Gå til innhold

Kan man leve sunt "hele livet" på flere typer kosthold/dietter?


Kristinea

Anbefalte innlegg

Lavkalori er mat med lite kalorier der fett ofte nesten er ekskludert :happy: Trenger ikke å være underskudd ;)

Det kommer vel helt annpå? Du kan fint ekskludere mye karbs på en lavkaloridiett. Lavkalori er jo at du nettopp skal gå i underskudd.. eller har jeg fått feil oppfatning av hva lavkalori betyr? :wideyed:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men mtp hva kroppen trenger, da tenker jeg på næringstoffene, fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler, hele smørja, vil kroppen tilpasse seg hvor mye den får av hva, og deretter tilpasse seg og fungere optimalt med alle disse typer kosthold? eller er kroppene våre forskjellige og fungerer best med et type kosthold?

jeg har lest en del og snust litt på dette veganer-kostholdet, og 801010, hvor 80% av maten er karbohydrater og resten minimalt med fett og protein. vil en kropp kunne fungere like bra med dette kostholdet sammenlignet med LCHF med masse smør og bacon og nada frukt? hvis dere forstår hva jeg prøver å spørre om? hehe..

Begge disse er vel å merke "drastiske" kosthold, men det er jo mange mennesker for følger begge deler og fungerer supert sier dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er det "idiotisk" å følge kun en diett eller kun "en type måte å spise på". Som andre i tråden her har nevnt ved tidligere anledninger, er mat en funksjon. Jeg mener man må spise på en måte som gjør at de daglige makroene er tilpasset det du vil akkurat "nå". VIl du kun gå ned i vekt, men driter i om du mister muskler, men vil spise hva du vil. Kjører du lavkalori. Du kan ha underskudd på kalorier og driter i makroer, og du vil selvfølgelig gå ned i vekt, men det er ikke optimalt for å kun brenne fett. Vil du gå ned i vekt samtidig som du beholder mer muskelmasse kan du spise på en lavkarbo/ketogen måte. Vil du bygge muskler eller driver med utholdenhetstrening som krever at du må holde vekten stabil eller trenger mer energi, kan du spise "normalt" IIFYM 40/40/20. Vil du komme over en kjærlighetsorg og gjøre kropp og sinn glad, kan du spise hva faen du vil en måneds tid. Jeg mener det er liten vits i å finne det "perfekte" kosthold. Da jeg mener at dette er veldig situasjonsavhengig og uansett sikkert vil forandre seg etter hvert som man får andre impulser som gjør at man vil prioritere annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel helt annpå? Du kan fint ekskludere mye karbs på en lavkaloridiett. Lavkalori er jo at du nettopp skal gå i underskudd.. eller har jeg fått feil oppfatning av hva lavkalori betyr? :wideyed:

Ja, man kan ekskludere karbohydrater også. Mulig det er et annet begrep for det, men jeg har oppfattet det som om at de som lever på lavkalori hovedsakelig lever på lett og magerprodukter, salater og kylling, der fett nesten er utelukket nettopp fordi det er høyt på kalorier og at det ofte har inntrykk av at fett er "farlig".

Da spiser de gjerne litt mer karbohydrater og da gjerne de grove versjonene da de synes det er mer akseptabelt enn fett som har enormt mye kalorier. Og som sagt så kan en leve på dette uten å gå ned i vekt. Det kommer jo an på hvor mange kalorier en inntar og hva en velger å ekskludere fra dietten.

Iallefall det jeg har fått med meg av de jeg vet om som sverger til "lavkalori" eller hva det nå enn da heter(?)

Og som med alle dietter og kosthold så kan en egentlig kalle alt hva en vil: man går uansett ned og legger på seg av dem alle om man inntar mindre/mer enn en brenner.

Jeg holder meg vektstabil på lavkarbo da jeg sliter med å få i meg nok mat. Andre bruker lavkarbo for å gå ned i vekt. Igjen handler det om hvor mange kalorier en putter i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mtp hva kroppen trenger, da tenker jeg på næringstoffene, fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler, hele smørja, vil kroppen tilpasse seg hvor mye den får av hva, og deretter tilpasse seg og fungere optimalt med alle disse typer kosthold? eller er kroppene våre forskjellige og fungerer best med et type kosthold?

jeg har lest en del og snust litt på dette veganer-kostholdet, og 801010, hvor 80% av maten er karbohydrater og resten minimalt med fett og protein. vil en kropp kunne fungere like bra med dette kostholdet sammenlignet med LCHF med masse smør og bacon og nada frukt? hvis dere forstår hva jeg prøver å spørre om? hehe..

