Gå til innhold

Kritikk av dagens treningskultur


Cazorla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tror vi er (overraskende!) enig i diskusjonens kjerne, men er fortsatt litt kritisk til strategien din. Du skaper en debatt og engasjement, for all del. Men mye sentreres rundt andre ting enn sakens kjerne og skaper støy og trekker oppmerksomhet bort fra temaet. Det er jo uheldig, og man risikerer å gå glipp av gode poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er lov å være uenig i. :p Jeg bruker den fordi jeg jevnt over får masse engasjement, og blant det engasjementet dukker det opp folk som virkelig kan argumentere godt for seg. Både jeg og alle andre som er i tråden står i fare for å bli blåst av banen med et bunnsolid argument fra lurifaksen som tenner på alle plugger og banker i bordet med et rått A4-dokument. Sånt digger jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke spesielt imponert over førstepost igrunn. Det tar utgangspunkt i å vite hva hver fordeling gir deg av nødvendige stimuleringer i løpet av en dag, men hva som stimulerer hver enkelt er jo helt forskjellig. Et eksempel: Arbeidsdagen kan stimulere både fysisk aktivitet, en ny hobby/kunnskap sosial omgang og fritidsaktivitet for den saks skyld. Det jeg mener er at du tar et utgangspunkt og skyter skikkelig i mørket. Du skriver som om majoriteten i befolkningen har like utgangspunkt og behov, (siden du eksluderer fitness og idrettsutøvere) og det kunne jo ikke vært lenger fra sannheten. Jeg er litt usikker på om du prøver å skape en retningslinje som er smart å følge, men det kan se slik ut, og det er ganske fåfengt nettopp på grunn av at alle er forskjellige. Vi er alle syke på en eller annen måte. Ikke noe imot deg, men innlegget var for min del ganske verdiløst.

Ganske fantastisk å komme med at det du mener er for mye trening er en uting, det er tross alt bedre enn dårlig form/overvekt og det det måtte innebære. Jeg skjønner poenget, for all del, balanse er fint, men det du kommer med her tilfører ingenting nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forstått kritikken om det var snakk om en nedre grense. F. eks. ville det vært rart for meg å påpeke at en som jobbet fysisk hele dagen, måtte ha 6 til 7 timer med trening i uka, og ikke mindre. Å sette en øvre grense for hva moderat treningsmengde er, synes jeg imidlertid er helt greit. Moderat treningsmengde er et fullkroppsprogram tre ganger i uka, fordi det er gunstig med tanke på restitusjon-superkompensasjon. Det er like effektivt som en 6-dagers splitt til å bygge styrke, med forbehold om at sistnevnte er bedre til å forme spesifikke deler av kroppen og legge inn mengde for å få volum. Å trene fullkropp oftere enn dette, fører bare til underskudd. Det å trene uten særlig fokus på kontinuitet handler mer om mosjon enn å trene med progresjon pekende oppover. Så i prinsippet sier jeg bare, med mindre du skal konkurrere i bodybuilding, så får du en bra atletisk kropp av fullkropp også, og kan styre unna et svært lite fleksibelt 6-dagers splittprogram. Da trener du heller ikke mer enn 7 timer i uka, fordi det er sånn et fullkroppsprogram er lagt opp med tanke på arbeidsmengde. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forstått kritikken om det var snakk om en nedre grense. F. eks. ville det vært rart for meg å påpeke at en som jobbet fysisk hele dagen, måtte ha 6 til 7 timer med trening i uka, og ikke mindre. Å sette en øvre grense for hva moderat treningsmengde er, synes jeg imidlertid er helt greit. Moderat treningsmengde er et fullkroppsprogram tre ganger i uka, fordi det er gunstig med tanke på restitusjon-superkompensasjon. Det er like effektivt som en 6-dagers splitt til å bygge styrke. Å trene fullkropp oftere enn dette, fører bare til underskudd. Det å trene uten særlig fokus på kontinuitet handler mer om mosjon enn å trene med progresjon pekende oppover. Så i prinsippet sier jeg bare, med mindre du skal konkurrere i bodybuilding, så får du en bra atletisk kropp av fullkropp også, og kan styre unna et svært lite fleksibelt 6-dagers splittprogram. Da trener du heller ikke mer enn 7 timer i uka, fordi det er sånn et fullkroppsprogram er lagt opp med tanke på arbeidsmengde. :)

Godt sagt, så lenge vi snakker om å trene smart og ikke bastant påpeke at 6 dager i uka er sykt er jeg helt enig. Men for mange handler det like mye om interesse og en rekke andre faktorer, ikke nødvendigvis kun å bruke minst mulig tid og være mest mulig effektiv for å stimulere seg perfekt på alle andre områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

?..men for de fleste, så håper jeg at diskusjonen har åpnet for et mer nyansert syn på et viktig emne. :)

Tja, si det?

