Jump to content
Tronaldo

Probiotika - hvorfor og hvorfra?

Recommended Posts

Jeg bryter min sedvanlige rutine med googling før jeg spør om noe og bare spør. Det er påske og jeg er lat. I fjor var det mye skriverier om probiotika som nyttig kosttilskudd. Så vidt jeg har fått med meg så er det fortsatt få studier som viser fordeler for den vanlige populasjon eller atleter, men det er ting som tyder på at probiotika kan være lovende. Jeg har noen spørsmål:

- Det finnes ulike typer probiotika, noen med én type organisme, andre typer med flere. Fordeler/ulemper?

- Probiotika er ikke billig. Hvor kjøper dere probiotika fra?

- Bør man begrense bruk av probiotika for ikke å bli "avhengig" av de?

- Hvorfor bruker DU probiotika?

Hvis noen sitter på en gulle fin link med masse god informasjon så link i vei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Jeg bruker probiotika når jeg går på antibiotika for å bevare mest mulig naturlig tarmflora under kuren. Ellers også hvis magen er i ulage :)

Jeg kjøper da bio acidophilus på sunnkost. Som du selv sier så er det ikke akkurat billig, så jeg tar det absolutt ikke hver dag.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt biodophilus og super-8 som jeg har kjøpt på helsekosten. De er dessverre dyre. Nå spiser jeg yoghurt stortsett hver dag. Av typen hjemmelaget. I tillegg prøver jeg å anskaffe meg en kombucha-scoby slik at jeg kan brygge det. Kefir, eller fermenterte grønnsaker er forsåvidt også alternativer til å få i seg melkesyrebakterier/probiotika.

Hjemmefermentering er også betraktelig billigere enn å kjøpe tilskudd. Og ganske artig om du er matnerd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Link

"Most people, including many physicians, do not realize that 80 percent of your immune system is located in your digestive tract, making a healthy gut a major focal point if you want to achieve optimal health."

"“The mucosal immune system protects the internal mucosal surfaces of the body such as the gastrointestinal, urogenital and respiratory tracts. These internal surfaces act as a barrier to the outside world for the internal tissues of the body, which are then further protected by the systemic immune system. There is some convincing evidence that probiotics, or gut-friendly bacteria, influence the development and maintenance not only of the microbial balance inside the gut and the mucosal immune system but also the systemic immune response.”

"The levels of inflammation markers in 35 healthy volunteers were used as baseline references. The three biomarkers assessed were C-reactive protein (CRP) and pro-inflammatory cytokines, tumor necrosis factor alpha (TNF-a), and interleukin-6 (IL-6). At the outset of the trials, all patients, whether their disorder was related to gastrointestinal inflammation or not, had significantly elevated levels of all three of these biomarkers. During the trial period, which lasted between six and eight weeks, each patient received either the probiotic or a placebo. At the end of each of the three separate trials, the researchers found that:

  • All three patient groups who received Bifidobacterium infantis 35624 had significantly lower levels of CRP compared to those who received a placebo
  • Patients with ulcerative colitis psoriasis patients had lower TNF-a
  • Those with ulcerative colitis and chronic fatigue syndrome had reductions in IL-6"

"Remember: Your Gut, Brain and Primary Immune Defense Are All Connected…

You’d be wise to remember that the vast majority of your immune system is located in your digestive system, making a healthy gut a major focal point if you want to maintain optimal health. Furthermore, as discussed in a number of other recent articles, your gut is quite literally your second brain, as it originates from the same type of tissue. Your gut and your brain actually work in tandem, each influencing the other. This is why your intestinal health can have such a profound influence on your mental health, and vice versa.

This also helps explain the link between neurological disorders (including ADHD and autism) and gastrointestinal dysfunction. For example, gluten intolerance is frequently a feature of autism, and many autistic children will improve when following a strict gluten-free diet. However, even more importantly, establishing normal gut flora within the first 20 days or so of life plays a crucial role in appropriate maturation of your baby’s immune system.

