Gå til innhold

Kritikk av dagens treningskultur


Cazorla

Anbefalte innlegg

Liker alle de tre innleggene over, fordi de viser forskjellige sider av samme sak. Jeg er naturligvis mest enig med Keegil. Jeg synes at dersom trening skal sees på som avkobling, så må det sidestilles med annen form for avkobling. Om en trener to timer om dagen, så ser TV to timer om dagen, og surfer på nettet en time, så gjenstår det knapt en time til å dyrke en aktivitet med læringseffekt. Jeg er personlig veldig på det at alt jeg bruker mye tid på, skal ha en klar definert funksjon. Derfor ser jeg ikke på TV-serier flere timer i strekk, konsumerer underholdning på nettet flere timer i strekk osv. Jeg trener heller ikke 7 timer ekstra i uka i forhold til det jeg har en helsemessig gevinst av.

Som Keegil sier, så utgjør det en hel time hver dag. På den siden forstår jeg også deres argument, fordi det er utrolig mange som velger å bruke den ene timen på f. eks. å sove lenger, eller som nevnt spille World of Warcraft eller et annet nettspill. I forhold til det, virker ikke trening å være et på nært like farlig utgangspunkt. Jeg bekymrer meg imidlertid om at den skal konsumere så mye tid i uka. Om det er snakk om 14 timer, er det veldig vanskelig for meg å se hvordan livet ikke blir veldig ensrettet mot trening, på samme måte at hvis en spiller WoW hele 14 timer i uka, så handler mye av hverdagen hans om å faktisk tenke på World of Warcraft og ikke annet. :(

men folk må få lov til å tennke på hva de ønsker så mange timer av dagen som de ønsker. Ikke alle har et behov for å "dyrke en aktivitet med læringseffekt" (slevom det også kan diskuteres at trening gir læringseffekt, men en annen diskusjon).

Vi har faktisk den luksesen at vi kan velge hva vi vil bruke fritiden vi vil på. Ikke alle har behov for å bli lærdest mulig, kunne flest spårk eller ferdigheter. Respekter ulikhetene våres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke folk gjøre hva de vil for moro/selvrealisering/utvikling i 7 timer i uka? spill wow så mye du måtte orke så lenge du betaler skatt, ikke plager andre og jeg ikke må betale for at du havner på sykehuset grunnet livsstilen din.

Klart de kan det, men det er ikke noe utgangspunkt for en diskusjon. Poenget mitt er at hvis man tenker grundig over det, så er de aller fleste langt unna å refleksivt vise den respekten man ønsker for sine egne lidenskaper overfor andres lidenskaper – dette gjelder like fullt meg selv. Det eneste som gjør at det Cazorla tar opp blir så betent her inne, er at det handler om trening. Det har ingenting å gjøre med aktiviteter som på generell basis opptar mer enn en (subjektivt definert) hensiktsmessig mengde tid. Det var det jeg forsøkte å få frem med sammenligningen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Keegil, dette har jeg nettopp funnet ut at jeg lenge har lurt på (paradoksalt, ikke sant?), men er mannen på bildet deg? :p

Angående siste vending i diskusjonen, så har du Ulrik, rett. Det er ingen som kan diktere hva du gjør på fritida. Men det var jo det programlederne i P3 smått siktet til, at et så ensrettet liv der alt bare går på å raffinere det som allerede er, gjør en nødvendigvis til en mer ensidig og kjedelig (?) person. Nå blir heldigvis ikke all tiden brukt på trening uansett hvordan en snur og vender på det, så en har fremdeles tid til annet som farger sjela.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående siste vending i diskusjonen, så har du Ulrik, rett.

Jeg liker å se på meg selv som den rebelske dukka som hopper opp og biter puppetmastern i fingern.

the-godfather-wallpaper-5.jpg

Det er ingen som kan diktere hva du gjør på fritida. Men det var jo det programlederne i P3 smått siktet til, at et så ensrettet liv der alt bare går på å raffinere det som allerede er, gjør en nødvendigvis til en mer ensidig og kjedelig (?) person. Nå blir heldigvis ikke all tiden brukt på trening uansett hvordan en snur og vender på det, så en har fremdeles tid til annet som farger sjela.