Jeg føler ikke at jeg har fått et mer nyansert syn på emnet, men kanskje noen andre har fått det? Som for en del andre her, så er det eirich sitt innlegg som for meg oppleves som rosinen i en ellers ganske så mager pølse...Å fremprovosere debatt kan være moro - og tidvis givende for alle parter, men da må nok vinklingen på tema gjøres med større finesse enn å hevde at folk som trener mer enn ett par ganger i uken er syke.

Tenker jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexern Neida, og nå skal ikke jeg være den som dikterer at 7 timer i uken er grensen for hva en skal kunne bruke på en enkelt fritidsaktivitet. Slik fungerer det ikke. Imidlertid tror jeg at de fleste setter resultatene de får i høysetet, og da er det viktig å få fram et skille at du enten: a) trener fullkropp 3 ganger i uken for å få best mulig styrkeutvikling og en superbra kropp, B) trener 6 ganger i uken for å kunne ta det lille skrittet ekstra og tilnærme deg konkurranseform. Sistnevne forplikter deg i så mye større grad til å legge livet rundt trening, og du mister fort perspektivet på andre ting. Det er ikke intensjonen til de som starter å trene styrke, men er en nøye gjennomtenkt vurdering en gjør etter å ha kommet godt inn i treningsmiljøet. Vil jeg ofre av andre interesser for å dyrke det jeg liker best, enda mer? Å trene splitt uregelmessig, to dager her og to dager der, tror jeg de fleste kan enes om at er ganske ineffektivt.

Linjemannen Poenget med en spissformulering var å lokke frem et klasse argument som eirich sitt. Dette er et forum. Det er ikke meningen at jeg skal stå og preke ovenfor en lytthør forsamling til evig tid. At tråden ikke er nyansert fordi noen andre fikk det beste ordet, er jeg dypt uenig i. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linjemannen Poenget med en spissformulering var å lokke frem et klasse argument som eirich sitt. Dette er et forum. Det er ikke meningen at jeg skal stå og preke ovenfor en lytthør forsamling til evig tid. At tråden ikke er nyansert fordi noen andre fikk det beste ordet, er jeg dypt uenig i. :p

Jeg vet at det er et forum.

:) :) :)

Tråden er nyansert, mange har kommet til orde. Enig. Men jeg tror altså ikke at så mange har fått et mer nyansert syn på det temaet du synes er så viktig. Men jeg vet ikke - så jeg lar egentlig bare spørsmålet henge i luften og så kan de jo melde i fra her i tråden de som eventuelt har fått et mer nyansert syn på tema.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg fikk ut av denne diskusjonen var høyt blodtrykk av førsteposten og en nestenulykke når mammas (uuuuutsøkte) koteletter prøvde å komme opp igjen på grunn av et sett med magikerassosiasjoner kvalmere enn det meste jeg har sett. Synes for øvrig taktikken din er rimelig skivebom. La meg skissere:

- Du åpner med en påstand du vet alle (med grunn) vil reagere på

- Folk bruker sin tid (som du er så opptatt av at de skal bruke til selvutvikling) på å forklare det åpenbare

- Du avslører deg som magiker med briotryllestav og sier du har klart å skape presedens, ny innsikt og kunnskap

- Folk river seg i håret fordi di har kasta bort tid på noe alle er enige om.

MEN om du var ute på rent trolletokt: Hatten av, da fungerer taktikken din utmerket.

(Med forbehold om skrivefeilfunk pga mobilinnlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole-Mats, Ettersom du jobber innenfor helsevesen, valgte jeg å sende deg en PM. (y)

Sett fra et samfunnsprespektiv, er det ikke en totalt villedende påstand å si at treningsmanien som utfolder seg blant ungdom i dag, begynner å nærme seg et sykelig nivå. Om en har såpass takhøyde, vil en gå over og anskue argumentene som blir fremstilt på en mer nøytral måte. Da oppstår motargumenter og nye sider av saken. En viktig sak kan aldri belyses nok ganger, og om en velger å bruke spissformuleringer for å få opp engasjementet rundt den, synes jeg ikke det er det mest skitne trikset i boka. Langt i fra.

