Jump to content
IKEU

Romaskin-test

Recommended Posts

Siden jeg har en skade i kneet kan jeg derfor ikke løpe cooperen i år... På begrunn av dette skal jeg ta en annen test - romaskin-testen. Kravet er å ro 2000 meter på kortest mulig tid. Jeg prøvde meg på denne testen idag og resultatet ble 09:27 sekunder.

Er det noen som vet kravene for denne testen? Skal ha testen om to uker, lurer også om noen har tips til hvordan resultatet kan bli bedre, evt treningsopplegg.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Hva er alderen din og hvor mye veier du?

Selv ror jeg 2000-meteren på alt fra 7-7:30 minutt, kommer ann på dagsformen :)

Men så ror jeg hver dag da.

Vedrørende å forbedre tiden din er det bare en måte, og det er å ro masse! (y)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hva er alderen din og hvor mye veier du?

Selv ror jeg 2000-meteren på alt fra 7-7:30 minutt, kommer ann på dagsformen :)

Men så ror jeg hver dag da.

Vedrørende å forbedre tiden din er det bare en måte, og det er å ro masse! (y)

Du er vel i litt bedre form enn meg ja.. Jeg er 18 år, og veier 59 kg. Jeg ror så å si aldri, så ville se hvordan jeg lå an. Skal prøve å ro masse i fremtiden!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Beste tiden til kvinner på din alder og vekt ligger på 7:21, dette tallet er hentet fra Concept2 sin rankinger. (også kjent som "referanse" maskinen innen roing/konkurranseroing).

Så 9:27 er absolutt ikke dårlig utgangspunkt, da hadde du vært på rundt 300 plass på verdensbasis for kvinner på din alder og vekt.

Så bare stå på og ro mye... Hvis det er det du vil bli bedre på ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste tiden til kvinner på din alder og vekt ligger på 7:21, dette tallet er hentet fra Concept2 sin rankinger. (også kjent som "referanse" maskinen innen roing/konkurranseroing).

Så 9:27 er absolutt ikke dårlig utgangspunkt, da hadde du vært på rundt 300 plass på verdensbasis for kvinner på din alder og vekt.

Så bare stå på og ro mye... Hvis det er det du vil bli bedre på ;)

Det høres jo lovende ut! Men dette er altså en skoletest som vi får karakter på, vil gjerne ha en 6'er pga jeg hadde løpt det på en coopertest. Må derfor trene hardt disse to ukene. Ellers fikk jeg en åpenbaring at roing var en ganske gøy oppvarming, så kommer til å fortsette med dette! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

p.g.a. vekten min var knærne mine helt ødelagt og jeg sleit med å finne en måte å trene kondisjon på. Det begynte med sykling før jeg "fant" romaskinen som jeg elsker nå. Fant selv ut den beste måten og forbedre tiden på var å ro intervall.

Begynte selv med 4 x 500m, etter hvert ble det 4x4 min. Gikk fort ned til ca 7.30 på 2000m. Er selv 38 år og veier ca 100kg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
p.g.a. vekten min var knærne mine helt ødelagt og jeg sleit med å finne en måte å trene kondisjon på. Det begynte med sykling før jeg "fant" romaskinen som jeg elsker nå. Fant selv ut den beste måten og forbedre tiden på var å ro intervall.

Begynte selv med 4 x 500m, etter hvert ble det 4x4 min. Gikk fort ned til ca 7.30 på 2000m. Er selv 38 år og veier ca 100kg.

Og selvsagt en god del med teknikk om du ikke har rodd mye. Ta lange drag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Få god roteknikk før du ror for mye, vanskeligere å endre en teknikk etter at uvaner har satt seg i systemet.

Her er en grei video:

Hun gjør dog litt feil når hun er helt oppe til nytt rotak, foten/hælen skal hele tiden ha 100% kontakt med sparkeplaten slik at all kraft treffer platen fra hælen med en gang, juster enten vinkelen på platen, eller tøy slik at du får bedre leddutslag i ankelen.

Det er ekstremt mange fitnessfolk som ror på helt gal måte, og hvis de hadde fått spisset teknikken så kunne de fjernet en del sekunder på totaltiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Beste tiden til kvinner på din alder og vekt ligger på 7:21, dette tallet er hentet fra Concept2 sin rankinger. (også kjent som "referanse" maskinen innen roing/konkurranseroing).

Så 9:27 er absolutt ikke dårlig utgangspunkt, da hadde du vært på rundt 300 plass på verdensbasis for kvinner på din alder og vekt.

Så bare stå på og ro mye... Hvis det er det du vil bli bedre på ;)

Her er jeg ganske uenig. Vet med sikkerhet at de beste norske juniorene ror 2000m-romaskin på under 7:20. Jeg synes heller ikke 9:27 er en særlig bra tid, faktisk ganske dårlig. Det tilsvarer en hastighet på rundt 2:22/500m, det er noe alle klarer med minimalt med trening.

___

Dersom jeg var deg vill jeg ført fokusert på å forbedre teknikken. Tenk på at når du begynner taket er det beina som jobber, her ser jeg forferdelig mange som failer. Videre jobber du med ryggen, og til slutt armene. Veldig mange ror med armene gjennom hele taket, det er lite effektivt. De fleste er betydelig sterkere i bein og armer så du sparer mye tid om du klarer å bruke disse musklene mer effektivt. Siste delen av taket er det omvendt, her begynner du med armene som går ut først, fortsetter med ryggen og til slutt beina. Forsøk å ro så rett frem som mulig, slik at ikke energien forsvinner på veien. Et annet triks er å sette motstanden litt lavere, og heller ha høyere frekvens. Spesielt da du er jente og ikke veldig tung. Jeg vil tippe 4-6 kan være passelig motstand for deg. Sett den i alle fall ikke på 10(!).

