Jump to content
camla89

Kreatin - utgått på dato, funker det?

Recommended Posts

Hei!

Jeg har hatt en lang periode uten så mye ordentlig trening og uten kosttilskudd. Jeg fant frem kreatinet mitt men det gikk ut på dato august 2013 :( Mitt spm er som følger: kan man fortsatt bruke det? Eller "funker" det ikke lenger?

Fortsetter under...

Det er uansett kreatin, det koster 99,- for et halv kilo med monohydrat - hvorfor ikke bare kjøpe en ny en?

Med den holdningen der kommer man seg ikke langt i livet =D

Jeg er helt enig med Aurelius over her, men om det skulle vært noe annet som har gått ut på dato som du ikke er sikker på, hvorfor risikere å bli dårlig istedenfor å bruke 99,- :)

Dem som er milliardærer her i livet ble nok ikke det fordi dem unnlot å erstatte en utgått vare på kjøkkenet sitt ;)

Annonse

hehe, selvfølgelig kan jeg kjøpe nytt, men jeg har to uåpnede poser liggende så om det ikke er noe krise at de er gått ut på dato så hadde det vært fint å få brukt de :p

Hvor lenge over dato er det trygt å bruke? Fant en uåpnet boks med monohydrat som gikk ut i (best før) april 2013 (produsert 2011), oppbevart mørk og på rundt 20 grader. Fortsatt innafor?

Vil tro mye av datostemplingen på sånne tørrvarer har med endring/forringing av farge og kosistens, og ikke så mye på selve kvaliteten. Denne hadde blitt litt hard, men ble rask til pulver igjen når jeg hakka.

Den 6/5/2016 at 13.11, Andy skrev:

Hvor lenge over dato er det trygt å bruke? Fant en uåpnet boks med monohydrat som gikk ut i (best før) april 2013 (produsert 2011), oppbevart mørk og på rundt 20 grader. Fortsatt innafor?

Vil tro mye av datostemplingen på sånne tørrvarer har med endring/forringing av farge og kosistens, og ikke så mye på selve kvaliteten. Denne hadde blitt litt hard, men ble rask til pulver igjen når jeg hakka.

Er det uåpnet går det sannsynligvis greit i forhold til om du blir syk - hvis det inneholler fettstoffer kan de harskne, men det smaker du lett. Næringsverdi kan også bli dårligere, kommer an på hvor mye det har oxydert - altså om det kan komme luft inn i pose/boks. Personlig hadde jeg neppe hivd innpå tre år gammelt pulver, medmindre jeg stod på innlandsisen og det ikke var annen mat. Kjøp ny, du, eller et par tre tunbokser om du synes pulver er for dyrt. De holder lenge og ;-)