Jeg skrev innlegget på Fitnessbloggen til dels fordi jeg ser at splittprogram ofte blir anbefalt til nybegynnere som ønsker å bli store. Da antar jeg at det kommer fra personer som selv driver med veldig store mengder styrketrening i hverdagen, og håper å kunne nå ut til begge grupperinger. Det er ikke sagt at vedkommende må endre mening, da mengden trening kan være en fullt overveid ting, men for noen vil jeg også håpe at de ser at de egentlig ikke har noe langsiktig formål med mengden trening de gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orker ikke lese disse to sidene med tekstfest men kan si som så at jeg blir deprimert og slapp om jeg ikke trener. I tillegg til å se bedre ut og være et mer robust individ* har jeg det bedre med meg selv grunnet treningens positive effekter på humør.

*Har blitt reddet i ulykker mer enn en gang grunnet uknuselighet som følge av årevis med styrketrening

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett fra et samfunnsprespektiv, er det ikke en totalt villedende påstand å si at treningsmanien som utfolder seg blant ungdom i dag, begynner å nærme seg et sykelig nivå.

Fra et samfunnsperspektiv synes jeg inaktiviteten blant ungdom er betydelig skumlere, rett og slett fordi den er så enormt mye større i omfang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sykelig å sjå på TV kvar dag?

Problemet med sensasjonsinnlegg er at du går glipp av den verkelege diskusjonen, men i staden for ender opp i ein metadiskusjon om det å diskutere. Eg gidda ikkje lese og svare når du bevisst kjem med provoserande kommentarar i førstepost, for så å trekke dei tilbake litt seinare. Det fører til ein uryddig og rotete tråd.

Alt med måte her i livet, men om folk synest det er moro å trene 4-5-6-7 dagar i veka, så kjør på. I verste fall bidreg du til å halde kroppen sterk, frisk og funksjonell. Det finnes alltid dei som tar ein hobby til det ekstreme, men kven er du å seie at det er negativt, og noko som er til hinder for personleg utvikling? Kva no det måtte vere. Eg har ein ganske enkel livsfilosofi: Bruk tida her i livet på det du vil og det du interesserer deg for. Drit i om samfunnet, ekspertane og statistikkane seier at du bør bruke maks så mange timar på den aktiviteten. Gjer det som gjer deg lukkeleg og glad i livet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev innlegget på Fitnessbloggen til dels fordi jeg ser at splittprogram ofte blir anbefalt til nybegynnere som ønsker å bli store. Da antar jeg at det kommer fra personer som selv driver med veldig store mengder styrketrening i hverdagen, og håper å kunne nå ut til begge grupperinger. Det er ikke sagt at vedkommende må endre mening, da mengden trening kan være en fullt overveid ting, men for noen vil jeg også håpe at de ser at de egentlig ikke har noe langsiktig formål med mengden trening de gjør. :)

Fortsatt legger du trening fram som om alle trener for helse eller for å se bra ut, men egentlig ønsker å trene så lite som mulig for å få best mulig resultater. Dette mener jeg ikke reflekterer virkeligheten. Jeg tror at gymbrahz som pumper biceps og abs 6 ganger i uka hadde fortsatt med det selv om de hadde blitt overbevist om at de kunne kutte ned til 3 ganger i uka. De liker følelsen de får av å se seg selv i speilet makse ut ett sett med curlz og en blodåre poppe frem og kunne snakke shit med kameraten og se bøz ut i gasp-singlet. Tid på gymmet er mer enn kun resultater.

Kjenner meg heller ikke igjen i at folk anbefaler splitprogrammer. Her på forumet anbefaler de fleste fullkropp til de fleste. Det er bare å sjekke det.

Og: for noen treningsmål krever det vesentlig mer trening enn 3 ganger i uka, igjen: mål utover det estetiske og helse. Eksempel: finn en person i verden som har trent seg opp til en planche med 3 økter i uka.

Men det at JEG mener trening er gøy, morro og alt det der betyr ikke at jeg forventer samme gleden fra kundene mine. For dem som kommer og forteller at de ønsker å se sånn og sånn ut samma hva det koster (uten videre treningserfaring) anbefaler jeg folk flest fullkropp 3 ganger i uka og jeg håper og tror de fleste som lærer bort deler tankesettet. Jeg vet ikke om mange som anbefaler nybeynnere svære splittprogrammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden preges av at de aller fleste her på Fitnessbloggen har en sterk lidenskap for trening, og ekstremt lett ser fordeler og positive sider ved all form for aktivitet.

