Gå til innhold

Bikinifitness - skal, skal ikke?


Buttqueen

Anbefalte innlegg

Hva er det som gjør at det er akkurat bikinifitness du vurderer? Det er jo mange andre måter å presse seg ut av komfortsonen på både mentalt og fysisk, få mestringsfølelse og øke selvbildet.

Noen kan vel være hakket snillere med kroppen og (alt er relativt). Tenker f.eks. på styrkeløft, løping, langrenn, sykkel, triatlon etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nonono Eivind_Lie, de med mest erfaring er Harald og Geir på Haralds gym, Tommi kommer nok etter dem ja. Team toppform har jeg hørt mye varierende om, men i og med at jeg ikke kjenner noen som faktisk har stilt for dem skal jeg ikke kommentere på dyktigheten der i huset, da jeg kun kan si på hva andre har sagt. Kenneth sitter jo dog i styret til NKF, så peil, det har han nok ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Raptorial så er jeg også litt usikker på om dette med å "bevise noe for seg selv" og "utfordre seg mentalt" gjennom å stille i fitness er veien å gå når man har jobber seg bort fra et dårlig selvbilde.

Alle har behov for å forankre sitt selvbilde i noe, men personlig synes jeg idéen om å skulle knytte fysisk og mental mestring og selvbilde til oppnåelsen av et midlertidig og – for most intents and purposes – usunt kroppsideal, ikke nødvendigvis er så veldig god. Dette kommer helt an på situasjonen til utøveren som skal stille. Hvis fitness, trening og kosthold allerede er en stor del av livet, så synes jeg egentlig det er en desto dårligere idé. For hvis man elsker trening og den sunne livsstilen over alt på jord, og setter seg som mål at dette skal kulminere i en fitnesskonkurranse – ytterpunktet av de tingene man er så glad i, en midlertidig kropp som er selve symbolet på mestring – så tror jeg man risikerer å gå ganske kraftig på trynet, og jeg tror dette er grunnen til at mange gjør nettopp det etter sin fitnessdebut.

Mitt inntrykk er at de som behersker fitnessgrenen uten å slite med det ofte er de som sprer seg tynnere, hvor selvbilde og mestring er knyttet til flere ulike ting og fitnessen er en desto mindre del av livet deres. Det er nettopp derfor dette med å benytte anledningen når man ikke har så mye annet å tenke på kan være en felle. Hvis man har en ålreit jobb eller studier som man både mestrer og trives med som tar en del tid, hvis man har kjæreste, familie, barn, slekt og venner som støtter og som man kan falle tilbake på om ting skulle butte imot, hvis man har andre hobbyer eller rekreasjonelle ting som har betydning i hverdagen – ja, da tror jeg man har bedre forutsetninger for å stille i fitness uten å oppleve tidenes backlash.

Jeg kan prøve å illustrere det jeg mener med en litt dårlig tegnet graf, som har følgende antakelser og forutsetninger:

1) alle andre faktorer ligger til rette for at man ikke skal gå på trynet, for eksempel kunnskapsnivå/fornuftig coach

2) det å stille i fitness er i seg selv bra og ønskelig

post-4-14440975474369_thumb.png

(Det eksakte tallet på "andel av livet som handler om trening og kosthold" er selvfølgelig meningsløst; kurven er ganske arbitrært plassert.)

Som jeg har forsøkt å understreke flere ganger så er dette bare min mening. Jeg har egentlig ikke noe imot fitness i seg selv, og jeg synes det er kult å se de som legitimt trives med det og mestrer det. Jeg har heller aldri stilt i fitness og kan i så måte ikke uttale meg noe særlig om opplevelsen fra et førstepersonsperspektiv. Det er bare litt synd at fitness ofte tiltrekker seg mange som ikke har særlig godt av det – jeg oppfatter det i hvert fall slik. Jeg sier ikke at du er en slik person, Buttqueen, det er du nødt til å avgjøre selv, og det kan du forhåpentligvis få hjelp til å finne ut av her i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du spør om er individuell vurdering fra utøver til utøver.

