Gå til innhold

Hva gjøre med matsug?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en ekstrem apetitt og har hele livet slitet med et ekstremt matsug. Ikke sug etter noe søtt, men mat. Hvis jeg ikke hadde hatt selvdisiplin hadde jeg spist og spist hele dagen. Og nå er jeg på diett og det hadde vært veldig mye lettere å komme seg gjennom den med mindre matsug.

Så, er det noe man kan ta eller gjøre for å dempe matsuget? Jeg vet melanotan skal dempe apetitten, og jeg vet det er ulovlig i norge, men ikke alle land. Hvis man feks tar en dose for å kutte ned matsuget en stund? Sikkert dårlig ide, er det noen andre som har forslag?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje du rett og slett spiser for lite i løpet av dagen og kroppen vil ha mer mat?

Spiser du store mettende måltider?

Hva med å ha noe sunt snacks tilgjengelig?

Er som regel en vanesak, kommer du deg over kneiken så blir suget mindre :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg og føler det er en vanesak! For sånn ca. 1 - 2 år siden, ville jeg alltid spise 6 brødskiver med brunost til frokost, lunsj og når jeg kom hjem - og jeg var fortsatt sulten etter det. I dag klarer jeg meg med knekkebrød eller klementiner eller noe litt mindre. (Skulle ikke så mye til :p) Men tror du må prøve å kutte litt ned på mat gradvis, ikke kutt ned på maten sånn med en gang, for det er vanskeligere. Hvis du tar to - tre porsjoner med middag, spis en porsjon mindre og jobb deg nedover. :sneaky::)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har prøvd alt, ekstremt mye mat, vedlikehold og alle mulige dietter. Men uansett er matsuget der. Er vel det at jeg har en EKSTREM apetitt.. Hadde vært bra i steinalderen men i 2014 skal man jo helst ha en veldig lav fettprosent. Jeg tenker mer om det er noen piller eller slikt for å miste apetitten?

Takk for svar forresten, dere er gode og hjelpsomme :cat:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Ja kanskje det har noe med hva jeg spiser, spiser veldig lite fett, fordi jeg ikke er særlig glad i mat som har sunt fett i seg (laks, nøtter, frø, avokado osv) så spiser magre proteinkilder, massse grønnsaker, litt frukt/bær, proteinpuler, mandelmelk, eggehvitter, masse sukrin/stevia/lett brus. Når jeg er i usa pleier jeg å spise litt unødvendig som sukkerfri is, fat free pringles

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester
Ja kanskje det har noe med hva jeg spiser, spiser veldig lite fett, fordi jeg ikke er særlig glad i mat som har sunt fett i seg (laks, nøtter, frø, avokado osv) så spiser magre proteinkilder, massse grønnsaker, litt frukt/bær, proteinpuler, mandelmelk, eggehvitter, masse sukrin/stevia/lett brus. Når jeg er i usa pleier jeg å spise litt unødvendig som sukkerfri is, fat free pringles

Her er årsaken til matsuget: DU ER SULTEN.

Du sier du spiser lite til ingen fett, velger bare magre proteinkilder, supplerer med grønnsaker og ellers er det bare sukkerfritt.

Hvor er fettet og karbohydretene? Ikke rart du er sulten om en vanlig dag er Protein + litt salat.

Hvor høy er du og hva veier du?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja er jo litt sulten nå som jeg er på diett. Hvertfall når jeg legger meg.

Ser på myfitnesspal at jeg i går spiste 13g fett, 171g karb og 117g protein. ooobs det var ikke helt bra. Er 175 og veier 64kg. har en del overflødig fett som må bort.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har bmi på 20.9, helt fin, så den dietten du burde gå på er en med nok mat! Hva trener du? Hvis du spiser nok mat og trener tung styrketrening, vil kroppssammensettningen endre seg og det overflødige fettet du snakker om, minske.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jester
Ja er jo litt sulten nå som jeg er på diett. Hvertfall når jeg legger meg.

Ser på myfitnesspal at jeg i går spiste 13g fett, 171g karb og 117g protein. ooobs det var ikke helt bra. Er 175 og veier 64kg. har en del overflødig fett som må bort.

Hva bestod disse 171g karboen av da? ettersom du ikke nevner noen kilder når jeg spurte va du typisk spiser?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester
Igår ble det litt fat free pringles, kale chips, lett is og questbar. var det som sto for karbsa

Å det er en vanlig dag? At det er kildene til karbo? Å om ikke, ligger du mye lavere på karbo normalt?

Alt jeg har lest og sett i denne tråden viser til et tilnærmet PSMF "kosthold" med påfølgende naturlige sprekker pga cravings.

Øk mengden fett og karbohydrater i kosten og få et mye bedre og jevnere kosthold, som også nok kan ligge høyere på kaloriene. Du er midt i smørøyet hva BMI gjelder så ingen grunn til dette jojo-livet mellom magert kjøtt og Pringles. Det er ikke noe vettug måte å spise på hverken for prestasjon, kognisjon eller emosjon.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...