Babies who develop abnormal gut flora are left with compromised immune systems, and besides raising your child’s risk of allergies and other disorders discussed above, it may even be a crucial factor when it comes to vaccine-induced damage. As explained by Dr. Campbell-McBride, vaccinations were originally developed for children with healthy immune systems, and children with abnormal gut flora and therefore compromised immunity are not suitable candidates for our current vaccine schedule as they’re more prone to being harmed. To learn more about this, please see this previous article."

Med tanke på hvor mye antiobiotika og dritt vi får i oss via maten, er det ikke tvil i min mening at probiotika er et "mustuse". Personlig bruker jeg denne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ingen medisinsk grunn til å ta probiotika med mindre man utfordrer sin egen normalflora (for eksempel under antibiotikabehandling), og selv da er den beviselige effekten tynn. Melkesyrebakterier er så vidt jeg vet det som det er best belegg for å hevde en effekt av, selv om det er uenighet her også. Det en i alle fall kan enes om er at et fiberrikt kosthold er gunstig for å danne/opprettholde en rikelig normalflora i tarmen, så jeg vil heller anbefale fiber fremfor probiotika.

Og Kjetil, det begynner å bli rimelig frustrerende at du blindt kopierer inn ukontekstuell informasjon fra artikler i ekte modellmakt-ånd. 80% av normalfloraen er riktignok i tarmen, og normalflora er en viktig del av barriereforsvaret, og det er også mer generell immunologisk aktivitet i form av peyerske flekker, men 80% av IMMUNSYSTEMET finnes ikke i tarmen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det er ingen medisinsk grunn til å ta probiotika med mindre man utfordrer sin egen normalflora (for eksempel under antibiotikabehandling), og selv da er den beviselige effekten tynn. Melkesyrebakterier er så vidt jeg vet det som det er best belegg for å hevde en effekt av, selv om det er uenighet her også. Det en i alle fall kan enes om er at et fiberrikt kosthold er gunstig for å danne/opprettholde en rikelig normalflora i tarmen, så jeg vil heller anbefale fiber fremfor probiotika.

Og Kjetil, det begynner å bli rimelig frustrerende at du blindt kopierer inn ukontekstuell informasjon fra artikler i ekte modellmakt-ånd. 80% av normalfloraen er riktignok i tarmen, og normalflora er en viktig del av barriereforsvaret, og det er også mer generell immunologisk aktivitet i form av peyerske flekker, men 80% av IMMUNSYSTEMET finnes ikke i tarmen.

Makt over hva? Tronaldo spurte, og jeg svarte hva og hvorfor jeg bruker samt nevnte noen kilder.

Stusser på hvorfor dette frustrerer deg :) Kopieringen er kun for å gjøre det lettere å lese for dere, ville du foretrekker om jeg kun la til en link og ikke siterte noe? Ser ikke helt grunnlaget for kritikken her.

Så vidt jeg vet er både probiotika OG fiber ålreit, hvorfor på død og liv velge én av to?

Hvor er forresten dine kilder?

WebMD "There’s also evidence that probiotics help maintain a strong immune system. “In societies with very good hygiene, we’ve seen a sharp increase in autoimmune and allergic diseases,” Guandalini tells WebMD. “That may be because the immune system isn’t being properly challenged by pathogenic organisms. Introducing friendly bacteria in the form of probiotics is believed to challenge the immune system in healthy ways.”"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Jeg gidder virkelig ikke komme med kilder på absolutt alt jeg skriver på internett, i alle fall ikke med mindre jeg vet at jeg debatterer mot noen som har forutsetninger for å be om dem (f.eks en ernæringsfysiolog). Det er tidkrevende, unødvendig, og folk eier uansett ikke kildekritisk sans. Kilder gir ikke automatisk legitimitet. Jeg kan fint dra frem kilder som beviser Chemtrails om jeg absolutt ville, og det sier sitt.

Jeg er sykepleierstudent. Du er elektriker. Sorry hersketeknikken ass, men det er rimelig frustrerende. Du kan helt sikkert veldig mye, men kildekritikk og kjennskap til konsensussaker innen helse er tidvis fraværende. Enkelte ting er det faktisk enighet om, og en av dem er at probiotika ikke er et "mustus".