Kom deg først bort fra forum når det gjelder henvendelser som dette, her blir du bare forvirret sånn satt på spissen hehehe... ( min mening, og nettopp derfor, for det er så mange meninger hehe ) kontakt en veileder med erfaring, det er jo i vinden å kalle det COACH også i dag ;)

Bli enig om en pris om han skal ta betalt, og lag en plan videre OM du er bestemt på å stille :)

Der får du svar på alt du spør om over, hvor lang tid du skal gå på diett, NÅR du evt kan sikte på å en evt konkurranse, hvordan du bør trene osv osv :)

Det finnes flere muligheter i Oslo, det største teamet er Team 24 fitness ledet av Tommi ( kanskje av norges mest erfarne ) så har du team topp form også ledet av en som heter Kenneth, også en fyr med MYE erfaring. ( det finnes forøvrig flere utøvere her inne fra team toppform ) Anbefaler begge de to på det varmeste.

Hvorfor skal jeg komme meg bort fra forum? Her er jo alle mer eller mindre ærlige, samt jeg får mange ulike synspunkter. Som jo forsåvidt er akkurat det jeg vil ha.

Jeg verdsetter mange meninger, betraktninger, erfaringer og synspunkter, jeg. Det øker både forståelsen og grunnlaget til å still/ikke stille.

Takk for innspillet!

Hva er det som gjør at det er akkurat bikinifitness du vurderer? Det er jo mange andre måter å presse seg ut av komfortsonen på både mentalt og fysisk, få mestringsfølelse og øke selvbildet.

Noen kan vel være hakket snillere med kroppen og (alt er relativt). Tenker f.eks. på styrkeløft, løping, langrenn, sykkel, triatlon etc.

Synes det er en interessant og fin "klasse". Som også ikke kommer til å gå nevneverdig ut over andre viktige ting i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registrerer seg på forum med navn Fitness

(sett inn bilde/meme)

Blir møtt med anti-fitness

Tilbake til alvor: Etterhvert som du skriver så virker det som om dette er noe du har veldig lyst til, så da burde det ikke være noe problem. Det var bare enkelte ting som virket litt pussig i de første postene, og erfaring viser at det da ikke ville være lurt å stille. Snakk med coach og hør litt der. Og vær alltid helt ærlig med deg selv, for fitness er ikke bare-bare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Raptorial så er jeg også litt usikker på om dette med å "bevise noe for seg selv" og "utfordre seg mentalt" gjennom å stille i fitness er veien å gå når man har jobber seg bort fra et dårlig selvbilde.

Alle har behov for å forankre sitt selvbilde i noe, men personlig synes jeg idéen om å skulle knytte fysisk og mental mestring og selvbilde til oppnåelsen av et midlertidig og – for most intents and purposes – usunt kroppsideal, ikke nødvendigvis er så veldig god. Dette kommer helt an på situasjonen til utøveren som skal stille. Hvis fitness, trening og kosthold allerede er en stor del av livet, så synes jeg egentlig det er en desto dårligere idé. For hvis man elsker trening og den sunne livsstilen over alt på jord, og setter seg som mål at dette skal kulminere i en fitnesskonkurranse – ytterpunktet av de tingene man er så glad i, en midlertidig kropp som er selve symbolet på mestring – så tror jeg man risikerer å gå ganske kraftig på trynet, og jeg tror dette er grunnen til at mange gjør nettopp det etter sin fitnessdebut.

Mitt inntrykk er at de som behersker fitnessgrenen uten å slite med det ofte er de som sprer seg tynnere, hvor selvbilde og mestring er knyttet til flere ulike ting og fitnessen er en desto mindre del av livet deres. Det er nettopp derfor dette med å benytte anledningen når man ikke har så mye annet å tenke på kan være en felle. Hvis man har en ålreit jobb eller studier som man både mestrer og trives med som tar en del tid, hvis man har kjæreste, familie, barn, slekt og venner som støtter og som man kan falle tilbake på om ting skulle butte imot, hvis man har andre hobbyer eller rekreasjonelle ting som har betydning i hverdagen – ja, da tror jeg man har bedre forutsetninger for å stille i fitness uten å oppleve tidenes backlash.

