Gå til innhold

Kan man leve sunt "hele livet" på flere typer kosthold/dietter?


Kristinea

Anbefalte innlegg

Det finnes x antall kosthold/dietter "der ute", blant annet lavkarbo, LCHF, HCLF, veganere, 801010, vegetarianene and so on! Disse "diettene" har vel muligens blomstret for fullt de siste årene (tiår?), men det finnes mangemange mennesker som har levd på disse forskjellige diettene i mange år, og alle sier de deres kosthold er det rette og beste for kropp og sjel. Det slår også positivt ut på både blodverdier og mtp mental og fysisk helse.

Det jeg har tenkt litt på i det siste, og lurer veldig på, er det da slik at man kan fint leve på flere forskjellige måter? f.eks, LCHF og 801010-kostholdet er jo HELT stikk motsatt fra hverandre!

Noen som har noe kunnskap rundt dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Diettene begrenser hvor mange kalorier du får i deg, slik at du ikke blir overvektig. Mange fokuserer altfor mye på HVA de spiser i stedet for HVOR MYE de spiser. Det er veldig begrenset hvor mye bedre helse du kan spise deg til hvis du allerede spiser fem om dagen, daglig anbefalt inntak av vitaminer og mineraler, fiber, essensielle aminosyrer og fettsyrer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner iallefall hva som passer for meg, min kropp og min fremgang vedr. trening. Utenom en del frukt og litt havregrøt iblandt så lever jeg lavkarbo og for min del så funker det best for meg da jeg har masse overskudd og energi, presterer bra, sover godt og er generelt mer tilfredsstilt da jeg aldri er småsulten mellom måltider.

Har prøvd litt forskjellige ting på min 32 år. Lavkalori funket IKKE. Da var det rett før jeg gnagde av min egen arm. Masse karbohydrater gjorde meg slapp, trøtt, oppblåst og jeg sov ofte på ettermiddagene. Sukker og generelt raske karbs gjorde blodsukkeret mitt om til en berg og dalbane og jeg var ofte hissig, sliten og hadde generelt lite overskudd.

Så for MEG funker lavkarbo perfekt, men det betyr ikke at det er fasiten for alle. Vi reagerer rett og slett forskjellig på ulike kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner iallefall hva som passer for meg, min kropp og min fremgang vedr. trening. Utenom en del frukt og litt havregrøt iblandt så lever jeg lavkarbo og for min del så funker det best for meg da jeg har masse overskudd og energi, presterer bra, sover godt og er generelt mer tilfredsstilt da jeg aldri er småsulten mellom måltider.

Har prøvd litt forskjellige ting på min 32 år. Lavkalori funket IKKE. Da var det rett før jeg gnagde av min egen arm. Masse karbohydrater gjorde meg slapp, trøtt, oppblåst og jeg sov ofte på ettermiddagene. Sukker og generelt raske karbs gjorde blodsukkeret mitt om til en berg og dalbane og jeg var ofte hissig, sliten og hadde generelt lite overskudd.

Så for MEG funker lavkarbo perfekt, men det betyr ikke at det er fasiten for alle. Vi reagerer rett og slett forskjellig på ulike kosthold.

Men nå er det stooor forskjeligg på lavkalori og lavkarbo - det handler om energi inn vs energi ut. Ved lavkarbo har en tilstrekkelig energiinntak, men "eliminerer" et makronæringsstoff.

At sukker og raske karb fører til ustabilt blodsukker og lite overskudd er jo heller ikke noe rakettforskning :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At sukker og raske karb fører til ustabilt blodsukker og lite overskudd er jo heller ikke noe rakettforskning :D

signerer den. Jeg for min del merker i alle fall STOR forskjell på treningen med vs uten/lavkarbo. F.eks kommer syra mye fortere når jeh sykler dersom kroppen ikke får nok karbo. Det betyr likevell ikke nærinhsfattige hveteboller - men jevnlig inntak av kvalitetsmat som linser, havre, søtpotet o.l

En KAN absolutt leve med en diett=livsstilsendring men så må en vurdere om en

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men nå er det stooor forskjeligg på lavkalori og lavkarbo - det handler om energi inn vs energi ut. Ved lavkarbo har en tilstrekkelig energiinntak, men "eliminerer" et makronæringsstoff.

At sukker og raske karb fører til ustabilt blodsukker og lite overskudd er jo heller ikke noe rakettforskning :D

Greit nok det, men mange fungerer godt på lavkalori. Akkurat som noen ikke takler lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen må leve etter visse typer kosthold for å kunne leve sunt/behaglig. Jeg må leve glutenfritt og melk/eggredusert, samt en hau med forskjellige sammensetninger av mat jeg må ungå så ikke magen min skal slå trippel salto. En del mennesker synes at noen av mine matvalg virker helt bak stokk og stein siden feks egg og melk/laktose ikke har slått ut på allergitestene mine, men jeg vet at jeg kommer til å sitte på do i tre dager om jeg drikker en kopp kakao eller spiser kokt egg. Jeg ungår ting som gir meg ubehag, dermed bblir mitt kosthold satt opp etter hva jeg kan spise helt smertefritt.

