Jump to content
wombat

Begynne å trene igjen (vond rygg) - starthjelp

Recommended Posts

Hei.

Tenkte å komme igang med treningen igjen da sykemeldingen min fra treningssenteret har gått ut (har forsåvidt ikke lyst på ny heller...).

Har denne rygg-greien min (prolaps elns?), som er veldig vond enda. Trenger derfor tips til øvelser. Tenker uansett å begynne helt rolig og lett. Har i tillegg vært helt elendig på å spise i det siste (behov for å spare penger, dårlig mage og dårlig tid - ergo: hverken nok eller sunn nok mat - så regner med energinivået og trøkket er fullstendig borte).

Har ikke lyst å trene nybegynnerprogrammet her fra FB en gang til da jeg har trent det to ganger fra før, og starting strenght har jeg også brukt. Trenger også noe som er skånsomt for ryggen og øvelser som ikke bare gjør meg stor, sterk og sexy (haha) - men noe som også er helsefremmende. Har også senebetennelse i hælen og begge skuldrene/armene, bekkenforskyvning (elns?), nakkeproblemer samt. beinlengdeforskjell (som jeg plages av).

Skjønner at dette blir ukult farvann å kjøre båt på, men noen som har noen tips likevel?

Har tenkt selv at jeg ihvertfall skal ha pullups og chins, for det liker jeg. Kommer også til å ha lett bøy, mark og benk (lett til ryggen blir bedre, for nå er det vondt selv med stangen). Noen som har gode øvelser ellers? Fint hvis noen også har tips til hvilket repsområde jeg bør legge meg i og antall sett og evt. hvilke øvelser som passer sammen for at det skal bli litt jevnhet i det hele. Kommer også til å ligge i underskudd fremover (klarer rett og slett ikke komme meg opp på vedlikehold sånn som magen min oppfører seg for tiden) - så regner med jeg ikke orker noe sånn superheavy sado-program.

Btw: Har altså gått uten å trene skikkelig siden november. Før det var trente jeg mye og drev med styrkeløft og snuste litt på bikinifitness, så er ikke helt fremmed på gymmet.

(Vet at jeg helst burde gått til en pt, men sparer penger som sagt, så ikke nå...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

Når fikk du (prolaps?)/vondt?

Har du fått noen "diagnose" på ryggen eller annen behandling?

Hva slags opptrening har du hatt, hvor lenge?

Hvilke bevegelser gjør vondt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Når fikk du (prolaps?)/vondt?

Har du fått noen "diagnose" på ryggen eller annen behandling?

Hva slags opptrening har du hatt, hvor lenge?

Hvilke bevegelser gjør vondt?

- Slutten av oktober.

- Naprapat, lege og fysioterapeut har sagt prolaps. Kiropraktor var usikker, mente mente det ikke var nerverotprolaps (?) eller noe sånn.

- Har ikke trent noe i denne tiden pga det har vært så forjævlig vondt. Dvs. har jo gått masse i fjellet med hundene osv, men ikke noe ordentlig styrketrening.

- Alt. Det verker konstant. Akkurat som nyresteinsanfall nesten. Spesielt vondt å ligge på magen eller ryggen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
- Slutten av oktober.

- Naprapat, lege og fysioterapeut har sagt prolaps. Kiropraktor var usikker, mente mente det ikke var nerverotprolaps (?) eller noe sånn.

- Har ikke trent noe i denne tiden pga det har vært så forjævlig vondt. Dvs. har jo gått masse i fjellet med hundene osv, men ikke noe ordentlig styrketrening.

- Alt. Det verker konstant. Akkurat som nyresteinsanfall nesten. Spesielt vondt å ligge på magen eller ryggen.