Jeg kan prøve å illustrere det jeg mener med en litt dårlig tegnet graf, som har følgende antakelser og forutsetninger:

1) alle andre faktorer ligger til rette for at man ikke skal gå på trynet, for eksempel kunnskapsnivå/fornuftig coach

2) det å stille i fitness er i seg selv bra og ønskelig

[ATTACH=full]137914[/ATTACH]

(Det eksakte tallet på "andel av livet som handler om trening og kosthold" er selvfølgelig meningsløst; kurven er ganske arbitrært plassert.)

Som jeg har forsøkt å understreke flere ganger så er dette bare min mening. Jeg har egentlig ikke noe imot fitness i seg selv, og jeg synes det er kult å se de som legitimt trives med det og mestrer det. Jeg har heller aldri stilt i fitness og kan i så måte ikke uttale meg noe særlig om opplevelsen fra et førstepersonsperspektiv. Det er bare litt synd at fitness ofte tiltrekker seg mange som ikke har særlig godt av det – jeg oppfatter det i hvert fall slik. Jeg sier ikke at du er en slik person, Buttqueen, det er du nødt til å avgjøre selv, og det kan du forhåpentligvis få hjelp til å finne ut av her i tråden.

Det er en hel del ting du nevner i denne posten som vitner om at du både overanalyserer og overser enkelte ting jeg har skrevet i mine poster i tråden.

For det første så sliter jeg ikke med dårlig selvbilde. Jeg HAR slitt tidligere.

For det andre.. Når det kommer til hva jeg gjør ved siden av dette så har jeg ikke nevnt et ord om det. Jeg knytter helt andre ting enn fitness til min verdi. Jeg kommer ikke til å la fitness definere min verdi, noe jeg nevnte lengre opp også.

Og ja, jeg elsker kosthold (spesielt) og trening, men ikke over alt på jord. Andre ting kommer i første rekke, som feks å lytte til kroppen og signalene. Eller andre ting som sosial omgang med mennesker som står meg nært.

Som også nevnt tidligere har jeg, om jeg får si det selv, en meget avbalansert tilnærming til trening og kosthold, i forhold til mange andre rundt meg.

Jeg synes du tar mange snarveier og hypotetiske forutsetninger her. Det er mye du "går ut i fra" gjelder meg i det svaret ditt.

For å si det slik da; jeg er ei 20 år gammel jente med hode og kropp i god behold. Jeg er frisk, mentalt oppegående og har som nevnt et avbalansert forhold til det hele. Jeg har normale hobbyer og fritidsaktiviteter jeg driver med ved siden av trening, som jeg i stor grad defineres av og som jeg føler setter min verdi i mye større grad. Og nei, en midlertidig BF-kropp ville ikke symbolisert mestring for min del. Det handler mer om en gøyal og utfordrende oppgave.

Ellers, takk for innspillene i resten av innlegget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Registrerer seg på forum med navn Fitness

(sett inn bilde/meme)

Blir møtt med anti-fitness

Tilbake til alvor: Etterhvert som du skriver så virker det som om dette er noe du har veldig lyst til, så da burde det ikke være noe problem. Det var bare enkelte ting som virket litt pussig i de første postene, og erfaring viser at det da ikke ville være lurt å stille. Snakk med coach og hør litt der. Og vær alltid helt ærlig med deg selv, for fitness er ikke bare-bare. :)

Jeg skjønner det, men vil ikke skrive ned mine innerste tanker og refleksjoner på 4 sider på et forum. Da spør jeg heller om det mest reelle og kanskje det jeg synes er viktigst i forhold til om jeg bør/bør ikke stille.

Ja, jeg har veldig lyst. Hadde jeg vært veeeldig i tvil hadde jeg ikke spurt. Da hadde jeg uansett ikke hatt guts til å prøve. Vil bare stille basert på fakta, erfaringer og uforutsette betraktninger. Man har alltid mye å lære av andre, og jeg kjenner ingen som har stilt. Derfor spør jeg på et forum.:)

Når det er sagt så virker det ut i fra alle andre sine poster som om jeg ikke burde stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal jeg komme meg bort fra forum? Her er jo alle mer eller mindre ærlige, samt jeg får mange ulike synspunkter. Som jo forsåvidt er akkurat det jeg vil ha.

