Gå til innhold

Overvektige får gratis parkering, Jørgen Foss.


Anbefalte innlegg

Da har Jørgen Foss, selveste fedmeforkjemperen, akkurat skaffet de overvektige enda mindre jobb med å gå i hverdagen.

Jeg må si jeg synes dette er dumt, da de trolig går altfor lite fra før, og kunne trengt den lille morsjonen de fikk i hverdagen fra før. Denne er nå borte, og gjør at de slipper å bevege seg like mye som før.

Link:

http://www.tv2.no/2014/03/17/nyheter/helse/innenriks/5417915#.UydJeNw2zwL

Burde de ha fått dette, eller ikke?

Kjør debatt, og veldig gjerne flere sider av saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står ingenting om at han har skaffet overvektige handikapparkering, er vel bare et forslag han har kommet med.

Overvekt alene er ikke nok til å få et slikt parkeringskort, men med overvekt følger tilleggssykdommer som hjerteproblemer, skjør kropp, nedslitte knær eller sosial angst. Det kan gjøre slik tilrettelegging nødvendig, sier Foss.

Ganske så greit argument det, at folk med disse medfølgende sykdommer får tilrettelegging når de er under behandling. I tillegg er jeg enig med han, at det ikke burde være noen BMI-grense på hvem som skal få et handikapkort, men at avgjørelsen baseres på skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt seriøst? Jeg klarer ikke se noen helsegevinster i at de må gå enda mindre enn de allerede gjør..

En KOLS-pasient har godt av å trene, en rullestolbruker har godt av å trene, en slagpasient har godt av å trene. Poenget er at de skal ha samme frihet som funksjonsfriske, ikke måtte tvinges gjennom en.treningsøkt for å få gå på butikken eller kinoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En KOLS-pasient har godt av å trene, en rullestolbruker har godt av å trene, en slagpasient har godt av å trene. Poenget er at de skal ha samme frihet som funksjonsfriske, ikke måtte tvinges gjennom en.treningsøkt for å få gå på butikken eller kinoen.

Enig i at man ikke skal måtte "tvinge" noen gjennom en treningsøkt, men samtidig er jeg helt uenig i at fordi man har "spist for mye" så skal man slippe å gå ekstra, jeg synes det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke skal måtte "tvinge" noen gjennom en treningsøkt, men samtidig er jeg helt uenig i at fordi man har "spist for mye" så skal man slippe å gå ekstra, jeg synes det er feil.

Man må ha et reelt problem med å bevege seg for å få dette tilbudet. Akkurat som viss man skader seg på snowboard, blir syk av røyking, blir dement av alkohol osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig. Ikke bare litt, men mye. Får jeg gratis parkering på grunn av det? Nei.

Hadde jeg hatt funksjons- og bevegelseshemninger pga overvekten, burde ikke jeg på lik linje med andre som har hemninger (av alle mulig grunner som man ikke har noe med) få søke om denne parkeringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at man ikke skal måtte "tvinge" noen gjennom en treningsøkt, men samtidig er jeg helt uenig i at fordi man har "spist for mye" så skal man slippe å gå ekstra, jeg synes det er feil.

"Hei, jeg har fullstendig ødelagt knærne mine pga enorm overvekt. Å gå er en enorm pine, da knærne mine er ødelagt! Jeg er per definisjon invalid. Kan jeg få et handicapbevis slik at jeg skal kunne greie å fungere best mulig i hverdagen?"

- Nei! For du er feit og trenger å gå mye! Feite bør parkere lengst vekk fra butikken skjønner du vel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er overvektig. Ikke bare litt, men mye. Får jeg gratis parkering på grunn av det? Nei.

Hadde jeg hatt funskjons- og bevegelseshemninger pga overvekten, burde ikke jeg på lik linje med andre som har hemninger (av alle mulig grunner som man ikke har noe med) få søke om denne parkeringa?

Kommer helt an på, det er nyanser her, som med alt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hei, jeg har fullstendig ødelagt knærne mine pga enorm overvekt. Å gå er en enorm pine, da knærne mine er ødelagt! Jeg er per definisjon invalid. Kan jeg få et handicapbevis slik at jeg skal kunne greie å fungere best mulig i hverdagen?"

- Nei! For du er feit og trenger å gå mye! Feite bør parkere lengst vekk fra butikken skjønner du vel!

Jeg endrer litt på utsagnet "å spise for mye", for alle er ikke overvektige som følge av det, men mange er det. De som er så og si invalide bør få mulighet til å parkere litt nærmere, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er disse nyansene da?

Som jeg var enig i med forrige innlegg til Raptorial, om du er invalid og knærne er all fucked up, så er det selvsagt bedre at man får parkere nærmere. Jeg synes f.eks at de overvektige som blir tungpusten av å gå fra bilen og inn på Kiwi ikke bør få det, for de søkerne kommer, det kan du banne på. Er man i stand til å gå forholdsvis greit uten å måtte lide seg gjennom det, så bør man jo gå, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at fastlegene får noen retningslinjer mtp hvordan de skal vurdere om en pasient kan få gratis parkering pga overvekt og tilleggsdiagnoser. Av tilleggsykdommer pga overvekt nevnes sosial angst, jeg klarer ikke helt å se hvordan det å kunne parkere nærmere vil hjelpe på den sosiale angsten. Når det kommer til slitasjeproblemer i for eksempel knær kan jeg skjønne at det å kunne parkere nærmere vil gjøre livet enklere for den overvektige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...