En prolaps tørker inn etter ca 3mnd, har man vondt etter vevet har reparert seg selv er det andre ting som ligger til grunn

Forbannet dårlig av en terapaut og påberope deg en "skade" uten å gi deg noen som helst oppfølging

Kjenner ikke til smertene ved nyrestensanfall, men det gjør vondt hvor? Hvordan er det hvis du feks ligger på ryggen med bena hevet? hvis du ligger med det ene høyere enn det andre, om du merker noen forskjell?

Share this post


Link to post
Share on other sites
En prolaps tørker inn etter ca 3mnd, har man vondt etter vevet har reparert seg selv er det andre ting som ligger til grunn

Forbannet dårlig av en terapaut og påberope deg en "skade" uten å gi deg noen som helst oppfølging

Kjenner ikke til smertene ved nyrestensanfall, men det gjør vondt hvor? Hvordan er det hvis du feks ligger på ryggen med bena hevet? hvis du ligger med det ene høyere enn det andre, om du merker noen forskjell?

Det sa legen til meg også, men både fysio og kiropraktor sa at prolaps kunne vare mye lenger (?).

Har laget en egen diskusjon om den ryggen et sted her inne..

Det gjør vondt i nyrene/korsryggen når man har nyrestein, men det er mer ut mot sidene, nå brer det seg fra midten - så kjenner at det ikke er det det er. Ryggen med bena litt hevet er litt bedre enn rett ut på ryggen, men løfter jeg det ene høyere er det verre enn bare å ligge på rygg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Det sa legen til meg også, men både fysio og kiropraktor sa at prolaps kunne vare mye lenger (?).

Har laget en egen diskusjon om den ryggen et sted her inne..

Det gjør vondt i nyrene/korsryggen når man har nyrestein, men det er mer ut mot sidene, nå brer det seg fra midten - så kjenner at det ikke er det det er. Ryggen med bena litt hevet er litt bedre enn rett ut på ryggen, men løfter jeg det ene høyere er det verre enn bare å ligge på rygg.

Ja jeg husker du hadde en diskusjon - skal se om jeg finner den igjen og bla litt (y)

Leste litt og ser det er snakk om operasjoner og det hele - oh my :rolleyes:

En prolaps er ikke konstant, de aller fleste som trener vektbærende trening kan ha en og annen prolaps uten å merke noenting som helst - også er det noen som får prolaps uten noen som helst trening. Uansett, kroppen fikser opp i å reparere seg selv rimelig fort.

Smerte derimot - DET er komplekst.

http://www.fitsystemtraining.com/stop-chasing-pain-its-not-in-the-body-its-in-the-brain-part-1/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Hei.

Tenkte å komme igang med treningen igjen da sykemeldingen min fra treningssenteret har gått ut (har forsåvidt ikke lyst på ny heller...).

Har denne rygg-greien min (prolaps elns?), som er veldig vond enda. Trenger derfor tips til øvelser. Tenker uansett å begynne helt rolig og lett. Har i tillegg vært helt elendig på å spise i det siste (behov for å spare penger, dårlig mage og dårlig tid - ergo: hverken nok eller sunn nok mat - så regner med energinivået og trøkket er fullstendig borte).

Har ikke lyst å trene nybegynnerprogrammet her fra FB en gang til da jeg har trent det to ganger fra før, og starting strenght har jeg også brukt. Trenger også noe som er skånsomt for ryggen og øvelser som ikke bare gjør meg stor, sterk og sexy (haha) - men noe som også er helsefremmende. Har også senebetennelse i hælen og begge skuldrene/armene, bekkenforskyvning (elns?), nakkeproblemer samt. beinlengdeforskjell (som jeg plages av).

Skjønner at dette blir ukult farvann å kjøre båt på, men noen som har noen tips likevel?