Jeg verdsetter mange meninger, betraktninger, erfaringer og synspunkter, jeg. Det øker både forståelsen og grunnlaget til å still/ikke stille.

Takk for innspillet!

Synes det er en interessant og fin "klasse". Som også ikke kommer til å gå nevneverdig ut over andre viktige ting i livet.

altså med slike tråder som dette... IGJEN av erfaring har jeg inntrykk av at folk blir mer forvirret enn rettledet...

Men over og ut fra meg, vi to klarte nok ikke å kommunisere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nonono Eivind_Lie, de med mest erfaring er Harald og Geir på Haralds gym, Tommi kommer nok etter dem ja. Team toppform har jeg hørt mye varierende om, men i og med at jeg ikke kjenner noen som faktisk har stilt for dem skal jeg ikke kommentere på dyktigheten der i huset, da jeg kun kan si på hva andre har sagt. Kenneth sitter jo dog i styret til NKF, så peil, det har han nok ja :)

Joda sant nok det, glemte de, men fortsatt TEAM 24 fitness som ranker øverst på så og si nesten hvert eneste stevne i antall medaljer :) Kenneth satt med meg i styret i NKF frem til en gang i 2012, og har ikke vært styremedlem i NKF siden da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså med slike tråder som dette... IGJEN av erfaring har jeg inntrykk av at folk blir mer forvirret enn rettledet...

Men over og ut fra meg, vi to klarte nok ikke å kommunisere :)

Synd at du følte det sånn da. Har ikke hatt tid de to siste dagene til å svare skikkelig. Var blant annet i Stavanger(faktisk) på jobb :p

Jeg føler meg ikke i grunnen forvirret. Føler meg mer som en svamp som bare suger til meg informasjonen jeg får:ROFLMAO:

Men takk for alle innspillene!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om trådstarter ikke allerede har lest den så kan tråden og artikkelen om BF-utøver Noras fitnessforstyrrelse være relevant lesning. Fitness er en ekstremsport med kroppen og psyken i hovedrollene, en sport som ironisk nok har veldig lite med fitness å gjøre. Ikke for å hate på fitness, men her er definisjonen:

fitness:

1. The state or condition of being fit; suitability or appropriateness.

2. Good health or physical condition, especially as the result of exercise and proper nutrition.

3. Biology The extent to which an organism is adapted to or able to produce offspring in a particular environment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. Biology The extent to which an organism is adapted to or able to produce offspring in a particular environment.

Flisespikking fordi jeg kan :p

"The ability of a particular genotype or phenotype to leave descendants in future generations, relative to other organisms"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hel del ting du nevner i denne posten som vitner om at du både overanalyserer og overser enkelte ting jeg har skrevet i mine poster i tråden.

For det første så sliter jeg ikke med dårlig selvbilde. Jeg HAR slitt tidligere.

For det andre.. Når det kommer til hva jeg gjør ved siden av dette så har jeg ikke nevnt et ord om det. Jeg knytter helt andre ting enn fitness til min verdi. Jeg kommer ikke til å la fitness definere min verdi, noe jeg nevnte lengre opp også.

Og ja, jeg elsker kosthold (spesielt) og trening, men ikke over alt på jord. Andre ting kommer i første rekke, som feks å lytte til kroppen og signalene. Eller andre ting som sosial omgang med mennesker som står meg nært.

Som også nevnt tidligere har jeg, om jeg får si det selv, en meget avbalansert tilnærming til trening og kosthold, i forhold til mange andre rundt meg.

Jeg synes du tar mange snarveier og hypotetiske forutsetninger her. Det er mye du "går ut i fra" gjelder meg i det svaret ditt.

For å si det slik da; jeg er ei 20 år gammel jente med hode og kropp i god behold. Jeg er frisk, mentalt oppegående og har som nevnt et avbalansert forhold til det hele. Jeg har normale hobbyer og fritidsaktiviteter jeg driver med ved siden av trening, som jeg i stor grad defineres av og som jeg føler setter min verdi i mye større grad. Og nei, en midlertidig BF-kropp ville ikke symbolisert mestring for min del. Det handler mer om en gøyal og utfordrende oppgave.