Av økter som raskt vil få deg i bedre roform kan jeg anbefale:

1) 2-3x2000m, P=3-4min.

2) 3x6min, P=2min. De første 3 minuttene ror du middels hardt, de neste 2 ror du ganske hardt og det siste minuttet ror du nesten på maks. Denne økten er ganske fin for du lærer deg å holde igjen i starten. 2000m er en ganske tricky distanse. De første minuttene kjennes alt veldig lett, men derifra og inn er det et helvete. Forsøk derfor å holde igjen litt i starten, men ikke så mye at du taper for mye tid.

3) 4x1000m., P=2min. Ro ganske fort i 750m, og full spurt i 250m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
p.g.a. vekten min var knærne mine helt ødelagt og jeg sleit med å finne en måte å trene kondisjon på. Det begynte med sykling før jeg "fant" romaskinen som jeg elsker nå. Fant selv ut den beste måten og forbedre tiden på var å ro intervall.

Begynte selv med 4 x 500m, etter hvert ble det 4x4 min. Gikk fort ned til ca 7.30 på 2000m. Er selv 38 år og veier ca 100kg.

Såpass ja, det må jeg også klare! Oppdaget nylig at romaskinen var gøy og utfordrende. Jeg kan teste ut forskjellige intervallmetoder som både du har foreslått og andre på denne siden! Takk for innspill!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Få god roteknikk før du ror for mye, vanskeligere å endre en teknikk etter at uvaner har satt seg i systemet.

Her er en grei video:

Hun gjør dog litt feil når hun er helt oppe til nytt rotak, foten/hælen skal hele tiden ha 100% kontakt med sparkeplaten slik at all kraft treffer platen fra hælen med en gang, juster enten vinkelen på platen, eller tøy slik at du får bedre leddutslag i ankelen.

Det er ekstremt mange fitnessfolk som ror på helt gal måte, og hvis de hadde fått spisset teknikken så kunne de fjernet en del sekunder på totaltiden.

Veldig nyttig video! (Skjønner hva du mener med foten/hælen). Har sett gjennom filmen for å prøve å lære teknikken. Skal ta en økt idag og se om det blir noen forbedringer, takk!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Her er jeg ganske uenig. Vet med sikkerhet at de beste norske juniorene ror 2000m-romaskin på under 7:20. Jeg synes heller ikke 9:27 er en særlig bra tid, faktisk ganske dårlig. Det tilsvarer en hastighet på rundt 2:22/500m, det er noe alle klarer med minimalt med trening.

___

Dersom jeg var deg vill jeg ført fokusert på å forbedre teknikken. Tenk på at når du begynner taket er det beina som jobber, her ser jeg forferdelig mange som failer. Videre jobber du med ryggen, og til slutt armene. Veldig mange ror med armene gjennom hele taket, det er lite effektivt. De fleste er betydelig sterkere i bein og armer så du sparer mye tid om du klarer å bruke disse musklene mer effektivt. Siste delen av taket er det omvendt, her begynner du med armene som går ut først, fortsetter med ryggen og til slutt beina. Forsøk å ro så rett frem som mulig, slik at ikke energien forsvinner på veien. Et annet triks er å sette motstanden litt lavere, og heller ha høyere frekvens. Spesielt da du er jente og ikke veldig tung. Jeg vil tippe 4-6 kan være passelig motstand for deg. Sett den i alle fall ikke på 10(!).

Av økter som raskt vil få deg i bedre roform kan jeg anbefale:

1) 2-3x2000m, P=3-4min.

2) 3x6min, P=2min. De første 3 minuttene ror du middels hardt, de neste 2 ror du ganske hardt og det siste minuttet ror du nesten på maks. Denne økten er ganske fin for du lærer deg å holde igjen i starten. 2000m er en ganske tricky distanse. De første minuttene kjennes alt veldig lett, men derifra og inn er det et helvete. Forsøk derfor å holde igjen litt i starten, men ikke så mye at du taper for mye tid.

3) 4x1000m., P=2min. Ro ganske fort i 750m, og full spurt i 250m.

Har som sagt rodd veldig lite, derfor kan det godt hende at jeg brukte armene mest på den testen jeg tok. Har sett på en video (innlegg over) for hvordan man skal ro, og tror jeg skjønner tegninga. Skal ta en økt idag, og da kan jeg gjøre som du sier; sette på 4-6 i motstand. Takk for de forskjellige intervalløktene du la til her, skal teste dem ut! Gøy å kunne variere litt og ikke bare ro i samme lengde hele tiden :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg er helt fersk i ro-gamet, men når dere snakker om tid på f.eks. 2000 m, er ikke dette avhengig av motstand?

Høyere motstand betyr som regel høyere fart.

Sammenlikn det med tungt gir på sykkel.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noen forslag til hva som kan være galt? Rodde 45 min. i dag. Maskinen (første gang jeg tok den i bruk) påstod jeg ikke kom mer enn 1800 meter. Hastighet på 500 meter kom aldri lenger ned enn 8 minutter. Kan UMULIG være riktig, selv om jeg aldri har rodd før. Jeg er i grei form, så tviler på at det er der feilen er. Snakk om en Casall R600.

Eller er det kanskje teknikk/armstyrke det er noe i veien med? Hehe.

Lå på ca 30 STM, motstandsnivå 2-3 av 16 mulige.

Forslag?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...