at toyota generelt er biler som er lett å selge. Ser hva jeg kan få får min nå og ligger på samme pris som når jeg kjøpte den. ER vel også noe å tenke på om man bare skal bygge bonus.

eneste med Toyota... er ganske så dyre i innkjøp. iallefall en yaris eller en "auris"? aka Corolla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste med Toyota... er ganske så dyre i innkjøp. iallefall en yaris eller en "auris"? aka Corolla

Er yaris så ille på pris? De nye aurisene ser jo spreke ut, viste ikke at det var oppgradert corolla.

Som nevnt, ga 65k for min og syns det var ok. Noen nevnte det vel her oppe, men biler til rundt 50k er vel de som er billigst med tanke på at du ikke må reparere ihjel bilen etter noen mils bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er yaris så ille på pris? De nye aurisene ser jo spreke ut, viste ikke at det var oppgradert corolla.

Som nevnt, ga 65k for min og syns det var ok. Noen nevnte det vel her oppe, men biler til rundt 50k er vel de som er billigst med tanke på at du ikke må reparere ihjel bilen etter noen mils bruk.

Toyota kutta ut Corolla namnet....fordi yaris solgte som varmt brød i Kina.... så sem ville at corolla sku ha like fengende namn som Yaris....dermed Auris,,eller hva den heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe noe med "ok motor+" mens du skal bygge opp bonus?

Jeg ville heller gått for noe vesentlig billigere (maks 50K) og funnet et eller annet som vanligvis kjøres av folk på 50+, (f.eks. Toyota Avensis) med "strikkmotor". Nei, spesielt morsomt er det ikke, men du kan spare MYE penger på det. Og om du er fornuftig nok til å faktisk legge tilside pengene du sparer (eller noe av det vertfall) så har du råd til desto bedre bil den dagen du ikke straffes for å være ung lenger. :)

Ok motor+ trenger ikke betyr 180-300hk. 140-150hk er stort sett normalt ved de fleste bilene nå, er vi nede i 68-135 anses dette som lite/småbil/bybil.. Derav poenget mitt "Ok motor+" :) Har faktisk lyst å kjøre fremover, ikke bakover :) Men hver sin smak selvfølgelig og tar selvfølgelig til meg rådene ;)

bmw er dyre å forsikre. eg snuser på en 5 serie nå, siden eg blir 28 til sommer...og får ENDELIG bonusen opp til 70%, såhar eg funnet ut at det vil koste meg 8300 kr å forsike en bmw 520 d, 2010 mod :)

hadde anbefalt deg å kjøpe en kurant bil først.

og "trikse" litt med forsikringen.

du forsikrer bilen hos 1 forsikringselskap, etter litt over 6 måner- bytter du til et annet og gjør dette i 2-3 år..så vips har du 70%- Dette er fullt lovlig. Fordi du har hatt forsikringen i 6 måner så kan du bli bumpa opp til neste bonussteg når du bytter ;)

Stemmer det. A4 2009 vs 3/5 serie 2009 er faktisk billigere å forsikre! (ja er 7hk mindre, men ja)! :)

Og ang forsikring ja, er det jeg tenker. Evt se om jeg får supertilbud der hvor familien har sin samlede forsikring(hvis de har det haha)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw 3/5 serie blir regnet som en ungdomsbil=svindyrt å forsikre

Samme er vw golf- dyrt å forsikre for unge mennesker

gi deg et eksempel.

skulle ha meg bil i 2010....

Fann en Vw golf 10år gammel.....kosta 16500 å forsikre på meg8 med 30% bonus.

Men så fann eg en Vw Jetta. 2 år 4 måna gammel - samme bonus.... 10900kr å forsikre :p

Så nå har eg Vw jetta 1,9 tdi, orginal 105hk.-......men min har 135 :sneaky::sneaky::nin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bmw 3/5 serie blir regnet som en ungdomsbil=svindyrt å forsikre

Samme er vw golf- dyrt å forsikre for unge mennesker

gi deg et eksempel.

skulle ha meg bil i 2010....

Fann en Vw golf 10år gammel.....kosta 16500 å forsikre på meg8 med 30% bonus.

Men så fann eg en Vw Jetta. 2 år 4 måna gammel - samme bonus.... 10900kr å forsikre :p

Så nå har eg Vw jetta 1,9 tdi, orginal 105hk.-......men min har 135 :sneaky::sneaky::nin:

1.9TDI chippen ja ! Funker fint den! :D

Ser poenget ditt, er vel egentlig derfor jeg lurer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikring tips: eg har hatt Gjensidige=svindyr jævelskap. Hadde Enter forsikring(en såkalla forhandler forsikring) nå er eg hos Codan forsikring, betaler 13500kr, for mitt hus, garasje, 1 bil, innbo + reise. sku sjekke prisen hos IF=23000kr :eek:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MrWednesday

Langsiktig Det kan nok være lurt å sjekke litt hvor mye du i praksis vil spare på å ikke kjøre så fort en periode.

Sånn ifølge profilnavnet ditt så bør jo ikke det være noe problem. :wacky:

Her er et eksempel for hva du kan få for en 50000-lapp: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47964834

Bør være en bil du kan eie og bruke problemfritt frem til forsikringsselskapene begynner å like deg litt bedre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...