Jeg sier heller ikke at man på død og liv skal velge en av dem, men at dersom man er ute etter en god normalflora så er det solid vitenskapelig belegg for å fremme et fiberrikt kosthold, noe det ikke er for probiotika. Jeg avviser ikke at probiotika har noen effekt, jeg sier enkelt og greit at det ikke er nødvendig for å opprettholde en sunn normalflora, og at et fiberrikt kosthold i så ønske er et mer hensiktsmessig valg. Videre sier jeg at dersom man likevel skal velge et probiotika, så er melkesyrebakterier det beste valget, ettersom dette er hva det er undersøkt mest om.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg gidder virkelig ikke komme med kilder på absolutt alt jeg skriver på internett, i alle fall ikke med mindre jeg vet at jeg debatterer mot noen som har forutsetninger for å be om dem. Det er tidkrevende, unødvendig, og folk eier uansett ikke kildekritisk sans. Kilder gir ikke automatisk legitimitet. Jeg kan fint dra frem kilder som beviser Chemtrails om jeg absolutt ville, og det sier sitt.

Jeg er sykepleierstudent. Du er elektriker. Sorry hersketeknikken ass, men det er rimelig frustrerende. Du kan helt sikkert veldig mye, men kildekritikk og kjennskap til konsensussaker innen helse er tidvis fraværende.

Jeg sier heller ikke at man på død og liv skal velge en av dem, bare at dersom man er ute etter en god normalflora så er det solid vitenskapelig belegg for å fremme et fiberrikt kosthold, noe det ikke er for probiotika. Jeg avviser ikke at probiotika har noen effekt, jeg sier enkelt og greit at det ikke er nødvendig for å opprettholde en sunn normalflora.

Du er en student ja... De som har skrevet artiklene er leger. Du gidder ikke bruke tid på dette, allikevel bruker du tid på å kritisere og nedsette meg for at jeg er elektriker. Haha. Seems legit bro ;)

Synes du har lite konkret å komme med her, annet enn at jeg er elektriker og du er sykepleierstud, og derfor burde jeg holde kjeft. Logic > 9000

Hvis du ikke gidder å komme med noen kilder (fordi *folk ikke eier kildekritisk sans*), så hvorfor kritisere noe som er et helt velmendene innlegg til noen som konkret spør, og også legger ved kilder?

Du virker veldig arrogant kompis. Triste greier.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tror indiska reagerer på at du for det første linker til sekundærkilder og ikke primær, videre at forfatteren heter Joseph Mercola. I fare for å ikke virke helt ad hominem så er det samtidig en veldig god grunn til at varselbjella ringer hos de aller fleste når dette navnet dukker opp. Slik lenken din skriver så er disse faktorene kun linket, altså assosiert. Det betyr selvsagt ikke at det er en reel kausalitet, men gir grunnlag for å forske videre og det er akkurat det man gjør i disse dager. For det er riktig at det er et aktivt forskningsfelt.

Priobiotika er et relativt nytt felt og slik det allerede er nevnt her så er det for tidlig å konkludere for at har en gunstig effekt på tarmfloraen for den friske delen av befolkningen. Da vil også jeg slå et slag for kostfiber hovedsakelig fra korn som ser ut til å ha mange gode helsegevinster for tarm-metabolismen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tror indiska reagerer på at du for det første linker til sekundærkilder og ikke primær, videre at forfatteren heter Joseph Mercola. I fare for å ikke virke helt ad hominem så er det samtidig en veldig god grunn til at varselbjella ringer hos de aller fleste når dette navnet dukker opp. Slik lenken din skriver så er disse faktorene kun linket, altså assosiert. Det betyr selvsagt ikke at det er en reel kausalitet, men gir grunnlag for å forske videre og det er akkurat det man gjør i disse dager. For det er riktig at det er et aktivt forskningsfelt.

Priobiotika er et relativt nytt felt og slik det allerede er nevnt her så er det for tidlig å konkludere for at har en gunstig effekt på tarmfloraen for den friske delen av befolkningen. Da vil også jeg slå et slag for kostfiber hovedsakelig fra korn som ser ut til å ha mange gode helsegevinster for tarm-metabolismen.

Så hva med legene som intverjuene er tatt med? Eller kilden fra WebMD?