FORTSATT så skjønner du ikke at utseende ikke er det ultimate målet med å trene for mange! Jeg kan forstå at P3 ikke har innsikten til å skjønne at prestasjon ikke er en faktor, men nå burde hvertfall DU skjønne det.

Om min lidenskap for å kunne balansere på en arm gjør meg kjedlig for deg eller P3, so be it, men ikke vri det til at det er mindre verd enn noe annet jeg heller burde brukt tida eller energien min på.

Får jeg rett igjen o dommer av denne diskjusjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Trening er en simpel aktivitet om du ser bort i fra den evige vandringen mot perfekt teknikk. Jeg som elsker trening, er også i stand til å se det. Om du verdsetter det å flekse foran speilet, skal jeg ikke dømme.. vel, jeg dømmer, men ikke fordømmer. :p Ta det med en smule humor. Vi er alle ulike, men visse ting er mer konstruktive å tilbringe tiden på enn andre. Med mindre du er blottet for ambisjoner og lever totalt hakuna matata. Det er min mening, men gjør meg ingenting at andre stiller seg uenig. Tror fløyta er blåst, ballen død og laget på vei ut i garderoben. Jeg tar iallefall kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Trening er en simpel aktivitet om du ser bort i fra den evige vandringen mot perfekt teknikk. Jeg som elsker trening, er også i stand til å se det. Om du verdsetter det å flekse foran speilet, skal jeg ikke dømme.. vel, jeg dømmer, men ikke fordømmer. :p Ta det med en smule humor. Vi er alle ulike, men visse ting er mer konstruktive å tilbringe tiden på enn andre. Med mindre du er blottet for ambisjoner og lever totalt hakuna matata. Det er min mening, men gjør meg ingenting at andre stiller seg uenig. Tror fløyta er blåst, ballen død og laget på vei ut i garderoben. Jeg tar iallefall kveld!

Nei nå ble det interessant! For nå sa du jo direkte du du har sakt inndirekte hele tida:

At trening KUN handler om det jævla speilet. DET GJØRE IKKE DET. Ikke litt en gang. Finnes det ikke flere måter å øke prestasjon på enn å perfeksjonere teknikk? Da må faktisk du lese litt mer om alle veier trening kan tas.

Og vær så snill og ikke tving dit snevre syn på trening over på andre og hvertfall ikke presenter det som fakta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår ikke helt problemstillingen her, men mulig jeg har gått glipp av noe vesentlig. Når det gjelder avhengighet, vi har en mal for dette, og det er en sykdomstilstand. Det er problematisk, men er det det vi snakker om her? I så fall har man havnet på feil sti her.

Videre, nå har antall timer fått veldig mye oppmerksomhet, og det skyldes TS selv. Uansett, syv timer med trening i uken er alt for mye hvis man bare skal dekke begrepet god helse, man klarer seg med langt mindre. Jeg forstår heller ikke hvorfor det skal være "sløsing" med tiden å trene utover disse timene, eller det å spille. Enn så lenge det ikke er problematisk for den personen det gjelder, innenfor malen. Finnes det noe som er bedre å bruke fritiden sin på, enn noe annet? Diverse data spill blir jo ofte brukt som et skrekkeksempel, men er det så mye bedre å bruke tiden sin på å samle på frimerker, eller lese diverse bøker?

Det er også ytterst strevsomt å skulle helle tiden fylle livet sitt med "Foucault" kapital. Det er unødvendig sløsing av tid å bruke tiden sin på noe som kunne blitt skrevet på en side, men på grunn av akademiske (høystatus) kulturen er formulert på en slik måte at egentlig ingen skjønner hva han mener. Jaja, en liten avsporing. Samtidig, det at noen trener for å bli mest mulig sexy er lett overførbart til de eldre greske, tyske og franske filosofene. Hvor mye av sin tid brukte ikke de for å få sine studenter til sengs med intellektets kraft, og hovere over sine egne ordsammensetninger? Det er ikke alle som kan, eller orker å velge den strategien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik Sukk, må vi virkelig gå på overtid? Et tungefjes og en oppfordring om å ta ting med humor, betyr at det ikke skal bli tatt bokstavlig. Såklart finnes det andre mål med trening enn å se seg selv i speilet, det var du som tidligere nevnte at trening var avkobling, og at mange hadde trent 6 ganger i uka selv uten helsegevinst, bare for å oppfylle "bro code". Det var et humoristisk stikk imot det.

