Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har et mål om å gå ned i fettprosent og øke muskelmassen. Trener ca 4-5 dager i uka hvor jeg løper/kjører intervaller som "oppvarming" etterfulgt av styrke. Er 16 år, 1.68 høy og veier rundt 60-62kg.

Hvor mange kcal daglig tenker dere det er passelig å ligge på om jeg vil oppnå målene mine?

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er 16 år. Du skal ikke tenke mye på kcal inntaket ditt. Kroppen din er i utvikling og trenger maten den kan få. Spis, tren, og lev livet.

Ja jeg er forsåvidt enig, men har veldig lyst å oppnå virkelige resultater med treninga. Har over flere år bare trent uten mål og mening og føler det er på tide og gjøre noe som viser fremgang. Det å sette seg mål er motivasjon for min del og matinntaket har jo mye å si på resultatene...

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er 97'er right? Er like gammal som deg selv, om det ikke har mye med saken å gjøre. Spis skikkelig, tren, og lev livet, som nevnt. Hva med å heller vise fremgang i øvelser? Progresjon er verdifullt. Følg et styrkeprogram du liker, øk vektene i baseøvelser, løp 1-2 ganger i uka, spis nok, og sov nok.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Du er 97'er right? Er like gammal som deg selv om det ikke har mye med saken å gjøre. Spis skikkelig, tren, og lev livet, som nevnt. Hva med å heller vise fremgang i øvelser? Progresjon er verdifullt. Følg et styrkeprogram du liker, øk vektene i baseøvelser, løp 1-2 ganger i uka, spis nok, og sov nok.

Jeg er helt enig i det du skriver. Likevel er det vanskelig å la være i alt dette "kaloristresset".. Tusen takk for svar!

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er helt enig i det du skriver. Likevel er det vanskelig å la være i alt dette "kaloristresset".. Tusen takk for svar!

Ikke tenk på det. Tenårene bærer mye preg av kroppspress og vonde tanker om en selv. (klein setning). Men kcalstresset du snakker om er netopp dette du bør unngå, spessielt når man er i en såpass sårbar fase hvor man er usikker på alt. Det beste er å bare ikke tenke så mye på kcal inntak. Spis til du blir mett, tør å unne deg gode ting i helgene og ikke frykt vekta. Dette er noe jeg vet mange, ikke bare tenåringsjenter (og gutter) gjør, men alle mennesker i alle aldre.

En spretten rumpe og ruter på magen vil neppe lette på livet. Venninene dine vil kansje komplimentere det, og folk vil legge merke til det, men så lenge du ikke er sikker på deg selv og kroppen din vil neppe en sixpack fikse det.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær så snill og ikke begynn å tulle med kalorier osv nå.. Jeg ber på mine knær. Tren, spis, nyt livet, ha det gøy. Så alt for mange jenter utvikler et anstrengt forhold til trening, mat, kropp og kalorier i en stadig tidligere alder, det skremmer livet av meg. Alle tenker det ikke skjer dem selv, at du hwr kontroll, at det bare er snakk om litt/kort tid osv. Men jo - det KAN SKJE DEG. Du er 16 år. Du er tenåring. Livet skal handle om alt mulig annet enn kropp og kalorier. Nyt treningen, spis vanlig og sunn mat og innarbeid gode og solide rutiner og normalt forhold til alt nå - det vil du nyte godt av resten av livet!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at skremselspropaganda nok ikke hjelper, det går ofte inn det ene øret og ut det andre. Men prøv å tenk på at du trenger tilstrekkelig næring for å utvikle deg. Du er i puberteten og kroppen og skjelettet ditt arbeider fremdeles med å utvikle seg. Det grunnlaget du gir kroppen og beinmassen din nå bÆrer du med deg resten av livet. Med andre ord - mangelfull næring og for lite mat nå kan gjøre at du utvikler deg saktere, og kanskje mindre enn det du egentlig skal, både med tanke på fruktbarhet, beintetthet (kan utvikle tidlig benskjørhet), velfungerende organer og et sterkt immunforsvar. Dette er ikke spøk, det er snakk om liv og helse.

Du vil få utmerkede og gode resultater av treningen din dersom du spiser tilstrekkelig (i qlle fall ikke under 2000kcal om dagen), trener godt og riktig :) vær glad du hqr fått øynene opp og gleden for styrketrening og aktivitet i så god alder og utnytte det til å skape en treningsglede du vil bære med deg fremover. :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk dere! Vil bare påpeke at målet mitt ikke er å gå ned i vekt eller gå rundt sulten. Ville bare ha en ca. veiledning i hvor mange kcal jeg burde innta dersom jeg ønsket litt lavere fettprsent og (hovedsaklig) bygging av muskler. Så da regner jeg med at 1600-1700 er litt for lite. Får komme meg opp i 2000 hvertfall (uten å telle og fokusere for mye på det såklart, men greit å vite ca)..

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...