Gå til innhold

Bikinifitness - skal, skal ikke?


Buttqueen

Anbefalte innlegg

Høres ut som det er direkte skadelig å stille i bikinifitness fra flere her jo, det syns jeg du skal se bortifra. Ønsker du å gjøre dette fordi du elsker å trene og ønsker dette som et mål, perfekt. Hvis du samtidlig er mentalt forbredt på utfordringen er det mindre skadelig en venninnene dine sin to-dagers i helga hvertfall. Noe jeg lærte før konkurranse sist var at det beste er å gå inn i dette med et nøktern syn på det hele, det er faktisk ikke verdens undergang om du skulle sprekke en dag, treningen ikke går som forventet eller noe ikke er helt slik det skulle vært. Kjenner flere som tar en diett med knusende ro og seiler fint gjennom det hele, og de som stresser seg selv til vrak. Finnes en fjellvettregel som jeg syns passer bra: Det er aldri for sent å snu. Om du finner ut at dette ikke er noe for deg, finn et annet mål.

TAKK for dette svaret!

Og jeg er helt enig! Tror det er viktig å ha et nøkternt og realistisk syn på det hele, for nei, en slik deltakelse kommer ikke til å definere meg som menneske eller bestemme min verdi.

Synes selv jeg har et veldig ok syn på treningen og kostholdet mitt nå, og dersom jeg bestemmer meg for å delta, håper jeg det fortsetter. Jeg spiser burger en sjelden gang og dropper en trening i ny og ne med GOD samvittighet. Det tar jeg ikke på vei for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et argument for å ikke stille er at det er utrolig dyrt. Sist estimat jeg så lå på rundt 10 000 - 20 000 for en konkurranse, alt inkludert. Hvor dyrt dette er for deg kommer jo an på hvor mye penger du har og hvor mye du tror du får igjen for det.

Haha, off topic, men dritbra nick! (y)

Men, hvorfor trenger det å være så dyrt? Mye av det man bruker penger på kan man vel fikse billigere? MÅ man ha 60 cm extensions? Deltakelsesavgift er så klart en ting, og ikke minst team-avgifter. Men resten, må det koste så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har stilt, ikke i bikini, men dog.

Fordeler;

Veldig gøy

Utfordrende

Lærerikt

Møter mange nye mennesker

Mestringsfølelse, forutsatt at forventningene tilsvarer det man faktisk opplever

Ulemper

De fleste går på en smell eller tre i forbindelse med vektøkning

Du må tåle at folk kommenterer kroppen din, positivt og negativt. Husk at det er ikke bare dommerne som skal få sagt sitt, du kan risikere at bloggere/forumbrukere poster et bilde av deg og sin mening om din kropp under.

Veldig dyrt

Ikke bra for kroppen

De fleste mister menstruasjonen for en periode

Mange blir veldig selvsentrerte, både i tiden før og etter konk

Av mange blir det ansett som svært negativt å stille i bikini. Nå mener jeg ikke at det er noe du skal bry deg så veldig om, men greit å tenke over at arbeidsgivere/familie/venner kan ha et veldig negativt syn på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, off topic, men dritbra nick! (y)

Men, hvorfor trenger det å være så dyrt? Mye av det man bruker penger på kan man vel fikse billigere? MÅ man ha 60 cm extensions? Deltakelsesavgift er så klart en ting, og ikke minst team-avgifter. Men resten, må det koste så mye?

Enig med det egentlig, er nok en del avgifter som kan unngås. Hvis du finner en konkurranse i Oslo slipper du jo reise- og hotellutgifter.

Mat og kosttilskudd går det nok mye penger i. Bikni fra sefa virker nesten obligatorisk og de koster jo noen tusenlapper. Brunfarge er også obligatorisk og det koster jo noe. Så må du ha noen sko men det går jo an å kjøpe sko som kan brukes til andre formål også. (Hvis de ikke blir ødelagt av brunfargen). En del bikinijenter kunne nok spart noen kroner på tacky manikyr. Stell neglene selv og legg en naturlig lakk (tusen ganger finere).

Angående hår så blir jo bikinijenter faktisk dømt etter om de har fint hår og pent ansikt også, så akkurat extensions/en tur til frisøren kan nok være lurt å ha hvis du har tynt/kort naturlig hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TAKK for dette svaret!

Og jeg er helt enig! Tror det er viktig å ha et nøkternt og realistisk syn på det hele, for nei, en slik deltakelse kommer ikke til å definere meg som menneske eller bestemme min verdi.

Synes selv jeg har et veldig ok syn på treningen og kostholdet mitt nå, og dersom jeg bestemmer meg for å delta, håper jeg det fortsetter. Jeg spiser burger en sjelden gang og dropper en trening i ny og ne med GOD samvittighet. Det tar jeg ikke på vei for :)

Godt å høre :) Høres ut som du har et bra utgangspunkt. Have fun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg har stilt, ikke i bikini, men dog.