Har tenkt selv at jeg ihvertfall skal ha pullups og chins, for det liker jeg. Kommer også til å ha lett bøy, mark og benk (lett til ryggen blir bedre, for nå er det vondt selv med stangen). Noen som har gode øvelser ellers? Fint hvis noen også har tips til hvilket repsområde jeg bør legge meg i og antall sett og evt. hvilke øvelser som passer sammen for at det skal bli litt jevnhet i det hele. Kommer også til å ligge i underskudd fremover (klarer rett og slett ikke komme meg opp på vedlikehold sånn som magen min oppfører seg for tiden) - så regner med jeg ikke orker noe sånn superheavy sado-program.

Btw: Har altså gått uten å trene skikkelig siden november. Før det var trente jeg mye og drev med styrkeløft og snuste litt på bikinifitness, så er ikke helt fremmed på gymmet.

(Vet at jeg helst burde gått til en pt, men sparer penger som sagt, så ikke nå...)

Har prolaps selv, og disse to øvelsene har fått kroppen min til og føle seg mye bedre ijallfall!

Bro pushups/statisk hold

og L sit

[ATTACH]138808[/ATTACH]

post-16292-1444097638876_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja jeg husker du hadde en diskusjon - skal se om jeg finner den igjen og bla litt (y)

Leste litt og ser det er snakk om operasjoner og det hele - oh my :rolleyes:

En prolaps er ikke konstant, de aller fleste som trener vektbærende trening kan ha en og annen prolaps uten å merke noenting som helst - også er det noen som får prolaps uten noen som helst trening. Uansett, kroppen fikser opp i å reparere seg selv rimelig fort.

Smerte derimot - DET er komplekst.

http://www.fitsystemtraining.com/stop-chasing-pain-its-not-in-the-body-its-in-the-brain-part-1/

Har du hatt nyrestein du? Eller sett noen som har det?

Kan vel nevne at det er en ganske invalidiserende smerte (nå er det ikke nyrestein jeg har altså, men det gjør jo forsåvidt like vondt så bruker det som eksempel siden jeg ikke vet hva som feiler ryggen) og det er ikke så lett å bare overse det når jeg nesten ikke klarer å bevege meg fordi det kjennes ut som jeg blir skutt på til tider........

Trenger iallefall treningsprogramtips og ikke videoer om smerte. :p

Share this post


Link to post
Share on other sites
Har du hatt nyrestein du? Eller sett noen som har det?

Kan vel nevne at det er en ganske invalidiserende smerte (nå er det ikke nyrestein jeg har altså, men det gjør jo forsåvidt like vondt så bruker det som eksempel siden jeg ikke vet hva som feiler ryggen) og det er ikke så lett å bare overse det når jeg nesten ikke klarer å bevege meg fordi det kjennes ut som jeg blir skutt på til tider........

Trenger iallefall treningsprogramtips og ikke videoer om smerte. :p

Nei jeg har ikke hatt nyrestein - ikke misforstå :)

Jeg vet veldig godt at smerte er individuelt, derfor videoen.

Det du trenger er øvelser som ikke gjør vondt og over til vil gi mindre smerter, det er vanskelig over nettet å skulle finne bevegelser/øvelser til deg som ikke gjør vondt når du sier at "alt" gjør vondt.

Viktig at du finner stillinger og bevegelser som ikke gjør vondt, feks å ligge med bena hevet vs rett ut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nei jeg har ikke hatt nyrestein - ikke misforstå :)

Jeg vet veldig godt at smerte er individuelt, derfor videoen.

Det du trenger er øvelser som ikke gjør vondt og over til vil gi mindre smerter, det er vanskelig over nettet å skulle finne bevegelser/øvelser til deg som ikke gjør vondt når du sier at "alt" gjør vondt.

Viktig at du finner stillinger og bevegelser som ikke gjør vondt, feks å ligge med bena hevet vs rett ut :)

Ja, alt gjør jo vondt. Det er det som er problemet xD

Kommer jo til å måtte bite det i meg når jeg trener, men ønsket bare å få øvelser som ikke er krise for en dårlig rygg. Kiropraktor sa at alt var djevelens verk (knebøy, markløft, benkpress, pullups), men greide ikke ta henne seriøst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja, alt gjør jo vondt. Det er det som er problemet xD

Kommer jo til å måtte bite det i meg når jeg trener, men ønsket bare å få øvelser som ikke er krise for en dårlig rygg. Kiropraktor sa at alt var djevelens verk (knebøy, markløft, benkpress, pullups), men greide ikke ta henne seriøst.

