Gå til innhold

Kritikk av dagens treningskultur


Cazorla

Anbefalte innlegg

Trådens utvikling tatt i betraktning så er det kanskje den minst brannfaklete brannfakkelen jeg har sett på en god stund. :p

Jeg bomma kraftig med den ja :D. Håpte på å være litt provoserende, men det ble for tamt! All I got was likes :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange, som mosjonerer for helsen, trener styrke over 1 time 3 ganger pr. uke? Er det denne gruppen, som er målet for "kritikk av dagens treningskultur"? Hva er "dagens treningskultur"?

Skjønner ikke helt hvem eller hva denne tråden er kritikk av?

Ser at spissformuleringen vedr. "sykelighet" er debattert og moderert, men:

Jeg appellerer til de som ikke er bevisst på den tankegangen, og trener en overdreven mengde for alle de gale motivene. Hovedhensikten med tråden er å gjøre folk bevisste, og å definere grensen for hva som gir en helsemessig gevinst rent fysisk.

At man trener noe mer enn minimum anbefalt vil vel ikke nødvendigvis være negativt (uansett bevissthetsnivå vedr. av hvilke grunner man gjør det) At man ikke oppnår noen videre større helsemessig gevinst, betyr ikke at man da får en negativ gevinst......?

Hva er: "alle de gale motivene"? Og hva har bevissthet rundt motivene å si for om der er "gale" eller "riktige".

Man kan vel godt ha en bevissthet rundt trening og hvorfor man gjør det, og samtidig ha et så overdrevent fokus på det at det blir "sykelig" eller i retning av ortoreksi?

Bra innlegg - og det er ikke mitt å svare på - men jeg gjør det likevel.

:)

Det finnes en uendelige mange saker og ting en kan bruke tiden sin på - og som vi jo alle vet - vår tid er tildelt og den knappeste ressursen vi har. Dermed blir det viktig, ihvertfall bør det være viktig, hva vi fyller tiden vår med. Mange unnskylder seg med å ha det for travelt til å få tid til å trene, men det er de i andre enden av skalaen som er skyteskive for trådstarters kritikk. Om du trener for å oppnå idrettslige mål, så er du unnskyldt - toppidrett har aldri vært sunt likevel... Men om du "trener for å bli deiligst mulig naken", så er det ganske sikkert slik at det er begrenset hvor mye tid det er formålstjenlig å bruke. Tiden noen, i følge trådstarter, bruker - relatert til det uttalte målet - står ikke i forhold til gevinsten de oppnår. Det som angripes er ikke de 7 første timene de har satt av til måloppnåelse per uke - de kan være vel anvendt - men de 10 neste timene. (Sånn omtrentlig)

Og trådstarter har helt sikkert rett! Om en betrakter tid brukt i forhold til det uttalte mål isolert sett, så tror jeg det er vanskelig å argumenter mot trådstarters tankerekke. Det som imidlertid må tas med i ligningen, er den opplevde økning i livskvalitet selve aktiviteten trening gir for mange. På det punktet har Cazorla blitt korrigert og arrestert av flere - og det tror jeg han har innsett var velfortjent kritikk. Derfor er det nok heller slik at de fleste som trener mer enn 7 timer i uken - uten å ha et mål om å vinne pokaler av den grunn - både har et (mer eller mindre) uttalt mål med det de holder på med og som dermed kan forklare hvorfor de trener som de gjør, men som også opplever glede og velvære med selve aktiviteten.

Så finnes det selvfølgelig noen av dem som ikke har skjønt de grunnleggende forholdene mellom trening og treningsgevinst - og som derfor trener langt mer enn nødvendig, uten at de egentlig liker det, men som tror at innsatsen vil gi dem super-resultater. De er nok ikke syke mange av dem heller - de har bare ikke den nødvendige kunnskapen. La oss håpe de melder seg inn på fitnessbloggen og kan ta del i det gode fellesskap, søke kunnskap, dele inspirasjon og finne mål for videre trening.

Skivebommen er å påstå at dagens treningskultur er preget av denne sistnevnte gruppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den sistnevnte gruppen, er altså den gruppen som pga. mangelfull kunnskap, trener mer en det som er nødvendig ift. målsetningen? Og hvor målsetningen er helsegevinst?

Den gruppen hvor målsetningen er mer rent estetisk, har "gal" målsetning?, eller er tidsbruken det essensielle her?

Man kan trene for "gale" motiver, bare man ikke bruker uhensiktsmessig mye tid på det?

Jepp - den gruppen som ikke liker selve aktiviteten "å trene", men som likevel trener mer enn nødvendig i forhold til å nå sine mål - de er, bare sjelden sykelig, men har oftest bare mangelfulle kunnskaper. Jeg opplever at det er disse som står igjen som representative for trådstarters beskrivelse av dagens treningskultur. Jeg mener det er skivebom, fordi disse er i et klart mindretall. (min påstand).

Etter min mening er det viktig å ha et mål for treningen, men om det er for å nå idrettslige mål, oppnå helsegevinster eller bare se mer deilig ut naken, så er det egentlig opp til hver enkelt og det ene er like så bra som det andre. Utfordringen er å få selve treningen til å passe sånn noenlunde i forhold til målsetningen - og dessuten - ha det trivelig med det en holder på med!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...