Calisthenics, plyometri, turn, parkour, dans etc. er alle retninger trening kan ta, men tilbringer du da samme tid på vanlig styrketrening og legger til dobbel trening spesialisert mot dette, eller forsøker du å endre treningsmønsteret ditt noe? Prøv å ikke bite av meg hånda når jeg er trøtt og klar til å ta en god natts søvn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik Sukk, må vi virkelig gå på overtid? Et tungefjes og en oppfordring om å ta ting med humor, betyr at det ikke skal bli tatt bokstavlig. Såklart finnes det andre mål med trening enn å se seg selv i speilet, det var du som tidligere nevnte at trening var avkobling, og at mange hadde trent 6 ganger i uka selv uten helsegevinst, bare for å oppfylle "bro code". Det var et humoristisk stikk imot det.

Calisthenics, plyometri, turn, parkour, dans etc. er alle retninger trening kan ta, men tilbringer du da samme tid på vanlig styrketrening og legger til dobbel trening spesialisert mot dette, eller forsøker du å endre treningsmønsteret ditt noe? Prøv å ikke bite av meg hånda når jeg er trøtt og klar til å ta en god natts søvn. :)

Når du først har gitt meg blod på tann tar jeg hele armen.

Tror du har skjønt poenget mitt.

Sov optimalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk legger litt for mye i det å bruke en spissformulering. Det må gå an å si noe med glimt i øyet, uten å bli anklaget for å leke Gud og psykolog, og hva det enn måtte være. Virker som om noen folk er totalt fremmed for argumentasjonsteknikker. Da vil jeg oppfordre til å sette seg litt inn i dem, fordi det kan hjelpe en å vinne brorparten av argumenter. Slike teknikker kan også misbrukes, ved at du kan vinne et argument mot en som har en sterkere sak enn deg. Advokater er mestre i argumentasjonsteknikk, på godt og vondt. Personlig bruker jeg dem bare for å stimulere en diskusjon i en ønsket positiv retning, og holder meg f. eks. helt unna hersketeknikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I det hele, mest sannsynligvis ikke. Det var fordi jeg brukte en for sterk spissformulering. Den tar jeg på min kappe. Andre ganger igjen, fungerer det veldig bra. Og selv med en så krass spissformulering, så var det noen som hevet seg over den, overbeviste seg selv at de skulle vinne over meg med solide argumenter, og da fikk vi et par gullfine innlegg som står for hele trådens verdi. Jeg er villig til å motta en del tyn, så lenge det står igjen et par innlegg som det ryker kvalitet av. De hadde jeg neppe fått sporet opp, uten bruk av en slik spissformulering, fordi ingen hadde blitt motivert nok til å ta initiativet. Skjønner du hvordan teknikken fungerer nå? :) For å ta en analogi til en Star-Tour reklame, "it's not the days that leisurely pass by, but the days you remember".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk legger litt for mye i det å bruke en spissformulering. Det må gå an å si noe med glimt i øyet, uten å bli anklaget for å leke Gud og psykolog, og hva det enn måtte være. Virker som om noen folk er totalt fremmed for argumentasjonsteknikker. Da vil jeg oppfordre til å sette seg litt inn i dem, fordi det kan hjelpe en å vinne brorparten av argumenter. Slike teknikker kan også misbrukes, ved at du kan vinne et argument mot en som har en sterkere sak enn deg. Advokater er mestre i argumentasjonsteknikk, på godt og vondt. Personlig bruker jeg dem bare for å stimulere en diskusjon i en ønsket positiv retning, og holder meg f. eks. helt unna hersketeknikker.