I en rehabiliteringsprosess vil øvelser som knebøy, markløft etc være langt oppover progresjonsstigen - det er viktig st du trener inn bevegelser som ikke gjør vondt, og heller "pusser" smertekanten gradvis slik at du venner deg til bevegelser som ikke før vondt.

En ting er å "ikke la smerten vinne", men siden det ikke skjedde for to dager siden, men nærmere et halvt år siden handler det mer om å ikke ignorere smerten, men å "pusse den bort"

Du må rett og slett finne deg i at de simpleste bevegelser/øvelser er det beste for deg nå, til du er smertefri.

Kan se nærmere på det i morgen når jeg er hjemme igjen med forslag til øvelser du kan prøve - hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
I en rehabiliteringsprosess vil øvelser som knebøy, markløft etc være langt oppover progresjonsstigen - det er viktig st du trener inn bevegelser som ikke gjør vondt, og heller "pusser" smertekanten gradvis slik at du venner deg til bevegelser som ikke før vondt.

En ting er å "ikke la smerten vinne", men siden det ikke skjedde for to dager siden, men nærmere et halvt år siden handler det mer om å ikke ignorere smerten, men å "pusse den bort"

Du må rett og slett finne deg i at de simpleste bevegelser/øvelser er det beste for deg nå, til du er smertefri.

Kan se nærmere på det i morgen når jeg er hjemme igjen med forslag til øvelser du kan prøve - hvis ingen andre kommer meg i forkjøpet ;)

Men smerten er blitt mye verre nå. I starten var det verst om kvelden eller akkurat når jeg gjorde spesifikke ting, nå føles det ut som et konstant nyresteinsanfall hele dagen og natten hver dag (våkner flere ganger hver natt, sånn var det kun de to første dagene).

Har vært på trening idag. Tok markløft, knebøy, benkpress, chins og pullups. Lette vekter da. Men var helt utslitt etterpå (sikkert pga jeg spiser så dårlig, har jo attpåtil operert kjeften og spist nesten bare suppe i en del dager nå), så gikk bare hjem og la meg i fosterstilling. :p Akkurat som musklene var helt tomme. Men det var ikke vondERE å gjøre øvelser enn å bare sitte i ro da. Så det var jo en bra ting. (y) Før var problemet at det føltes som jeg ble skutt på f. eks. når jeg tok markløft (selv med 30 kg). Nå er det bare sånn konstant murring eller hva jeg skal si. Kan kanskje minne om sterk migrene, hvis det er noe kanskje flere kan relatere seg til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det jeg har prøvd å si er dette med smerte og hvordan den har utviklet seg, samt hvordan du opplever den.

Trening for deg nå handler ikke om baseløftene, men å gjøre bevegelser som fører til at du blir smertefri. Smerte er et signal om at du skal endre bevegelse eller stilling, og så lenge du har smerter vil du gjøre det - og da "lære deg" et bevegelsesmønster som ikke samsvarer med det du hadde før du fikk smerter. Du kompanserer hele tiden, og du har vondt fordi kroppen prøver å fortelle deg at den prøver å tilpasse seg.

Øvelser som du kan prøve ut - for isometrisk(statisk styrke)

Planke, både med og uten benløft

Sideplanke, med og uten benløft

Rygghev på gulv

Sittende goodmorning

Bekkentilt, aktivering/kontroll

..etterhvert kan du også se på litt rotasjonsøvelser

Umulig å gi noe mer veiledning videre da jeg ikke vet hvordan du føler øvelsene gir smerter eller ikke, prøv deg litt frem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...