La oss gjøre et tankeeksperiment.

Vi forutsetter at det ikke er nødvendig å trene mer enn sju timer i uka for å ha god helse, noe det later til at alle her er enige i, og at trening utover dette nødvendigvis tyder på at man har andre hensikter bak treningen som ikke handler om det rent helsemessige. Dette kan være ønsket om å nå spesifikke mål for ens egen del, flashe resultatene sine til kompiser, vinne en konkurranse, eller rett og slett bare ha det morsomt. Vi vet at god helse er ivaretatt uansett, og at det overskytende ikke er nødvendig for å oppnå helsemessige gevinster.

Så bytter vi ut "trening" med "World of Warcraft", og ser bort fra påstanden om sykelighet, som tross alt har blitt mer eller mindre dementert av trådstarter i ettertid. Helse er fortsatt ivaretatt.

Hvor hårreisende virker da oppfordringen om å "donére den ene timen eller mer av din fritid til å sosialisere, lære en ny ferdighet eller dyrke en hobby", og hvor hårreisende virker det å foreslå at sju timer i uka er nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker alle de tre innleggene over, fordi de viser forskjellige sider av samme sak. Jeg er naturligvis mest enig med Keegil. Jeg synes at dersom trening skal sees på som avkobling, så må det sidestilles med annen form for avkobling. Om en trener to timer om dagen, så ser TV to timer om dagen, og surfer på nettet en time, så gjenstår det knapt en time til å dyrke en aktivitet med læringseffekt. Jeg er personlig veldig på det at alt jeg bruker mye tid på, skal ha en klar definert funksjon. Derfor ser jeg ikke på TV-serier flere timer i strekk, konsumerer underholdning på nettet flere timer i strekk osv. Jeg trener heller ikke 7 timer ekstra i uka i forhold til det jeg har en helsemessig gevinst av.

Som Keegil sier, så utgjør det en hel time hver dag. På den siden forstår jeg også deres argument, fordi det er utrolig mange som velger å bruke den ene timen på f. eks. å sove lenger, eller som nevnt spille World of Warcraft eller et annet nettspill. I forhold til det, virker ikke trening å være et på nært like farlig utgangspunkt. Jeg bekymrer meg imidlertid om at den skal konsumere så mye tid i uka. Om det er snakk om 14 timer, er det veldig vanskelig for meg å se hvordan livet ikke blir veldig ensrettet mot trening, på samme måte at hvis en spiller WoW hele 14 timer i uka, så handler mye av hverdagen om å faktisk tenke på World of Warcraft og ikke annet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden preges av at de aller fleste her på Fitnessbloggen har en sterk lidenskap for trening, og ekstremt lett ser fordeler og positive sider ved all form for aktivitet.

La oss gjøre et tankeeksperiment.

Vi forutsetter at det ikke er nødvendig å trene mer enn sju timer i uka for å ha god helse, noe det later til at alle her er enige i, og at trening utover dette nødvendigvis tyder på at man har andre hensikter bak treningen som ikke handler om det rent helsemessige. Dette kan være ønsket om å nå spesifikke mål for ens egen del, flashe resultatene sine til kompiser, vinne en konkurranse, eller rett og slett bare ha det morsomt. Vi vet at god helse er ivaretatt uansett, og at det overskytende ikke er nødvendig for å oppnå helsemessige gevinster.

Så bytter vi ut "trening" med "World of Warcraft", og ser bort fra påstanden om sykelighet. Helse er fortsatt ivaretatt.

Hvor hårreisende virker da oppfordringen om å "donére den ene timen eller mer av din fritid til å sosialisere, lære en ny ferdighet eller dyrke en hobby", og hvor hårreisende virker det å foreslå at sju timer i uka er nok?

Kan ikke folk gjøre hva de vil for moro/selvrealisering/utvikling i 7 timer i uka? spill wow så mye du måtte orke så lenge du betaler skatt, ikke plager andre og jeg ikke må betale for at du havner på sykehuset grunnet livsstilen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Kan ikke folk gjøre hva de vil for moro/selvrealisering/utvikling i 7 timer i uka? spill wow så mye du måtte orke så lenge du betaler skatt, ikke plager andre og jeg ikke må betale for at du havner på sykehuset grunnet livsstilen din.

Hehe, akkurat den der minner meg om en annen vedvarende diskusjon på dette forumet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...