Du kan nok bli en god advokat. Men om målet er å vinne diskjoner på mofo, hvorfor bruker du fitnessbloggen som arena? Det finnes nok andre arenaer som er bedre egna. Jeg ble ikke med i denne diskusjonen for å vinne noe som helst, men for å ytre min mening om temaet.

Du bruker hesrsketeknikker hele veien som provoserer derfor ble debatten som den ble. Desverre ble også poenget borte som for min del var at trening ikke bare er noe som bør optimaliseres for helse/utseende, men faktisk er en morsom hobby i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele, mest sannsynligvis ikke.

Bra - da har du kanskje lært noe nyttig som gjør at du neste gang vil velge å ordlegge deg mer i tråd med det nivå du ønsker deg å få svar tilbake.

ISkjønner du hvordan teknikken fungerer nå? :)

Ehh... Ja? Men bare det at du stiller meg det spørsmålet får meg til å tvile på om du helt gjør det selv.

Det du er sitert på øverst i posten her, er det du bør ta med deg videre.

Eller var spørsmålet kun ment som et litt keitete forsøk på å anvende en velkjent hersketeknikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det hele, mest sannsynligvis ikke. Det var fordi jeg brukte en for sterk spissformulering. Den tar jeg på min kappe. Andre ganger igjen, fungerer det veldig bra. Og selv med en så krass spissformulering, så var det noen som hevet seg over den, overbeviste seg selv at de skulle vinne over meg med solide argumenter, og da fikk vi et par gullfine innlegg som står for hele trådens verdi. Jeg er villig til å motta en del tyn, så lenge det står igjen et par innlegg som det ryker kvalitet av. De hadde jeg neppe fått sporet opp, uten bruk av en slik spissformulering, fordi ingen hadde blitt motivert nok til å ta initiativet. Skjønner du hvordan teknikken fungerer nå? :) For å ta en analogi til en Star-Tour reklame, "it's not the days that leisurely pass by, but the days you remember".

Og det gjør deg til folkets ydmyke framtvinger av indre tanker og refleksjon? Det er denne holdningen som gjør deg kvalm. Ikke bare spissformuleringen din.

Ulrik over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det var genuin nysgjerrighet. :p Av og til når en deflekterer budskapet selv om det har blitt gjentatt, er det fordi det har blitt formulert uklart enten generelt eller i forhold til din måte å tenke på. Det var ikke for å stille tvil til din intelligens, men for å spørre om jeg skulle ordlegge meg annerledes.

Og ja, jeg kommer neppe til å bruke ordet sykelig igjen i den sammenhengen, så læring anerkjenner jeg at det har vært. :) I tillegg til gode saklige innlegg fra blant andre eirich og Keegil.

Nå skal det også sies at jeg ikke forutså noen sterk utvikling innenfor diskusjonens emne etter at jeg gikk ut med at det var brukt en smått manipulerende argumentasjonsteknikk, ettersom jeg følte at tråden allerede da på første side hadde gitt meg tilfredstillende refleksjon rundt temaet. At jeg sitter her og diskuterer nå, er bare motivert av det andre temaet i denne tråden - retorikk.

Ulrik Særlig ydmyk er metoden ikke. Den baserer seg jo på en viss skepsis til at flesteparten av folk trenger en dytt for å prestere. At det er en grunn til at aviser driver med sensasjonsoverskrifter osv. Personlig leser jeg faktisk oftere VG og Dagbladet, enn Aftenposten, enda så faktaorientert og glad jeg er over objektiv vinkling i nyhetsbildet. Det er fordi jeg blir mer engasjert i nyhetene. Jeg tror at verden er fylt med spissformuleringer, enten bevisst eller ubevisst. At det faktum at jeg er ærlig om bruken av det, gjør meg til en kvalm person for deg, får stå på din egen regning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jeg sitter her og diskuterer nå, er bare motivert av det andre temaet i denne tråden - retorikk.

Og det er kanskje på det feltet du har mest å vinne på å legge deg i hardtrening?

Gjerne flere timer hver dag, men unngå nå for all det at du blir sykelig opptatt av det retoriske.

Da blir du fort stemplet av en eller annen besserwisser.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...