Fordeler;

Veldig gøy

Utfordrende

Lærerikt

Møter mange nye mennesker

Mestringsfølelse, forutsatt at forventningene tilsvarer det man faktisk opplever

Ulemper

De fleste går på en smell eller tre i forbindelse med vektøkning

Du må tåle at folk kommenterer kroppen din, positivt og negativt. Husk at det er ikke bare dommerne som skal få sagt sitt, du kan risikere at bloggere/forumbrukere poster et bilde av deg og sin mening om din kropp under.

Veldig dyrt

Ikke bra for kroppen

De fleste mister menstruasjonen for en periode

Mange blir veldig selvsentrerte, både i tiden før og etter konk

Av mange blir det ansett som svært negativt å stille i bikini. Nå mener jeg ikke at det er noe du skal bry deg så veldig om, men greit å tenke over at arbeidsgivere/familie/venner kan ha et veldig negativt syn på det.

Takk for innholdsrikt svar!

Hva er greia med at folk er så negative til bikinifitness? Har fått med meg at folk er det, men ikke hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulike utgifter:

Medlemskap; 350

Konk. Avgift: 350-400

Bikini: 3000 +

Sko: 300 + Her er det egentlig bare å bruke internett og salg for alt det er verdt

Evt reise/opphold: ?? Du vet selv hvor du bor, sjekk hva evt fly/hotell osv koster

Farge: 600-1000

Coach: Varierer veldig, men belag deg på et par tusenlapper. Bare for å ha et tall, 2000

Sminke/smykker/stasj: 1000kr

Skal du fikse håret osv må det legges til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at folk er så negative til bikinifitness? Har fått med meg at folkt er det, men ikke hvorfor?

Det handlet primært om at det en stund blei ekstremt populært blant spiseforstyrra jenter å stille, fordi de da kunne unnskylde seg med "neida, det er ikke en spiseforstyrrelse, jeg skal stille i bikinifitness"

Og hele bølgen med insta-whores, glamourmodeller og ViMenn-babes som gikk vekk fra de gamle traktene til å skulle stille i Bikinifitness.

Hvis du blander det med at nivået generelt ikke er veldig høyt (du kan vinne som debutant, og mange som stiller er folk som ikke har mer enn et halvt års treningserfaring), så summerer vel det opp hovedpunktene.

Anorektiske oppmerksomhetssyke folk "overtar" begrepet "fitness".

Setter det på spissen, men jeg tror dette er hovedpunktene folk har imot bikinifitness.

Utifra egne oppfatninger synes jeg det virker som om bikinifit har blitt langt bedre i det siste, men kan ikke si det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert mange grunner til at folk er negative til bikini, som jeg ikke får med her, men her er noen av grunnene:

- En gren som i større grad enn de andre klassene fokuserer på utseende, altså tendenser til missekonkurranser

- Mindre fokus på treningsresultater, mer fokus på rumpe/pupper osv

- Skaper et urealistisk bilde av hva en bra jentekropp er

- Seksualiserte poseringer, som igjen har ført til nedspamming av sosiale medier med enda drøyere seksualiserte poseringer

- En hype, mange stiller, kun for å stille

- En del tidligere strippere/FHM damer/glamourmodeller har gått over til bikini.

ETC

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greia med alt hatet til bikini er at det er veldig fokus på det å være sexy, det er mindre fokus på muskelmasse(noe som gjør at folk innen mange av de andre grenene av fitness og bygging ikke skjønner hvorfor det skal være innfor fitness og bygging og ikke bare være en egenstående skjønnhetskonkurranse), mye av bedømmingen på bikinijentene har vært bak alle vidder, det trekker en del forstyrra jenter til seg, mange som har drevet innen sporten i mange tiår har fått en avsmak på bikinijentene fordi de kommer inn på gymmet og tror de eier alt og alle og vet best(vet av en kjent person innen miljøet som fikk slengt i trynet at han var utdatert og ikke viste noen ting om dagens mest efektive trening, srlv om han stilte lenge før foreldrene hennes ble kjønnsmodne), de har det alt for travelt og tror at de kan gå fra aldri løftet en vektskive til førsteplass på 6 måneder.

Srlvfølgelig langt ifra alle som er slik, men det er de man hører om og legger mest merke til, og da skaper de et dårlig rykte for resten. Jeg var ikke negativ til grenen da den først kom, men når man har sett hva grenen har tiltrukket seg av jenter, så blir man fort litt mer negativ til det hele dessverre:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting som kan være lurt er å ikke tenke så mye hva andre mener om hva du ønsker å gjøre. Hint: ALLE argumentene ovenfor er gjerne ting du vil høre av folk som helt enkelt ikke har interessen. Er dette noe du føler du kan holde på med og trives med, go for it. Samtidig støtter jeg argumentet om at noen går på dette prosjektet etter å ha trent i 6 mnd, gi heller treningen et år ekstra enn å hoppe i det for tidlig, det er greit å vite at dette er noe man virkelig ønsker og ikke bare er et innfall man har hatt. Du sier selv du har tenkt på dette i et par år og for meg er det et godt tegn.

