Gå til innhold

Kreatin - utgått på dato, funker det?


camla89

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

  • 2 år senere...

Hvor lenge over dato er det trygt å bruke? Fant en uåpnet boks med monohydrat som gikk ut i (best før) april 2013 (produsert 2011), oppbevart mørk og på rundt 20 grader. Fortsatt innafor?

Vil tro mye av datostemplingen på sånne tørrvarer har med endring/forringing av farge og kosistens, og ikke så mye på selve kvaliteten. Denne hadde blitt litt hard, men ble rask til pulver igjen når jeg hakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Den 6/5/2016 at 13.11, Andy skrev:

Hvor lenge over dato er det trygt å bruke? Fant en uåpnet boks med monohydrat som gikk ut i (best før) april 2013 (produsert 2011), oppbevart mørk og på rundt 20 grader. Fortsatt innafor?

Vil tro mye av datostemplingen på sånne tørrvarer har med endring/forringing av farge og kosistens, og ikke så mye på selve kvaliteten. Denne hadde blitt litt hard, men ble rask til pulver igjen når jeg hakka.

Er det uåpnet går det sannsynligvis greit i forhold til om du blir syk - hvis det inneholler fettstoffer kan de harskne, men det smaker du lett. Næringsverdi kan også bli dårligere, kommer an på hvor mye det har oxydert - altså om det kan komme luft inn i pose/boks. Personlig hadde jeg neppe hivd innpå tre år gammelt pulver, medmindre jeg stod på innlandsisen og det ikke var annen mat. Kjøp ny, du, eller et par tre tunbokser om du synes pulver er for dyrt. De holder lenge og ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...