Jump to content
MatsEinar

Trenger hjelp for å få satt opp en god kostholdsplan

Recommended Posts

Er en gutt på 25, (ca 177cm og 87 kg) som nå innser at jeg må be andre om hjelp når det kommer til kosthold.

Jeg leser og leser på diverse sider, men klarer ikke å "knekke" koden.

Har hatt en lengre treningspause for å finne tilbake til riktig motivasjon, og har denne uken startet opp igjen - lagt opp til 3 styrkeøkter per uke. (knebøy, benkpress, markløft, arnoldpress, nedtrekk foran, bicepscurl, tricepspress + mageøvelser)

Har fotballtrening et par ganger i uka + at jeg går turer med hunden min hver dag.

Jeg har alltid vært ganske aktiv, men jeg har MYE å gå på når det kommer til kostholdet.

Jobber for tiden på dagtid + 13 timers vakter hver 4.helg.

Er ikke særlig kresen i matveien - spiser det meste av fisk, kylling, svinekjøtt, karbonadedeig, grønnsaker ++++.

Hvordan bør jeg legge opp kostholdet til målet mitt som er å gå ned i vekt (vektmål på 70-75 kg) og få ned fettprosent?

All hjelp er god hjelp! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Anbefaler å ha proteinkilder i hvert måltid, det metter godt og finnes i masse gode matvarer - så spe på med mye grønnsaker og grove karbohydrater for økt metthetsfølelse.

Eks havregrøt med egg eller cc/ omelett/eggerøre til frokost, kylling/karbonadedeig + tilbehør til lunsj, fet fisk med tilbehør to dager i uka, hvit fisk 1-2 ganger i uka til middag, noen skiver proteinrikt pålegg til kvelds og noen glass melk ila dagen :) Koden er ikke så vanskelig, når du går ned i vekt vil fettprosenten synke med. Det handler igrunn mest om underskudd, og hvordan du best mulig kan spise for et mer behagelig underskudd:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

supert! takker for flott svar :)

Har slitt en del med trøtthet/liten energi + hodepine en stund nå også..

håper at et bedre kosthold skal gjøre underverker :)

Hvor bør jeg legge meg sånn ca på antall kcal pr dag for å oppnå vektnedgang - samtidig som en ikke mister energi/overskudd til trening osv? :)

Noen tips til digg tilbehør til kylling/karbonadedeig/fet fisk/hvit fisk? :) Trenger input for å få igang kreativiteten, og den rette tankegangen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan hende du har veldig lite karbohydrater i kosten? Er vanlig med litt hodeverk når kroppen går i ketose tror jeg.. Har du merka noe annet enn hodepine?

Mitt beste råd er å ligge på like under vedlikehold og ta ting rolig istedet for å gunne på med stort underskudd:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror ikke det har vært mangel på karbohydrater.. men kanskje ikke helt den riktige typen :)

Har hatt en del svimmelhet, men det er hodepinen som er værst. Men kostholdet har som sagt vært ganske ustrukturert - så håper det ordner seg nå :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...