Det er sikkert mulig å finne tusen grunner til å ikke stille i bikini fitness, men det er i bunn og grunn bare du som kan finne ut om dette er noe for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flexern

Hvordan kan du mene at jeg ikke har interessen når jeg har konkurrert selv?

Uansett om man syntes kroppsbygging er flott eller kjempeteit, så burde man klare å se flere sider av saken. Personlig, syntes jeg Bodyfitness er en helt fantastisk klasse, men jeg klarer fortsatt å se alle de negative sidene ved BF..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hint: ALLE argumentene ovenfor er gjerne ting du vil høre av folk som helt enkelt ikke har interessen.

På samme måte som at man kan si at "ALLE argumentene for gjerne er ting du vil høre fra folk som er ekstremt for å stille" ;)

Argumentene blir hverken mer valide eller invalide, så lenge premisset for tråden er å høre for og imot.

Når det er sagt, jeg er generelt enig i det du skreiv der.

Andre kan ikke finne ut om det "er noe for deg", man må finne det ut selv. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flexern

Hvordan kan du mene at jeg ikke har interessen når jeg har konkurrert selv?

Uansett om man syntes kroppsbygging er flott eller kjempeteit, så burde man klare å se flere sider av saken. Personlig, syntes jeg Bodyfitness er en helt fantastisk klasse, men jeg klarer fortsatt å se alle de negative sidene ved BF..;)

Skulle formulert meg litt anderledes, var ikke meningen å dra alle under en kam her. :)

På samme måte som at man kan si at "ALLE argumentene for gjerne er ting du vil høre fra folk som er ekstremt for å stille" ;)

Argumentene blir hverken mer valide eller invalide, så lenge premisset for tråden er å høre for og imot.

Når det er sagt, jeg er generelt enig i det du skreiv der.

Andre kan ikke finne ut om det "er noe for deg", man må finne det ut selv. (y)

Føler det har blitt en trend å hate på bikinifitness og alle de enorme skadene dette påfører stakkars jenter. /Overdrevet hysteri. Syns ikke dette skal ødelegge for genuint interesserte i å stille. Derfor formulerte jeg meg slik. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekke alle som hater bikini, men mange som er skeptiske:) om sunne friske jenter som faktisk har litt treningserfaring og litt muskelmasse stiller synes jeg det er kjempeflott, stiller jenter sim egentlig skulle vært stengt inne på avdeling for spiseforstyrrelser så synes jeg det er tragisk. Det er en ung gren, og den har enda ikke fått muligheten til å etarblere seg skikkelig og dommerne vet enda ikke helt hvordan de skal bedømme den klassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar!

Skal svare dere alle når jeg er ferdig med jobb og stress. Derfor det blir litt korte svar fra meg i dag.

Angående det å stille så vil ikke HVA dere (eller noen som helst andre) ha noe å si på valget mitt. Som noen nevnte over er det for og mot BF jeg er ute etter. Evt uventede erfaringer jeg må ta i betraktning.

Hvis jeg stiller så er det av eget initiativ og eget ønske, og det kan ingen andre forandre på. Jeg har ingenting å bevise for andre og jeg bryr meg egentlig ikke om hva noen kommer til å synes om ev evt deltakelse.

Mange gode svar her, og det setter jeg stor pris på. Veldig hyggelig at dere tar dere tid til det.

Jeg tenker at dersom jeg stiller ønsker jeg mest mulig informasjon i forkant. Jeg vil ta et valg basert på god info, kjennskap til fordeler og ulemper, og eventuelle andre ting jeg må ta i betraktning. Ikke en forutinntatt visjon om hvordan det er.

Kom gjerne med flere innspill. Jeg vil ta et godt gjennomtenkt valg, og derfor verdsetter jeg kunnskapen til alle dere som kan noe om temaet. (Som kan mer enn meg, spesielt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av det du spør om er individuell vurdering fra utøver til utøver.

Kom deg først bort fra forum når det gjelder henvendelser som dette, her blir du bare forvirret sånn satt på spissen hehehe... ( min mening, og nettopp derfor, for det er så mange meninger hehe ) kontakt en veileder med erfaring, det er jo i vinden å kalle det COACH også i dag ;)

Bli enig om en pris om han skal ta betalt, og lag en plan videre OM du er bestemt på å stille :)

Der får du svar på alt du spør om over, hvor lang tid du skal gå på diett, NÅR du evt kan sikte på å en evt konkurranse, hvordan du bør trene osv osv :)

Det finnes flere muligheter i Oslo, det største teamet er Team 24 fitness ledet av Tommi ( kanskje av norges mest erfarne ) så har du team topp form også ledet av en som heter Kenneth, også en fyr med MYE erfaring. ( det finnes forøvrig flere utøvere her inne fra team toppform ) Anbefaler begge de to på det varmeste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...