Ellers, takk for innspillene i resten av innlegget:)

Jeg hverken overanalyserer, overser eller tar forutsetninger om deg, noe jeg også spesifiserer klart og tydelig i slutten av min post ved å påpeke at jeg ikke sier at dette nødvendigvis gjelder for deg, om det ikke kom tydelig nok frem i resten av det jeg skrev. Jeg skriver en post med generelle betraktninger rundt ditt spørsmål – som er "har dere noen synspunkter og tips å komme med som kan gjøre valget litt enklere?" – hvor jeg bruker eksempler fra både det du selv skriver og fra mange andre observasjoner jeg har gjort av andre aspirerende fitnessutøvere, takeaways fra erfaringsutveksling med andre, samt min egen intuisjon. Er det ikke akkurat det du var ute etter?

Alltid lurt å få flere sider av saker før man gjør seg opp en mening og et valg (y)

Right?

Selv om du ikke kjenner deg igjen i det jeg skriver, så mener jeg dette er viktige ting å tenke over. Det var det som var formålet med posten min, ikke å arrestere deg og plassere deg i en bås. Samtidig: Tror du ikke alle aspirerende fitnessutøvere ville sagt akkurat det samme du sier i svarene dine i denne tråden? Det er verdt å tenke over.

Og nei, jeg beklager virkelig, men at man er "ferdig" med å jobbe seg bort fra et dårlig selvbilde når man er 20 år gammel, hvis man faktisk har slitt med dette, har jeg liten tro på. Isåfall har man fått godt kvalifisert hjelp svært tidlig (om du faktisk har det: supert!). Sånt sitter dypt og hardt. Jeg har selv et ganske shit selvbilde fra barndommen og ungdomstiden, og jeg trodde selvfølgelig jeg fikk full kontroll på dette da jeg fikk større muskler. Hvis man da er overbevist om at man har hodet sitt i god behold, og har full kontroll på egen psyke, så betyr det stort sett bare at man må dykke dypere i seg selv. En viktig del av selvutvikling er å innse at man virkelig ikke har særlig stor kontroll på sin egen psyke, og når man kommer til det punktet så vil man være mye bedre rustet til å "utfordre seg mentalt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi vi dessverre lever i et samfunn hvor alt for mange henger igjen på 50-tallet og synes det er helt legitimt å bedømme kvinner etter hvor dydige de fremstår.

Jeg ville også sagt at det er andre årsaker. Det velkjente "dietthodet" er jo noe som svært mange av fitnessbloggere skriver side opp og side ned om. Hvordan de i mnd før konkurranse ikke fungerer, null energi, hundre prosent fokus på trening og mat, ingen overskudd, alle er egoistiske osv. Er jo ikle særlig fristende for en fremtidig arbeidsgiver å ansette en person som kanskje to mnd hver vår og høst går rundt som en lite fungerende zombi med nedsatt kognitiv kapasitet fordi vedkommendes matinntak og fettprosent er så lavt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også sagt at det er andre årsaker. Det velkjente "dietthodet" er jo noe som svært mange av fitnessbloggere skriver side opp og side ned om. Hvordan de i mnd før konkurranse ikke fungerer, null energi, hundre prosent fokus på trening og mat, ingen overskudd, alle er egoistiske osv. Er jo ikle særlig fristende for en fremtidig arbeidsgiver å ansette en person som kanskje to mnd hver vår og høst går rundt som en lite fungerende zombi med nedsatt kognitiv kapasitet fordi vedkommendes matinntak og fettprosent er så lavt...

Nuvel... Da antar du et generelt kunnskapsnivå om fitness-sporten som gren jeg ikke tror det finnes belegg for å tro finnes. Den jevne HR-ansatte vet nok fint lite om fitness, ut over det at det er en uhyre utseendefokusert sportsgren hvor man flyr rundt i lite klær og med til dels utfordrende positurer. Aversjoner mot fitness og fitnessutøvere bunner nok ut i en oppfatning av at disse er moralsk forkvaklede og/eller innehar dårlig dømmekraft – ikke en rasjonell analyse av hvordan utøvingen av sporten påvirker arbeidsevnen til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...