Begge disse er vel å merke "drastiske" kosthold, men det er jo mange mennesker for følger begge deler og fungerer supert sier dem selv.

Igjen så tror jeg ikke at alle kropper fungerer helt likt. Veldig mange legger om til lavkarbo f.eks fordi de blir oppblåst og ustabile av mye karbohydrater. Mens andre fungerer supert med mye karbohydrater. Spiser jeg mye karbohydrater i form av brød, poteter, ris etc så står magen min ut som om jeg er gravid i 9.mnd 5 minutter etter jeg har spist. Magen rumler og er helt weird og så er det selvsagt veldig ubehagelig og vondt.

En venninne av meg kan spise akkurat det det samme og ha paddeflat mage og ikke merke noe til det.

Tror man etterhvert finner ut hva som passer best for sin kropp, sitt aktivtetsnivå, mål med kropp og deres livsstil. Jeg tror ikke på at et type kosthold er rett for alle for jeg ser at det ikke stemmer med dem rundt meg.

Vi er tilpasningsdyktige så vi kan nok overleve på den ene og den andre dietten, men ved noen av kostholdene så er det noen som jeg tror kan gjør en feilernært og så tror jeg at en del mennesker ikke ville hatt en optimal livskvalitet da det som sagt er forskjellige måter kroppen reagerer på i forhold til forskjellig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss man går på underskudd i kalorier over lengre tid får man jo veldig lav fettprosent etter hvert, noe som ikke er gunstig på mange måter. Tror det heter spiseforstyrrelse.

I hvert fall veldig lav kroppsvekt.

Fettprosent er jeg ikke så sikker på, selv om jo lavere man går i kroppsvekt, jo lettere er det å opprettholde en lav fettprosent (i hvert fall frem til man går ned til sykelige kroppsvektnivåer, som 17-18 i BMI).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hvert fall veldig lav kroppsvekt.

Fettprosent er jeg ikke så sikker på, selv om jo lavere man går i kroppsvekt, jo lettere er det å opprettholde en lav fettprosent (i hvert fall frem til man går ned til sykelige kroppsvektnivåer, som 17-18 i BMI).

Tommelfingerregel: Alle som bruker argumentet om at BMIen deres er 18.5, så derfor har de ikke spiseforstyrrelse, har en spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mtp hva kroppen trenger, da tenker jeg på næringstoffene, fett, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler, hele smørja, vil kroppen tilpasse seg hvor mye den får av hva, og deretter tilpasse seg og fungere optimalt med alle disse typer kosthold? eller er kroppene våre forskjellige og fungerer best med et type kosthold?

jeg har lest en del og snust litt på dette veganer-kostholdet, og 801010, hvor 80% av maten er karbohydrater og resten minimalt med fett og protein. vil en kropp kunne fungere like bra med dette kostholdet sammenlignet med LCHF med masse smør og bacon og nada frukt? hvis dere forstår hva jeg prøver å spørre om? hehe..

Begge disse er vel å merke "drastiske" kosthold, men det er jo mange mennesker for følger begge deler og fungerer supert sier dem selv.

Placeboeffekten av å følge et kosthold man tror på, skal ikke undervurderes. Kroppen kan fungere skseptabelt I MANGE ÅR selv med inntak under anbefalt mengde av flere vitaminer og mineraler. Det er ikke dermed sagt at man faktisk bør spise mindre enn anbefalte mengder av vitaminer og mineraler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommelfingerregel: Alle som bruker argumentet om at BMIen deres er 18.5, så derfor har de ikke spiseforstyrrelse, har en spiseforstyrrelse.

Hehe.

http://www.vg.no/sport/hopp/mener-norske-hoppere-viser-den-nakne-galskap/a/10064469/

Bildene ovenfor er på grensen til det sykelige, men bare helt på grensen. Jeg tror skihopperne har akseptabel kontroll på kroppsvekten sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.

http://www.vg.no/sport/hopp/mener-norske-hoppere-viser-den-nakne-galskap/a/10064469/

Bildene ovenfor er på grensen til det sykelige, men bare helt på grensen. Jeg tror skihopperne har akseptabel kontroll på kroppsvekten sin.

Har jo krav om BMI på over 20, så det er ganske langt over 18.5 :p

Men det blir egentlig litt på siden av poenget. Toppidrett er i seg selv sykt.

Jeg hintet mer til oss vanlige dødelige, og spess jenter, som hevder at en BMI på 18.5 i seg selv beviser at de ikke har en spiseforstyrrelse.

"Næhei! For min BMI er normal! Ja, jeg vil nok måtte gå på en liten diett hvis BMIen havner på 18.6, men likevel. Så lenge den er innenfor normalområdet så er jeg frisk og har kontroll!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...