Dere har lite konkret å komme med her synes jeg. Overbevis meg? Tar jeg feil og har dårlige kilder, så er jeg absolutt interessert i så deres beviser.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående den superlange quoten postet tidligere så ser det ofte ut til at forfatteren har misforstått hele poenget her. Det er riktig at det er veldig nær knytning mellom tarmsystemet og hjernen (immunsystemet vet jeg ikke noe særlig om, men stemmer sikkert det også). Og ja, det finnes eksempler på sykdommer (både somatiske og psykosomatiske) som er knyttet opp mot unormal tarmflora (selv om det er heller dårlig belegg akkurat når det kommer til autisme). MEN dette betyr ikke nødvendigvis at noe som helst kan fikses ved inntak av spesifikke matvarer, probiotika, eller ved å kutte ut spesifikke ting. Det er ikke gitt at disse tingene kan påvirke tarmfloraen i særlig stor grad. Det er heller ikke gitt at unormal tarmflora kommer av at man har spist feil ting. Det er mange faktorer som kan påvirke tarmene. Én behandling som foreløpig kan virke lovende i noen tilfeller er feces-transplantasjon hvor man tar bæsj fra en frisk tarm og putter inni en "syk" tarm. Litt mer omfattende enn litt probiotika for å si det sånn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Link

"I'm a great believer in probiotics," says Walter J. Coyle, MD, director of the Gastrointestinal Program at Scripps Clinic Medical Center in La Jolla, Calif. "I definitely recommend them for irritable bowel syndrome, regulation, and bloating. But frankly, when it comes to inflammatory bowel diseases like ulcerative colitis, we have almost no scientific evidence that they are beneficial."

Mange fagpersoner som har god tro på probiotika. At alle disse kan være helt enige forventer jeg ikke, men for meg er grunnen god nok til å bruke supplementet.

For ikke å glemme at normalfloraen i stor grad også er genetisk betinget.

Og ja, jeg er arrogant.

Du svarer ikke på spørsmålene jeg stiller, men allikevel er jeg den herskesyke? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Utdanning er overvurdert, ass. Skjønner ikke at folk gidder. Er jo bare å søke opp andres arbeid på internett, samme greia.

Altså er mening til en fysiolog eller en student / allmennlege høyere enn eksperter innen feltet? Forskere osv?

Ikke enig i logikken din her.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjetil1234 : Hva med legene? Spekulasjon fra leger er fortsatt spekulasjon og det blir ikke mer riktig av den grunn. En lege behøver heller ikke å ha sitt kunnskaps-felt innenfor ernæringsforskning. Du finner alltid sprikende meninger innenfor de fleste fagmiljøer og temaer. En av mine tidligere forelesere som også forsker på dette, skrev også sin doktorgrad om tarmfloraen og overvekt. Hun presiserte at vi vet fortsatt lite om dette. Og av den grunn så er vel derfor det skrives så mye om dette. Her blir det mer riktig å ta totalen og anta i en gitt retning. I dette tilfellet at det er for tidlig å si noe, enda. At noen er mer optimistiske enn andre og ønsker å spre et for tidlig konkludert budskap får dem ta på sin egen kappe, det blir ikke mer riktig av den grunn.

Så altså; muligens probiotika kan ha gunstige effekter for tarmmetablismen. Men selv om det er litt som viser lovende resultater så må disse replikeres i større sammenhenger for å se om dette muligens kan ha en helsebetydning for grupper innenfor samfunnet. For assosiasjonene har vært sett med RE,tarmflora, overvekt ++. Og det er ikke første gang man har sett gode sammenhenger som har vist seg å ikke være reelle nok til å ha en betydning for aktuelle målgrupper, uten at det selvsagt betyr at dette er tilfelle her.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Kjetil1234 : Hva med legene? Spekulasjon fra leger er fortsatt spekulasjon og det blir ikke mer riktig av den grunn. Du finner alltid sprikende meninger innenfor de fleste fagmiljøer og temaer. En av mine tidligere forelesere skrev også sin doktorgrad om tarmfloraen og overvekt og presiserte at vi vet fortsatt lite om dette. Og av den grunn så er vel derfor det skrives så mye om dette. Her blir det mer riktig å ta totalen og anta i en gitt retning. I dette tilfellet at det er for tidlig å si noe, enda. At noen er mer optimistiske enn andre og ønsker å spre dette for dem ta på sin egen kappe, det blir ikke mer riktig av den grunn.