Har ei venninne som ikke kan spise egg, hvete, melk, sukker eller kjøtt, hun må leve et liv med bare grønnsaker, frukt og fisk. Etter over et år i sammarbeid med lege og ernæringsfysiolog var det de matvaregruppene de fant ut at hun reagerte på, selv om hun kun er allergisk mot gluten og melk, mens de andre bare skapte trøbbel og ubehag i hennes kropp.

En annen venninne av meg må spise lavkarbo for at kroppen skal være fornøyd og uten ubehag. Dette er ikke noe hun fant ut selv, men med sammarbeid med lege.

Kroppen fungerer ganske likt for de fleste, men er veldig forskjellig på hva de fungerer best på. Det som funker for meg trenger ikke å funke for alle andre. Min mor fungerer utmerket på normal nordnorsk husmannskost, men for min del kan den ofte bli litt for mager/lett i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok det, men mange fungerer godt på lavkalori. Akkurat som noen ikke takler lavkarbo.

Kva er definisjonen på lavkalori? Dersom det er underskot, så vil jo vedkomande bli uendeleg tynn om ein driv på med det over lengre tid. Alle som skal ned i vekt må ha eit kaloriunderskot.

Kaloriar er det i alle diettar, og ein ser normalt på mengden. Lavkarbo går på samansetningen av dietten.

Til TS: Ja, sjølvsagt kan ein det. Ellers ville alle i heile verda ete det samme. Sidan det ikkje finnes noko god definisjon på "sunt", er det samtidig vanskeleg å gje noko konkret svar på. Ha ein diett som passar for deg og din kropp, uavhengig av kva andre driv med. Det finnes alt frå dei som kun et kjøt til veganere her i verda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kva er definisjonen på lavkalori? Dersom det er underskot, så vil jo vedkomande bli uendeleg tynn om ein driv på med det over lengre tid. Alle som skal ned i vekt må ha eit kaloriunderskot.

Kaloriar er det i alle diettar, og ein ser normalt på mengden. Lavkarbo går på samansetningen av dietten.

Til TS: Ja, sjølvsagt kan ein det. Ellers ville alle i heile verda ete det samme. Sidan det ikkje finnes noko god definisjon på "sunt", er det samtidig vanskeleg å gje noko konkret svar på. Ha ein diett som passar for deg og din kropp, uavhengig av kva andre driv med. Det finnes alt frå dei som kun et kjøt til veganere her i verda.

Jeg snakker kun om kosthold, ikke vektnedgang. Jeg holder vekta stabil med lavkarbo. Andre kan gå på det og gå ned og opp som selvsagt styres av antall kalorier.

Poenget er av hva type kosthold som funger avhenger av hvert individ. Noen vil trives best med det ene eller andre. Har venner som lever med mye brød, poteter, sukker etc som holder stabil vekt, ikke har svingende blodsukker og ikke blir oppblåst etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker kun om kosthold, ikke vektnedgang. Jeg holder vekta stabil med lavkarbo. Andre kan gå på det og gå ned og opp som selvsagt styres av antall kalorier.

Poenget er av hva type kosthold som funger avhenger av hvert individ. Noen vil trives best med det ene eller andre. Har venner som lever med mye brød, poteter, sukker etc som holder stabil vekt, ikke har svingende blodsukker og ikke blir oppblåst etc.

Viss man går på underskudd i kalorier over lengre tid får man jo veldig lav fettprosent etter hvert, noe som ikke er gunstig på mange måter. Tror det heter spiseforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lavkalori er mat med lite kalorier der fett ofte nesten er ekskludert :happy: Trenger ikke å være underskudd ;)

Siden "lite kalorier" er et relativt mål er det oftest underforstått at det er snakk om å skape et underskudd. Hvis man spiser på vedlikeholdsnivå spiser man jo ikke lite i den forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden "lite kalorier" er et relativt mål er det oftest underforstått at det er snakk om å skape et underskudd. Hvis man spiser på vedlikeholdsnivå spiser man jo ikke lite i den forstand.

Mange som er redd for fett og heller har noe mer karbs og hovedsaklig kun spiser lettprodukter etc og da er det lavkalori kosthold uten at de trenger å leve på underskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

signerer den. Jeg for min del merker i alle fall STOR forskjell på treningen med vs uten/lavkarbo. F.eks kommer syra mye fortere når jeh sykler dersom kroppen ikke får nok karbo. Det betyr likevell ikke nærinhsfattige hveteboller - men jevnlig inntak av kvalitetsmat som linser, havre, søtpotet o.l

En KAN absolutt leve med en diett=livsstilsendring men så må en vurdere om en

Det er jo ikke veldig rart at syra kommer raskere når du bedriver noe som tømmer glykogenlagrene kjapt?

Sukkertom er jo et faktisk begrep i sykling :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke veldig rart at syra kommer raskere når du bedriver noe som tømmer glykogenlagrene kjapt?

Sukkertom er jo et faktisk begrep i sykling :p

jo...men en går ikke tom med puls på 62% av maks etter TRE minutter...!

opplevde i mine "magrere" dager nettopp d...sure ben, melkesyre, og ikke i stand til å få pulsen opp. mer karbo har i alle fall hjulpet min kropp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...