Gå til innhold

Leggene stivner og blodtilførselen stopper nesten opp


Tonje_86

Anbefalte innlegg

For noen dager siden på min vanlige trim i oppoverbakkene begynte baksiden av leggene å stivne, skikkelig stivne slik at det ble smertefullt og vanskelig å gå normalt. Halvveis til toppen stoppet så og si blodtilførselen ut i føttene slik at jeg ikke hadde særlig følelse igjen. Heldigvis ble dette bedre på nedoverturen, og jeg tenkte det bare var en dårlig dag.

Dagen etterpå trente jeg i de samme oppoverbakkene med samme resultat, og i dag da jeg gikk til skolen på vanlig, flat vei med joggesko stivnet leggene både på forside og bakside. Det virker rett og slett som det blir verre, og jeg aner ikke hvorfor da jeg ikke har opplevd noe slikt før.

Jeg har jogget en god del og gått i mange oppoverbakker uten å ha opplevd dette problemet før. Er det noen som har opplevd lignende og /eller vet hvorfor dette plutselig skjer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres merkelig ut men dersom det er likt i begge bena samtidig er det vel mer sannynlig at det a) har med ryggen å gjøre og B) at det er snakk om nerver (klem?) og ikke blodtilførselen.. Dersom du begynner å miste følelse /kraft i bena begynner det å bli på tide å stikke innom legen. Tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar mt79. Godt mulig det er ryggen/hoftepartiet som gjør det ja. Har diverse muskelknuter etc som aldri går bort da legene sier "lev med det" og fysioterapi, kiropraktor og naprapat ikke får ting til å bli bedre. Rart det plutselig slår ut i leggene nå da alt ellers føles som vanlig. Får se det an litt og hvis det ikke blir bedre får jeg atter en gang dra til legen og klage :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noe smerte? Hvor fort gir symptomene seg om du stopper opp? Trent mye styrke på legger, typ tåhev e.l.? Kjennes leggene stramme eller "normale" i konsistensen?

Hm... det er ikke behagelig, får en sprengende følelse om det kan beskrives slik. Leggene får ikke annen trening enn vanlig beinøvelser som feks knebøy og bulgarsk utfall da jeg ikke trener leggene isolert. Når de stivner, så føles de steinharde og stramme. Mulig de er litt hovne og stramme nå når jeg bare har sittet i ro noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som samme problem jeg har hatt i en del år. Kjekt å ha i militæret. Føltes ut som noen stokker!

Har du prøvd å varme bedre opp? Går det over etter en stund? Prøv en lengre oppvarming.

Kan hende dette er beinhinne betennelse også :)

Ja, de blir stive som stokker haha. Det går over etter noen minutter når jeg stopper å gå og sitter ned heldigvis. Leggene føles fortsatt litt stramme/sprengte nå på kvelden flere timer senere.

Er noe som ikke stemmer helt siden jeg ikke kan gå i normalt tempo på et vanlig, flatt underlag uten at det kjennes ut som jeg har løpt flere mil i oppoverbakker eller noe.

Tror ikke det er beinhinnebetennelse siden det er baksiden av leggene som stivner og blir ubehagelig. For noen år siden da jeg begynte å jogge, så fikk framsiden av leggene gjennomgå, men det gikk seg til etterhvert heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Huff, har så lite lyst på beinhinnebetennelse :( Men akkurat det du skriver om strammere og strammere og mer vondt ligner veldig. Det eneste er at jeg trodde beinhinnebetennelse bare kjennes foran på leggene og ikke bak i selve leggmusklene. Hvis man har beinhinnebetennelse er det da slik at det eneste man må gjøre er å hvile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å roe ned legg-treningen og bare strekke og slappe av? Kan hende at den er blitt kort og jævlig overtrent. Verdt å prøve, har selv hatt liknende symptomer og det var hvile og strekking som hjalp for meg. Tok noen uker før mine fungerte normalt igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg har vi fire sannsynlige diagnoser:

- Beinhinnebetennelse. Ser dette som lite sannsynlig da smertene her som regel vil lokaliseres tydelig på frem-/innsiden av leggen, særlig nedre tredjedel-

- Rent muskulære smerter. Ser noen av disse i klinikken hvor særlig tibialis posterior går helt bananas tilsynelatende helt uten grunn. Smertene sitter da enten dypt i leggen eller mot innsiden av leggen.

- Et eller annet nevrologisk. Ganske lite sannsynlig med affeksjon av begge bein uten andre symptomer for en jente på din alder. Ser dette som lite sannsynlig.

- Noe sirkultorisk. For din del vil det være mest aktuelt med kompartementsyndrom. Leggen er delt inn i "avdelinger" adskilt av stramt bindevev. Om det blir for dårlig plass her vil ikke musklene kunne få tilstrekkelig blodtilførsel og de vil bli stramme, spente og vonde, man kan også få nedsatt følelse i beina. Dette stemmer veldig bra med hva du beskriver, men er ganske sjeldent så ville ikke lagt så mye vekt på dette foreløpig. Av andre sirkulatoriske problemer har vi arteriell insufissiens (stort sett røkeben) og blodpropp, men begge disse er usannsynlige grunnet alder og at det er begge ben.

Anbefaler å ta det rolig, tøye og egenmassasje til å begynne med. Om det ikke bli bedre bør du oppsøke hjelp så du kan få en mer spesifikk diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen. Får prøve å tøye leggene ekstra mye og massere, samt roe ned på det som fører til at leggene stivner. Tror jeg har til dels korte muskler i leggene og hvis jeg har skjønt det riktig, så kan det fort gi plager.

Jeg er optimistisk og satser på at det går over av seg selv med litt pleie og hvile :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...