Så altså; muligens probiotika kan ha gunstige effekter for tarmmetablismen. Men selv om det er litt som viser lovende resultater så må disse replikeres i større sammenhenger for å se om dette muligens kan ha en helsebetydning for grupper innenfor samfunnet. For assosiasjonene har vært sett med RE,tarmflora, overvekt ++. Og det er ikke første gang man har sett gode sammenhenger som har vist seg å ikke være reelle nok til å ha en betydning for aktuelle målgrupper, uten at det selvsagt betyr at dette er tilfelle her.

Altså, OP spurte om noen hadde noen kilder og en forklaring på hvorfor svareren eventuelt brukte det. Jeg skjønner ikke hvor alt hatet kommer fra, for å være ærlig. Jeg leser en del om alt innen helse, og inntrykket av probiotika er overveldende positivt. Derfor bruker jeg dette. Prøver på ingen måte å si at jeg er lege, men å vise hvorfor jeg har valgt å bruke det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg tolker det ikke som at det er noe hat her, snarere kritiske spørsmål som igjen du prøvde å svare på etter beste evne. Det har ikke skjedd noe galt her annet enn litt hvordan man velger å ta til seg nytt informasjon. Men her er det viktig med kildekritikk og evnen til å ta inn på seg at ikke alle kilder er like gode. Mercola er ikke en av dem og hva du linket til viser egentlig ikke noe annet enn spekulasjon og mulige mekanismer og resten ligner mer på ab inito. Dette gir ikke grunnlag for å hevde de positive effektene per dags dato fra probiotika. At feltet som sagt er interessant er jeg enig med.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Altså er mening til en fysiolog eller en student / allmennlege høyere enn eksperter innen feltet? Forskere osv?

Ikke enig i logikken din her.

En vesentlig del av utdanning er å lære seg å vurdere andres arbeid og forskning innenfor det fagfeltet man studerer, og vite hvordan man skal anvende den. Det handler ikke bare om å suge til seg all mulig kunnskap man finner på internett. Derfor stoler jeg mye mer på tolkningen til Indiska og Danisan enn på din.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jeg tolker det ikke som at det er noe hat her, snarere kritiske spørsmål som igjen du prøvde å svare på etter beste evne. Det har ikke skjedd noe galt her annet enn litt hvordan man velger å ta til seg nytt informasjon. Men her er det viktig med kildekritikk og evnen til å ta inn på seg at ikke alle kilder er like gode. Mercola er ikke en av dem og hva du linket til viser egentlig ikke noe annet enn spekulasjon og mulige mekanismer og resten ligner mer på ab inito. Dette gir ikke grunnlag for å hevde de positive effektene per dags dato fra probiotika. At feltet som sagt er interessant er jeg enig med.

Som du sa, også din foreleser spekulerte. Det er slik det hele progresserer. Man tenker, tester, og kontrollerer resultatene. Du mener at Mercola er en dårlig kilde, andre mener han er god. Hvem som har rett blir opp til hver enkelt å bedømme. Uansett er det mange respekterte fagfolk som snakker godt om probiotika.

Du sier at jeg etter beste evne prøvde å svare, men jeg har vel ikke svart på noe som helst. Jeg har henvist til hva forskere og leger sier om temaet.

En vesentlig del av utdanning er å lære seg å vurdere andres arbeid og forskning innenfor det fagfeltet man studerer, og vite hvordan man skal anvende den. Det handler ikke bare om å suge til seg all mulig kunnskap man finner på internett. Derfor stoler jeg mye mer på tolkningen til Indiska og Danisan enn på din.

Og hvem du velger å stole på er selvfølgelig helt og holdent din rett. Jeg mister ingen nattesøvn over dette. Når begynte sykepleierstudenter å vurdere arbeidet til en forsker forresten? Er vel egne ekspertgrupper som driver med dette så vidt jeg vet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...