Gå til innhold

trenger en kostholdsplan til jente på 50 kg ca


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ny her, jente på 25 år, nettopp begynt å trene igjen. Jeg trenger hjelp til et kostholdsprogram som jeg kan følge fremover. Skal trene 2-3 ganger pr uke nå. Jeg er 159 h, og ca 50 kg. Det jeg trenger mest hjelp til er mengden av mat jeg skal spise til hvert måtlid/pr dag. Har lest mye på nett men blir så usikker om jeg spiser riktig. Nå er jeg ganske glad i mat og opptatt av mat. Tror jeg spiser mye mer enn det jeg bør gjøre noen ganger. Men jeg leste ett sted at jeg ha i meg ett sted mellom 50-70 gram protein pr dag tror jeg. Det synes d er veldig lite da. Blir jo så fort sulten! Jeg spiser mye karbonadedeig og kyllingfile, og når jeg spiser kyllingfile veier en sånn hvertfall over 100 g, og jeg blir fort sulten igjen om jeg ikke får spist noe mer enn 70 g pr dag, og hovedmengden av protein feks, bare kommer fra middagen, (altså en kyllingfile) så synes jeg det blir veldig lite. Men jeg spiser jo også proteiner til frokost, lunch og kveldsmat. Nå er jeg helt i startfasen, men som sagt jeg synes det virker så lite. Er det noen her inne som kan gi meg noen råd og tips om hvor mye jeg bør spise av hver enkelt ting pr dag? Og hvor mye jeg jeg bør ha i meg fett, karbohydrater? Tusen takk for svar!

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest QueenWinther

Du kommer ikke til å se stor ut av å legge på deg muskler, det kan jeg love deg (-: Du kan godt spise mer enn 100gram protein om dagen, så lenge du får i deg 1.5-2gram per kg kroppsvekt - man kan si at dette er det som er ideelt for å bygge muskler, i og med at man trenger proteiner for at det skal skje, men det er ikke farlig om du spiser mer. Har hørt at det anbefales 1gram fett per kg kroppsvekt, og så kan du fylle på med karbohydrater.

For å finne ut hvor mye du trenger kan du sjekke fitnessbloggen sin side på facebook, der det er en kalorikalkulator som er veldig grei - prøv å få i deg sånn ca som du trenger for å øke i vekt/muskelmasse. Om det ikke skjer noe, og du ikke merker forskjell, kan du øke litt til. (-:

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Anbefaler deg å lese http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/

Står litt om kosthold osv der.

Grovt regnet burde du med 50kg spise rundt 1400-1600kcal for å vedlikeholde vekten din.

100gr Protein = 400kcal

150gr Karbohydrat = 600kcal

50-60gr Fett = 450-540kcal

Det er noe sånt du kunne begynt med for så å tilpasse etterhvert.

OM du kan veldig lite om kosthold og sånn prøv å lese deg opp på nette for å kunne danne deg mest mulig kunnskap om dette selv.

Om du er "kjedelig" på matfronten kan du alltid kjøpe inn noen bøker som Kristine Weber sine(de har eg sett og syns de ser bra ut) osv. for å lære deg å lage "sunn" mat som ser bra ut, samtidig er det masse oppskrifter på diverse sukkerfrie godsaker der har eg sett ;)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...