Jump to content
Indiska

Cardio <3

Recommended Posts

Hvilken type kardio er best forenlig med styrkeløft? Jada, vi hater alle kardio, men noen av oss har astma og må tenke litt på lungekapasiteten også, og jeg vil gjerne ha i både pose og sekk. Har løpt 4x4 i oppoverbakke tidligere, mest fordi jeg ikke har hatt noe alternativ, men er det noen her som har noen ideer til variasjon? Er bare snakk om en gang i uka eller noe, skal ikke bli superwoman heller... Men når lungekapasiteten stopper på saktebøy er det på tide å gjøre noe.

(Ikke sykling, jeg sykler alt for mye rundt fra før)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Føler at intervaller er det som funker best for meg :) Fort gjort, grei intensitet og synes ikke det hittil har gått utover restitusjonen i beina, som er min største bekymring. Pleier å kjøre totalt 10 minutter, hvor jeg har 90 sekunder i moderat tempo, fulgt av 30 sekunder "løp/sykle til du dør". Kjører hele greia da fem ganger. Pluss 5-10 minutter oppvarming og nedkjøling.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg klarer ikke svømme! Eller, that is, jeg klarer å svømme, men jeg klarer ikke utoverrotere hoftene ordentlig, så jeg svømmer som en idiot :jimlad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hvis du vil trene arbeidskapasitet er jo Prowler overlegen :p

Hvis du er seriøs på styrkeløft er det kanskje verd investeringen, men generelt er det ikke verd å trene arbeidskapasitet med mindre du er på et ganske høyt nivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg klarer ikke svømme! Eller, that is, jeg klarer å svømme, men jeg klarer ikke utoverrotere hoftene ordentlig, så jeg svømmer som en idiot :jimlad:

Slappav, vi er mange som ser ut som idioter når vi svømmer. Selv kjører jeg halt hund. Normal svømmebevegelser på høyreside, hundesvømming på venstre. Liker å innbille meg at det gjør svømming til enda bedre trwning:p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hvilken type kardio er best forenlig med styrkeløft? Jada, vi hater alle kardio, men noen av oss har astma og må tenke litt på lungekapasiteten også, og jeg vil gjerne ha i både pose og sekk. Har løpt 4x4 i oppoverbakke tidligere, mest fordi jeg ikke har hatt noe alternativ, men er det noen her som har noen ideer til variasjon? Er bare snakk om en gang i uka eller noe, skal ikke bli superwoman heller... Men når lungekapasiteten stopper på saktebøy er det på tide å gjøre noe.

(Ikke sykling, jeg sykler alt for mye rundt fra før)

Siden du liker styrketrening kunne du jo kanskje prøvd på noe mer styrke-relaterte intervaller, som f.eks kettlebells? Finnes en rekke måter å kjøre slike intervaller på, enten tid eller antall reps. Veldig kjekt og en enkelt måte å se framgang på fordi du med bedre kondis vil klare flere reps uten pause osv.

ellers vil jeg foreslå trappeløping/gåing. Rett og slett fordi det er effektivt og kjept gjort. Dessuten må du fokusere en del på plassering av føtter, holde "flyten"/rytmen, og dermed blir du opptatt av dette framfor kun å tenke på hvor jævlig det er ;) Finn en lang trapp, løp hele veien opp på en slik måte at du presser deg hardest mot slutten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Vi veit alle hva som er den beste cardiotreningen ;)

[ATTACH=full]140825[/ATTACH]

Det får være Tamadeus sin trening! Jeg bare disponerer meg.

Styrkerelatert er uaktuelt siden jeg allerede har femdagers mengde. Og svømming er sjukt dyrt :cry:

Roing var ikke dumt! Skal prøve litt andre typer intervaller også :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det får være Tamadeus sin trening! Jeg bare disponerer meg.

Styrkerelatert er uaktuelt siden jeg allerede har femdagers mengde. Og svømming er sjukt dyrt :cry:

Roing var ikke dumt! Skal prøve litt andre typer intervaller også :)

I feel ya sister. High five.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupper tråden til Indiska her og spør: hvor mye cardio skal det til før det går ut over styrken? Jeg planlegger å debutere i styrkeløft i august, og det er derfor viktig for meg å beholde styrken min frem til da. Samtidig har jeg lyst til å forbedre min kondis i sommer og komme litt ordentlig i gang med løping. Har fått anbefalt å følge et løpeprogram ala http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram. Vil cardio tre ganger i uken krasje med mine mål om å bli sterkere/bevare styrken min?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kupper tråden til Indiska her og spør: hvor mye cardio skal det til før det går ut over styrken? Jeg planlegger å debutere i styrkeløft i august, og det er derfor viktig for meg å beholde styrken min frem til da. Samtidig har jeg lyst til å forbedre min kondis i sommer og komme litt ordentlig i gang med løping. Har fått anbefalt å følge et løpeprogram ala http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram. Vil cardio tre ganger i uken krasje med mine mål om å bli sterkere/bevare styrken min?

Utifra nyere forskning (http://www.side2.no/3742835.html) så kan du fint forbedre begge deler samtidig, også trene både styrke og cardio samme dag. Det funker dog bare ved styrketrening før cardio. Men, er jo selvfølgelig gunstig å trene de på hver sin dag uansett. Det er opp til deg hva du har mest lyst til, begge kan gjøres samtidig, men jeg veit ikke om man kan bli blant de beste ved å drive med begge deler. Kommer jo litt an på ambisjoner du har også da. Du blir iallefall over gjennomsnittet god i forhold til resten av befolkningen :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kupper tråden til Indiska her og spør: hvor mye cardio skal det til før det går ut over styrken? Jeg planlegger å debutere i styrkeløft i august, og det er derfor viktig for meg å beholde styrken min frem til da. Samtidig har jeg lyst til å forbedre min kondis i sommer og komme litt ordentlig i gang med løping. Har fått anbefalt å følge et løpeprogram ala http://www.loplabbet.no/nybegynnerprogram. Vil cardio tre ganger i uken krasje med mine mål om å bli sterkere/bevare styrken min?

Det er ikke noe problem å ha fremgang i styrke, mens man trener kondisjon, såfremt man kompenserer med ekstra kcal som man har brukt opp ved ekstra mosjonering. Med mindre du ligger helt i grenseland med frekvens og totalbelastning på styrkedelen, så er det bare å cardioe i vei :) Det blir jo selvsagt ikke optimale styrkegains, men fremgang er selvfølgelig ikke noe problem, før man blir på elitenivå.

Share this post


Link to post
Share on other sites
http://www.strengthandconditioningresearch.com/2013/11/25/concurrent-training/

Les

Prowler, battlerope, flippe dekk, slegge, KB eller sprint. Synd du ikke liker sykling, for det er GENIALT for å bevare styrke

http://www.schwarzenegger.com/fitness/post/best-damn-cardio-humanly-possible-in-15-minutes

Var det til meg? For jeg sykler milevis om dagen. Orker bare ikke mer :p

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...